Élet-Stílus

Rotterdami tigris: holland fesztivál-konkurencia

admin
admin

2006. 02. 07. 19:27

What (is) Cinema? – és Sarah Morris

Filmszakmabeliek és filmkedvelők fesztelen beszélgetéseinek és eszmecseréinek volt központja a városi színház (Schouwburg) az elmúlt napokban. A rendezvényen bárki ingyenesen részt vehetett, persze ha talált helyet a teremben. A beszélgetések fő témái aztán bekerülnek a Daily Tigerbe, a fesztivál hivatalos, ingyenes napilapjába.

Sarah Morris volt idén a fesztivál fókuszba helyezett művésze: képei és video installációi a rotterdami Boijmans van Beuningen múzeumban voltak láthatók. Morris amerikai születésű, New Yorkban és Londonban alkotó művész: hatalmas, csillogó, geometrikus festményeiről és hollywoodi video-karcolatairól híres. Műveiben a televíziózás és a klasszikus festészet elemeit próbálja ötvözni.

Néhány az idei filmek közül
Mundruczó Kornél: Johanna (Szép Napok, A 78-as Szent Johannája, A Kis Apokrif No. 2)
Jan Svankmajer: Lunacy
Terry Gilliam: Tideland (Monty Piton filmek, Brazil, Grimm…)
George Clooney: Good Night, and Good Luck (Egy veszedelmes elme vallomásai)
Ang Lee: Brokeback Mountaine (Hulk, Tigris és sárkány)


A Rotterdami Filmfesztiválon bemutatott filmek között 25 éven keresztül nem létezett rangsor. 1997-ben vezették be az első illetve (maximum) második filmjüket rendező alkotókat megillető díjat a Tigrist. Idén egyszerre három filmnek ítélték oda: a Han Jie rendezésében készült Walking on the Wild sidenak (Kína), a Manuel Nieto Zas rendezte The Dog Poundnak (Uruguay / Argentína / Kanada / Spanyolország), valamint a Kelly Reichardt által készített Old Joynak (USA). Az első helyért 10 000 eurót kaptak az alkotók valamint azt a további kitüntetést, hogy filmjeik bemutatásra kerülnek majd a holland állami televízió műsorán.

A Mozi brigád is díjazott

2005 óta díjazzák a rövidfilmeket is. Idén ebben a kategóriában a holland Roy Villevoye által rendezett Beginnings, a britt Run Wrake filmje a Rabbit és a szintén britt David Shrigley & Chris Shepherd által rendezett Who I am and what I want című filmek nyertek. A győzteseket – filmenként – 3000 euró illette.

A 16 és 20 évesekből álló MovieSquad (Mozi brigád) zsűri, az argentín Alexis Dos Santosnak ítélte oda az első díjat Glue című filmjéért: Patagónia, a 70-es évek második felében; a felnőtté válásról, szipuzással és punk zenével könnyítve. A film alapjait, a rendező bevallása szerint, saját élményei ihlették, de végül a fikció kerdekedett felül a valóságon.

A Tiscali Közönség díját az Éden című film kapta amelyet a német Michael Hofmann rendezett (Németország/Svájc, 2006). Az első hely kitűntetésén kívül 7500 euró illette meg a rendezőt. Érzéki, romantikus film szakácsművészetről és szerelemről.

Tigrislázban Rotterdam

Rotterdamot szokták az építészet- és a várostervezés európai központjának nevezni, de az elmúlt két hétben valószínűleg erre senki nem emlékezett a városban. Szinte minden csak a filmfesztivál körül vibrált: a belvárosi utcákat ellepték a rendezvény szimbólumával, a tigrissel díszített autók, zászlók és felcicomázott emberek: Rotterdam 24 helyiségben folytak a vetítések. Idén 35. alkalommal került megrendezésre ez a rangos nemzetközi filmfesztivál (január 25– február 5): 53 világ- és 20 európai premier került bemutatásra.

A filmfesztivál hagyományaihoz híven többnyire fiatal, innovatív és független filmkészítőket hívtak meg idén is a programszervezők: vadiúj filmek, az elmúlt év be nem futott de értékes alkotásai és az idei év kiemelkedő filmjei kavarogtak az étlapon.

