Élet-Stílus

A telefon-walkman elterjedésében bízik a zeneipar

A nemzetközi lemez- és zenekiadó-ipar a harmadik generációs mobiltelefonok elterjedésében reménykedik.

Ezekre a készülékekre egész zeneszámok tölthetők le, így rövidesen a csengőhangokét messze meghaladó üzlet várható, ahogyan a mobiltelefon bővül a „walkman” funkciójával, sokoldalúságánál fogva helyettesítve a csak zene letöltésére és hallgatására alkalmas lejátszókat és elektronikus készülékeket.

A digitális zene tavalyi forgalma 1,1 milliárd dollár volt tavaly. Ez a zeneüzlet teljes forgalmának még csak a 6 százaléka, de ennek a 40 százalékát már mobiltelefonos felhasználás termelte, közölte becslését a nemzetközi lemezipari szövetség (IFPI) a nemzetközi lemez- és zenekiadói szakvásáron (MIDEM) Cannes-ban. A vásár csütörtökig tart.

A digitális zeneforgalom túlnyomó része egyelőre még a csengőhangokból származik, de az iparág nagy reményeket fűz az akár háromezer teljes zeneszám vagy/és videó tárolására alkalmas telefonkészülékekhez.

A jövő már jól látható Ázsiában, ahol az új technológiák jobban elterjedtek, mint Európában. Japánban a tavalyi első kilenc hónapban eladott mobiltelefonok 70 százaléka harmadik generációs volt, és ott mobiltelefonok termelték a digitális zeneterjesztés bevételének a 96 százalékát, és csak 4 százalékát az iPod és más elektronikus hanghordozók. Hasonló a helyzet Dél-Koreában is, ahol a harmadik generációs mobilkészülékek piaci aránya a legnagyobb a világon. A következtetést csak az zavarja kissé, hogy az ázsiai piac jelentős része: a foglalt jelzés helyettesítése letöltött zenével, egyelőre jellegzetesen ázsiai jelenség.

Ősszel azonban európai újdonság is volt: a France Télécom kizárólagos jogot szerzett Madonna utolsó lemezének a mobiltelefonos terjesztésére, a Warner Musickal kötött szerződés értelmében. Ez az újfajta együttműködés meglehetősen felháborította a hagyományos terjesztőket, de nem lehet az átalakulás útjába állni.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik