Élet-Stílus

A nagy Google-hadművelet

admin
admin

2006. 02. 15. 17:36

Ma már a Google-lal olyan IT-multiknak is számolniuk kell, mint a Microsoft, sőt, a netes cég akár meg is ingathatja a szoftveróriás egyeduralmát – írja a Figyelő legújabb száma.

Bill Gates Microsoft-vezér bár már két éve is érzékelte a Google jelentette kihívást, egy 2004. novemberi beszédében szinte atyai jóindulattal szólt a konkurenciáról. „Sokban hasonlítanak a Microsoftra: optimisták, okos embereket szerződtetnek, ambiciózusán dolgoznak, és bizton állíthatom, hogy a Google és közöttünk folyó verseny nagyszerű lesz a fogyasztók számára” – mondta az első számú szoftverguru a nagyközönség által sokáig csupán internetes keresőjéről ismert vetélytársról. Csakhogy a Google az elmúlt két esztendőben, tucatnyi szolgáltatást maga alá gyűjtve, igazi vállalatóriássá terebélyesedett. Így tavaly ősszel, amikor az amerikai közbeszéd már nyíltan Microsoft-verőként emlegette a Google-t, Gates egy számítástechnikai szaklapnak nyilatkozva már kínosan ügyelt arra, hogy minél inkább bagatellizálja azt a kihívást, amelyet a „trónkövetelő” piaci felzárkózása jelent. Mindenekelőtt elvetette azt a gondolatot, hogy a Google-ban tényleges fenyegetés rejlene a Microsoftra nézve; szerinte ugyanis a keresésen kívül nincs más egyedi termékük – írja a Figyelő csütörtökön megjelenő legújabb lapszáma.

Jóllehet, van némi igazság a Microsoft-vezér okfejtésében, mindehhez azért bizonyosan lenne néhány szava Larry Page-nek és Sergey Brinnek, a Google mindössze néhány év alatt legendássá vált két alapítójának. Egyrészt a netes keresésben „több kört vernek” a Microsoft hasonló szolgáltatására (MSN), ráadásul mára a dotcom időszak egykori keresőóriását, a Yahoo!-t is a másodhegedűs szerepkörébe szorították. Emellett számtalan olyan üzletágat és projektet indítottak útjára, amelyek akár valóban az új évezred első évtizedének Microsoftjává is tehetik a vállalatot. Miközben ugyanis a hetvenes évek informatikai óriása az IBM volt, a nyolcvanas-kilencvenes éveket pedig előbb az Apple, majd a Microsoft határozta meg, a Google-ra e pillanatban a Szilícium-völgy és a Wall Street úgy tekint, mint az új évezred vezető informatikai mamutvállalatára – írja a Figyelő.

Csak hype?


Keresőoldalak látogatottsági súlya

Mindez annak ellenére igaz, hogy az utóbbi hetekben a Google-fanfárok mintha kissé bizonytalanabbul szólnának. A tavalyi utolsó negyedévben a bevétel a várt 94 százalék helyett „csupán” 86 százalékkal nőtt – már ennyi is elég volt ahhoz, hogy az árfolyam egy hónap alatt több mint 120 dollárral essen vissza.

Az elmúlt hetek tőzsdei eseményei – legalábbis Deme Csaba, a Microsoft Magyarország marketingigazgatója szerint – „arculcsapásként” érték a Google-t. „Megmutatkozott, hogy a piac és az elemzők várakozásai elrugaszkodtak a fundamentumoktól” – véli Deme, aki szerint a Google-jelenség mögött 30 százalékban áll valódi teljesítmény, míg 70 százalékban hype-ról, azaz a média által felfújt jelenségről beszélhetünk. A felfokozott várakozást kiváltó szoftvercsomag, a Google Pack például gyakorlatilag semmi újat nem nyújtott. „Személyes tapasztalataim szerint a folyamatosan érkező új bejelentéseknek az szokott lenni az oka, hogy a cég a fő célkitűzéseit nem, vagy nem időben tudja teljesíteni” – összegzi a marketingigazgató a Figyelőnek, miért is visszatérő jelenség az informatikában az, hogy egy-egy társaság ideig-óráig „félkész” termékekkel próbálja meg lekötni a piac figyelmét.

Erődemonstráció

A rövid távú hektikus árfolyammozgások ugyanakkor nem jelentik azt, hogy a cégben ne lenne hatalmas potenciál. Sőt, éppen ellenkezőleg, a Google olyan szédítő tempót diktálva növekszik, hogy az információtechnológiai szektoron belül ma talán valóban nincs más igazi vetélytársa, mint a Microsoft. S a cég tisztában is van az erejével.

Ráadásul a Google mára nem csupán az informatikai ágazatnak vált megkerülhetetlen szereplőjévé, hanem a hirdetési és reklámpiacnak is. A társaság fő bevételi forrásául ugyanis a szponzorált linkek szolgálnak. A Google alaptevékenysége továbbra is a szinte tökélyre fejlesztett, mégis ingyenes internetes keresés, ebből azonban nyilvánvalóan nem tudna megélni. A csillagászati bevételek szinte kizárólagosan a reklámokból származnak. A vállalat 2000-ben fordult a reklámpiac felé, ekkor indította az azóta szintén legendává nőtt AdWords (és később az AdSense) nevű programját, amely a mai napig a bevételek mintegy 95 százalékát hozza, azaz tavaly 6 milliárd dollárt termelt a Google számára.

Innovátorok


Életkép a Google-központból

A Google-t új Microsoftként aposztrofáló hangokat Deme Csaba mindezek ellenére eltúlzottnak véli. „A Google egyedüli jelentős újítása a hirdetésekből finanszírozott szoftverfejlesztésen alapuló üzleti modell. Az iparág többi szereplője számára az bizonyulhat kihívásnak, hogy ezt az ötletet mi módon tudja beépíteni a működésébe” – szögezi le a marketingigazgató. Az innováció területén a Microsoft nem tart versenytársától: a szoftveróriásnál kutatásra fordított pénzösszeg ugyanis több mint tizenkétszerese a Google hasonló ráfordításainak.

„A Google sikere mögött kétségkívül innovativitása áll, amely több területet érint” – véli Komáromi Zoltán, az IDC Magyarország ügyvezető igazgatója. A legfontosabb a társaság üzleti modellje, amely az „insider”, azaz több éve, esetleg évtizede az ágazatban működő cégekéhez képest valami egészen újat hozott. E modell lényege, hogy a Google az interneten nyújtott ingyenes, ugyanakkor minőségi szolgáltatás segítségével robbanásszerűen épített ki egy mára 380 milliósra duzzadt felhasználói bázist, amely ma napi több mint 250 millió (!) keresésben testesül meg.

Merre tovább?

Bár sokan feltételezik, hogy a Google a számítástechnika valamely eddig meg nem hódított szegmensében – akár a szoftverek, akár a hardverek területén – készül a következő nagy dobásra, számos jel arra mutat, hogy ez az infrastruktúra területén következhet be. Mindazonáltal más utak is kínálkoznak. „Egy lehetséges lépés lehet, hogy a Google megjelenik a piacon egy vállalati keresőmotorral, majd innen az adat- és tartalomkezelés egyéb területeire is kiterjeszti portfólióját. A másik kézenfekvő terjeszkedési irány a szoftver mint online szolgáltatás” – mérlegeli a jövőbeli lehetőségeket Komáromi Zoltán, az IDC Magyarország ügyvezetője a Figyelőnek. Miközben a cég mozgékonysága és innovativitása erő, egyben sebezhetőséget is hordoz. Miként Komáromi Zoltán figyelmeztet: „A Google-nek és a hozzá hasonló cégeknek nagyon oda kell figyelniük, hogy bejelentéseikkel, terveikkel ne fűtsék túl a piacot, ne váljanak egy újabb dotcom lufi héliumgázává.”

A teljes cikk a Figyelő február 16-án megjelenő lapszámában olvasható.

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Mentőkhöz menekült az elkószált 14 éves kutya

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.