A Rotterdami Fesztivált 1972 júniusa óta rendezik meg minden évben (az első rendezője Hubert Bals volt) és a kezdetek óta számít az alternatív- non-kommercionális művek bölcsőjének. A szerevezők, az európai és amerikai művészeken kívül, tudatosan fordítják figyelmüket a távol-keleti és fejlődő országok művészei felé: szívesen biztosítanak mind teret mind pedig anyagi támogatást nekik. Hubert Bals neve fémjelzi 1988 óta azt a pénzügyi alapot amely kifejezetten ezen alkotókat hívatott segíteni.

CineMart – Filmek Vására

A Rotterdami Filmfesztivál ad teret minden évben a világ egyik l egnagyobb koprodukciós vásárának a CineMartnak: idén a 23. alkalommal került megrendezésre. Sokan keresnek koprodukciós társakat előkészületben lévő filmjeikhez, éz a rotterdami rendezvény az egyik legjobb hely az ilyen üz letek előkész

Alexis Dos Santos

ítésére és megkötésére.

Idén több, mint 800 résztvevője volt a filmvásárnak: 45 project került megbeszélésre és 75,4 millió euró várt szétosztásra. A CineMart koordinációs vezetői – Marit van den Elshout és Bianca Taal – szerint idén kevesebb politikai és erőszaktól duzzadó film jelenkezett finanszírozási ígénnyel, inkább az életközelibb, az emberi kapcsolatokat vizsgáló filmtörténetek voltak jellemzők.

Rólunk írták

A közép-kelet európai filmkészítőket ugyan nem illeti külön kategória, de hazánk szülöttjeiről így szólt a Tigris: „Jeles számban voltak jelen magyar alkotók idén is. A magyar filművészek új generációja sajátos stílusban mesél korunk sajátos témáiról; az élet elviselhetetlen könnyűségéről. Egy elveszettnek tűnő generáció jelenik meg a filmeken amelynek egyedüli célja a cél nélküli lézengés. A piacgazdaság mégse lenne olyan szabad és mókás, mint amilyennek hittük?”

Magyar filmek

Fliegauf Benedek: Dealerje annak ellenére helyett kapott a fesztivál Fehér Fény – drog – kategóriájában, hogy 2003-ban készült. Természetesen jelen volt Mundruczó Korn

A díjazottak

él Johanna című filmoperája, amely a rendezvény egyik kritikusa (Gertjan Zuilhof) szerint „a fesztivál talán legeredetibb filmje” volt. A kis magyar blokk részét képezte idén Ács Miklós és Rinyu Andrea 1988-as Son és Grósz című alkotása, a Vranik Roland rendezésében készült Fekete Kefe (2005), Kenyeres Bálint Before Dawn (2004) című rövidfilmje és Horváth Putyi A halál kilovagolt Perzsiából (2005) című alkotása.

Magyar nevek tűntek fel koprodukciós viszonylatokban is: a StillLife magyar-belga-román koprodukciós rövidfilm, míg a What Are You Going to Do when You Get Out of Here? szlovén-magyar koprodukcióban készült rövidfilm.

Kezdő és zárófilmek

Hollywood és Rotterdam nem csak földrajzilag de szellemileg is

Eden

többezer kilométeres távolságra van egymástól, ám idén a 78. Oscar jelöltek listája mégiscsak utalt valami hasonlóságra a rotterdamiéval: a holland fesztivál kezdő filmje 8, a zárófilmje pedig 6 Oscar jelölést kapott idén. A tavalyi év zárófilmje pedig a legjobb animációs film kategóriában verseng Hollywoodban idén.

Január 25-én a japán Nagasaki Shunichi Heart beating in the Dark című filmjével nyitott a fesztivál ahol a rend ező maga is jelen volt. A film európai premierjére csak azok mehettek el akiknek erre külön meghívójuk volt (úgy tűnik ez nem csak magyar-módi). Nagasaki műveit egyébként kiemelkedő figyelem kísérte idén, hiszen ő volt a fesztivál Fókuszba helyezett rendezője, s így minden filmjét újból levetítettek e pár nap alatt.

A fesztivál zárófilmje (február 4-én) a George Clooney által rendezett, politikai témát feszegető Jóéjt, jószerencsét volt, amely az ötvenes évek Amerikájába repítette vissza a nézőt fekete-fehérben.

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.