Élet-Stílus

Teszt: Mercedes-Benz S 500 L

admin
admin

2006. 02. 13. 07:02

Az S 500 nem a csúcsmodell, de gyorsulásával így is megszégyeníti a sportautókat. Ha kell, magától gyorsít és fékez; az ülés pedig fűt, hűt, sőt még a masszírozás erejét és tempóját is variálja!

Képzeljék el, az új S-osztály megjelenésével a Maybach 57 eladásai érezhetően visszaestek! Ezen azért érdemes elgondolkodni. Valamit ennek az autónak tudnia kell, ha egy több mint kétszer drágább luxusautó eladásait befolyásolni tudja.

Tud. Olyan a határozott a megjelenése, hogy a fiatalosan sportos 7-es BMW-t, vagy a hipermodern A8-ast messzire taszítja útjából. Nem egyszerűen szebb vagy elegánsabb ezeknél a fő konkurenseknél, hanem nagyon más. Saját magát adja, hiába másolták le egy az egyben a Maybach fenekét, az új S-osztály önálló személyiség. Mégsem tolakodó vagy netán hivalkodó. Avatatlan szem az S 500-ast nem nézi már messziről vállalkozó autónak.

A sofőr szemével

Milyen is egy hosszú, fekete S 500-as a kormány mögül? A középen található monitor és persze a COMAND-nak elnevezett vezérlőközpont megszólalásig a BMW iDrive koppintásának tűnik. Ugyanakkor a BMW kusza menüje a Mercedesben átgondolt, egyszerűen használható. Volt idejük tanulni a BMW hibáiból. Persze a menüben bóklászás mindenképpen együtt jár azzal a ténnyel, hogy az úton előbukkanó vétlen áldozatok néhány pillanatra kikerülnek a látómezőből. A menü teljes megismerését érdemes egy parkolóban elsajátítani.

A konkurenseinél biztosan jobb (Vezess.hu)

Érdekes, de nem gombnyomásra, hanem a kulcsként funkcionáló távirányító elfordításával kel életre az új V8-as motor, ami az 500-as nevet meghazudtolóan 5,5 literes lökettérfogattal bír. 388 lóerő, 530 newtonméter – aki ért a számok nyelvén, az sejtheti, van erő bőven.

Az S 500 nem a csúcsmodell, de gyorsulásával így is megszégyeníti a sportautókat. A két tonnánál is nehezebb limuzin mindössze 5,4 másodperc alatt eléri a 100 kilométeres sebességet, és a 250-ben limitált végsebesség meg sem kottyan neki. Csend van és nyugalom, mint egy süketszobában. Az utasok nem sikítanak, nem félnek; ez a bizalom persze nem a sofőrnek szól, hanem annak a ténynek, hogy az S 500-asban egyszerűen nem érezni a féktelen sebességet.

Ez nem az a 5,4 másodperces gyorsítás, amit egy Porschében érezni. Mindig éber az elektronika. Szinte bármit megtehetünk, padlógázzal gyorsíthatunk ki a kanyarokból, az ESPElectronic Stability Program, magyarul elektronikus stabilizáló program. Feladata az, hogy ívmenetben korrigálja a jármű alul- vagy túlkormányozott viselkedését. Ennek érdekében a vezető közbeavatkozása nélkül egyes fékeket működésbe hoz, ha például egy jobb kanyarban az autó orra kifelé sodródik, akkor a jobb első és a bal hátsó kereket fékezi. Ennek hatására olyan nyomaték jön létre, amely visszatéríti a járművet a kormánnyal kijelölt ívre. Ha a stabilitásvesztés fékezés közben jön létre, akkor a fékerők csökkentésével, illetve növelésével éri el ugyanezt a hatást. A stabilizáló rendszerek a blokkolásgátló kiépítettségét használják ki: a kerékfordulatszám-érzékelők mellett azonban a kormányelfordítást, a keresztgyorsulást, a szöggyorsulást is szenzorok mérik, ami alapján a számítógép meghatározza a vezető szándékát és a tényleges ívmeneti viselkedést, s ha a kettő nem egyezik, akkor közbeavatkozik. a leggonoszabb reakciókat is rutinszerűen korrigálja.

28,5 milliónál kezdődik (Vezess.hu)

Városi forgalomban a megengedett sebesség kétszeresével haladva sem tűnik úgy, hogy bármilyen kihágást is elkövetnék, és a légrugózásnak hála, a durva úthibákat is szinte észrevétlenül szeli át. Közben mégsem érezni úgy, hogy egy hajót kell lassú mozdulatokkal terelgetni.

Az ülések tökéletes beállítása az S-osztályban nem azért lehetetlen, mert ne volna állítható valamely része, épp ellenkezőleg. Az ülés minden elképzelhető részét motorosan állíthatjuk, a fejtámlától a lábtámasz dőlésszögéig. Ha akarjuk, kanyarban ellen tart, ha akarjuk, masszíroz, fűt és hűt.

Lát a sötétben, magától megy

Egy ilyen borzasztóan drága autó nem engedheti meg magának, hogy egy ötcsillagos Renault Laguna ugyanolyan biztonságos legyen. Valami pluszt kell tudnia az autónak, amivel a közel 30 milliós ár megindokolható. És az S-osztály ezt is tudja: a Night Vison éjjel is lát, a Distronic Plus pedig magától fékez.

Az ülések mindent tudnak (Vezess.hu)

Felkapcsolt fényszóró mellett nagyjából 150 méterre lát el éjszaka az infrakamera, mely egyszerűen a műszerfalra vetíti a képét. A gyanúsan közeledő szembejövők és sötétben megbúvó akadályok pillantok alatt észlelhetővé válnak. A kamera egyetlen baja, hogy elvonja a figyelmet a vezetéstől. A kétdimenziós képen keresztül nem az igazi a vezetés, ahhoz pedig messze van a monitor, hogy egyszerre nézzük az utat és az éjjellátó képét.

Ennél jóval egyszerűbb és nagyobb biztonságot nyújt a távolságtartó tempomat, ami 0-200 km/órás sebesség között képes rendületlenül követni az előttünk haladót. Ilyen korábban is volt, ám az új S-osztályban található rendszer érdekessége, hogy akár állóra is fékez, amit a konkurens márkák egyelőre nem tudnak. Szürreális jelenet, ahogy az autó magától elindul és lelassít a sorral. A Distronic Plus zseniális találmány a német autópályákon, ám idehaza a rendszer által engedélyezett biztonságos követési távolság szinten mindenkit arra ösztönöz, hogy bepofátlankodjon autónk elé.

Éjszaka is mindent lát (Vezess.hu)

A hátsó sorból

Hátul érezhetjük igazán úrnak magunkat. Az elektromos rolók segítségével gombnyomásra pillanatok alatt elrejthetjük magunkat a kíváncsi szemek elől, a lábtér nagysága pedig egy táncteremmel vetekszik.

Vaskos bankókötegért cserébe az ülések ugyanazt az állítási lehetőséget nyújtják, mint elöl, itt a középső könyöktámaszba rejtették el a gombokat. Sminkelhetünk a plafonból kihajtható piperetükörben, vagy választható intenzitással masszíroztathatjuk magunkat, sőt a szórakoztató elektronika is irányítható innen.

Valószínűleg a világ legjobb autója

A hetes BMW-nél vagy az Audi A8-asnál jelen pillanatban biztosan jobb az új S-osztály. Azonban olyan sok autó van még a világon, amihez nem volt szerencsénk, ezért “csak” ennyit mondhatunk az új S 500-asról: ez valószínűleg a világ legjobb autója!

Olvasson a részletesebben a kocsiról a Vezess.hu oldalain, ahol videón is megnézheti a Mercedes S 500 L-t.

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.