Élet-Stílus

Magyarországon inkább férfiak használják a Skype-t

Az azonnali üzenetküldő (IM) és az internet telefonálásra (VOIP) alkalmas szoftverek Magyarországon is nagy népszerűségnek örvendenek, ezt az online tapasztalatok mellett most a Szonda Ipsos és a Gfk Hungária kutatóintézetek együttműködésében készített Internet Audience Research (IAR) kutatás eredményei is megerősítik.

A legalább havi rendszerességgel internetezők 55 százaléka használ valamilyen gyakorisággal üzenetküldő/telefonáló alkalmazásokat (az IRC, webchat vagy fórum használókat nem beleértve ebbe a körbe). Ha csak azokat vesszük figyelembe, akik legalább egy alkalmazást intenzíven használnak, még mindig a netezők 35 százalékáról beszélhetünk.

Vezet az MSN Messenger

A legelterjedtebb szolgáltatás a kutatás eredményei alapján az MSN Messenger, a vizsgált internetezők 42 százaléka használja valamilyen gyakorisággal, intenzív felhasználójának a netezők negyede tekinthető. A Yahoo Messenger-ét 18 százalék, a növekvő népszerűségű és elsősorban telefonos alkalmazásra szánt Skype-ot 15 százalék használja, mindkét szoftver esetében intenzív használóik közé a netezők nagyjából 7-7 százaléka tartozik. A szebb időket is megélő ICQ csak negyedik ebben a sorrendben, 13 százalék tekinthető a felhasználójának, az AOL AIM pedig csak a netezők 8 százaléka számára nyújt kommunikációs megoldást. Egyéb programot az internetezők 15 százaléka használ üzenetküldésre vagy telefonálásra. Ezeknek a súlya várhatóan nőni fog, mivel egyre több online kommunikációs szolgáltatás jelenik meg a piacon.

Mivel a szolgáltatások eszköztára, illetve az elérhető felhasználói körök eltérőek, nem meglepő, hogy a netezők jellemzően nem egy kommunikációs szoftvert használnak. Így például a Skype felhasználóknak 77 százaléka az MSN Messengerbe is bejelentkezik kisebb-nagyobb időközönként.

Skype – férfias játék
 
A különböző szolgáltatások között láthatunk különbséget az intenzív felhasználóik demográfiai jellemzői szempontjából is, így például a Skype a „legférfiasabb” program, magyarországi intenzív használóinak ugyanis 70 százaléka férfi, míg a Yahoo esetében a legmagasabb a nők aránya (49 százalék), kor szempontjából pedig a Skype-közönségére a legjellemzőbbek a 30 évnél idősebb felhasználók.

A két kutatóintézet 2005. szeptemberben és októberben az Internet Audience Research kutatás keretében – melynek tárgya az internet-használat részletes vizsgálata és több mint 100 weboldal olvasottságának mérése – 4000 interjút készített a legalább havonta internetező 14 évnél idősebb lakosság körében (amelynek népessége a mérés eredményei alapján 1 millió 892 ezer fő, tehát a teljes felnőtt népesség 22 százaléka).

Ajánlott videó

Olvasói sztorik