Élet-Stílus

Harry Potter gazdaságos

A múlt héten megjelent új Harry Potter könyvet árengedménnyel árusítja az Auchan és a Tesco. Ha a hipermarketek leszorítják a könyvárakat, és elszívják a hagyományos könyvüzletek vásárlóit, összeomolhat a magyar könyvszakma – vélik szakemberek.

A Magyar Könyvkiadók és Könyvterjesztők Egyesülésének (MKKE) etikai kódexe szerint új könyvet fél évig nem lehet leszállított áron adni – mondta Zentai Péter László a szervezet igazgatója a Népszavának. A hipermarketek nem tagjai a másfél száz céget tömörítő egyesülésnek.

A MKKÉ-nek egyébként sincsenek eszközei a könyves piac megregulázára. Kolosi Tamás, a Líra és lant Rt. elnöke szerint a botrány nem a hipermarketek és könyvkereskedők között zajlik, hanem két üzleti filozófia harcol egymással. Az egyik jónak tartja, hogy Magyarországon a könyvforgalmazásban a kialakult szokásjog szerint a könyvkiadó állapítja meg a könyv árát, melytől a terjesztők nem térhetnek el, míg a másik nem zárkózik el a piac liberalizálásától.

Zentai szerint a mostani botrány csupán figyelmeztetés. A könyszakma hosszú távú üzleti érdeke, hogy mindenhol azonos áron lehessen megvásárolni a könyveket, hiszen így biztosítható a széles választék fenntartása az ország minden pontján. Ha a “csepet sem árérzékeny multik 10-20-30 százalékkal olcsóbban kínálják majd a bestsellereket, az hosszútávon padlóra küldi az igényesebb könyveket kínáló szakmát.”

Balázs István a Harry Potter könyveket kiadó Animus kiadó igazgatója elmondta, őket a sajtóban megjelentekkel szemben nem köti szerződés, hogy egy időben és azonos áron dobják piacra a varázslóinas kalandjait. Önként vették át az angliai kiadó marketing eszközeit. Szerződéseikbe – a kis könyvesboltokra tekintettel – minden esetbe belefoglalták, hogy partnereik nem adhatják engedménnyel a könyvet. A Tesco megszegte a kontraktust. Danks Emese a Tesco szóvivője kérdésünkre csak annyit válaszolt: szerződéseik tartalma csupán rájuk és partnereikre tartozik. “Sajnáljuk a Tesco magatartását, egy hónapig nem adunk el számukra könyvet, de további lépéseket nem tervezünk, nem fogunk hadakozni az áruházlánccal” – mondta Balázs István. Végül is nem történt semmi különös, csupán a fagyasztott csirkék után a multik a könykereskedelmet is elérték.

Angliában harmadár alatt árulták a mágus történetét

Nagy-Britanniában nem 15 százalékkal árulták olcsóbban a félvér herceget, hanem még az ár harmadánál is kevesebbért. Lucy Holden, a nagyhírű Bloomsbury gyerekkönyvrészlegének vezetője elmondta, a Kwik Save nevű, olcsó és alacsony kategóriájú árukat forgalmazó bolthálózat nemcsak hogy megjelenés előtt egy héttel rukkolt elő a könyvvel, de a 16,99 fontos átlag fogyasztói ár helyett mindössze öt fontért árulta azt az első hetekben. A kiadó azonban nem vonta ki a boltokból a köteteket, annál is inkább, mert ez nem egyedi alkalom volt, az említett áruházláncolat ezt a gyakorlatot folytatja minden könyv esetében. Épp ezért a Bloomsbury olyan programot próbál kidolgozni, mely segíti a független könyvkereskedőket, hiszen jelen helyzet akár az ellehetetlenülésükhöz is vezethet. 

Az igazsághoz hozzátartozik, hogy Angliában a könyvek szabadárasak, tehát nem a terjesztési rés mozog 45 és 55 százalék között, hanem azt rögzíti a kiadó, hogy mennyit akar kapni egy kötetért, és innentől kezdve minden terjesztő, könyvkereskedő vagy sarki zugárus annyiért adja, amennyiért nem szégyelli. Normális esetben azonban mindössze egy-két font a különbség.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik