Élet-Stílus

Kettős üzemű autót gyárt a Mazda

A japán Mazda Motor Corp. autógyár benzin-hidrogén kettős üzemű modellt mutat be Japánban.

Minden nagyobb autógyár dolgozik a zéró károsanyag-kibocsátású hidrogénüzemű üzemanyagcellás erőforrás kifejlesztésén, ami nagy eséllyel válthatja majd le a jelenlegi benzin- és gázolajüzemű belső égésű motorokat. A tömeggyártásra azonban legfeljebb évtizedes távlatban kerülhet a technológia a magas fejlesztési költségigény és a hiányzó infrastruktúra miatt.

A Mazda népszerű RX-8 sportkupéján alapuló RX-8 Hydrogen RE modell a hidrogén-utánpótlást biztosító infrastruktúra hiányát azzal küszöböli ki, hogy benzinnel is képes üzemelni, gyártása pedig megoldható a Mazda jelenlegi gyártósorain.

Az autót a Mazda egyedi bolygódugattyús motorja hajtja meg. A benzin- és a hidrogénüzem között egy kapcsolással lehet váltani. Hidrogénnel 100 kilométer, benzinnel pedig 549 kilométer megtételére képes az autó. A motor kifejezetten alkalmas a hidrogén üzemanyag használatára, mivel más és más kamrát használ a keverék beszívásához, elégetéséhez és az égéstermék kipufogóba ürítéséhez, ami kizárja az üzemanyag-visszarobbanás dugattyús motorokra jellemző veszélyét.

Az autókat a Mazda az Idemitsu Kosan Co. olajfinomító vállalatnak és az Iwatani International Corp. gázforgalmazó vállalatnak lízingeli majd havi 420 ezer jenért. A két vállalat saját hidrogéntöltő állomásokkal rendelkezik. Ezenkívül még 13 állami tulajdonú hidrogéntöltő állomás működik az országban.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik