Élet-Stílus

Detroitra figyel az autóipar

Mint minden évben idén is összegyűlnek a vezető autógyártók Detroitban, hogy bemutassák legújabb modelljeiket és koncepcióikat. Az autószalon csillogása azonban nem tudja elfeledtetni, hogy a két legnagyobb amerikai gyártó súlyos gondokkal küzd.

Ezeket a gondokat szeretnék kihasználni a külföldi gyártók, akik tovább szeretnék növelni a General Motors illetve a Ford rovására a részesedésüket az amerikai piacon – írja a Frankfurter Allgemeine Zeitung.

A GM nemrég bejelentette, hogy a következő három évben kilenc üzemet zár be, ami 30 ezres létszámleépítést jelent. A Fordnál sem sokkal jobb a helyzet: konkrét számokat egyelőre nem ismerünk, de a nagyságra a világ harmadik legnagyobb gyártója január végén hozza nyilvánosságra, milyen intézkedésekkel próbál kilábalni a bajból. Elemzők szerint nagy biztonsággal kijelenthető, hogy a GM-hez hasonlóan a Fordnál is több gyárat be fognak zárni.

Helyzetben a japán és német gyártók

Az amerikaiak gyengélkedését elsősorban a japánok használhatják ki. A Toyota egyes vélemények szerint az idei évben az eladásokat tekintve megelőzheti a világelső GM-et. A japán cég legalábbis a magabiztos előrejelzéseiben 10 százalékos termelésnövekedéssel kalkulál. Amennyiben ezek beigazolódnak, a Toyota több mint 9 milliós eladásaival letaszíthatja a trónról amerikai riválisát.

A német gyártók is magabiztosan nyilatkoznak. Jelenleg az amerikai piacon 10 százalék körüli a részesedésük, és az aktuális eladási számok jó néhány korábbi várakozást felülmúlnak. A BMW és az Audi rekordokról számolt be, és a Porsche is tovább szárnyal. Ezzel szemben a Mercedes-Benz egy kisebb visszaesés volt megfigyelhető. A helyzet a németek gyártók közül csak a Volkswagen-nél kritikus. A 2004-es krízis után újabb visszaesést figyelhető meg a cégnél, amely tavalyról minden bizonnyal ismét milliárdos veszteségeket lesz kénytelen elkönyvelni.

Erősödő verseny

Az elemzők szerint a két nagy amerikai gyártó elsősorban a vásárlók kegyeiért vívott árháborút sínylette meg, de nem szabad más tényezőkről sem elfeledkezni. Egyre drágábbak a nyersanyagok, és a két cég elhibázott modellpolitikája is megbosszulta magát. Az egyre csak emelkedő üzemanyagárak miatt az amerikai vásárló már nem minél nagyobb, erősebb és gyorsabb kocsit szeretne. Egyre népszerűbbek a kisebb modellek, és hibrid meghajtású járművek iránt is növekszik a kereslet. Ebben a szegmensben egyértelműen a Toyota a piacvezető. Ez egy ideig még így is fog maradni, hiszen a technológia rendkívülien drága. Ezt felismerve a gyártók közül többen a közösen fejlesztenek. Nemcsak a hibrid modelleknél, hanem az alacsonyabb eladásokat produkáló típusoknál is érdemes ilyen szerződéseket kötni. A Detroiti Autószalonon már alá is írták a Chrysler és a Volkswagen együttműködési megállapodását, amelynek értelmében közösen fejlesztenek ki egy minibuszt.

A látogatók számára január 14-én nyitja meg a kapuit az autós seregszemle, amelyen 36 újdonságot mutatnak be a gyártók. A szaksajtó képviselői már vasárnaptól szemügyre vehetik a legújabb fejlesztéseket. Tavaly közel 800 ezer vendége volt a rendezvénynek.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik