Élet-Stílus

Merre jártunk 2005-ben?

Horvátország az örök sláger, de ha repülő, akkor Tunézia. Az év felfedezettje Törökország, valamelyest csökkent a tengerparti nyaralások aránya, miként a belföldi turizmus sem a balatoni strandolásnak köszönheti remek teljesítményét.

Felemás esztendőként értékelték az utazási irodák képviselői a 2005-ös évet. Nem is csoda, hiszen volt cunami, több terrortámadás, árvíz, földrengés és hurrikán is. Tény azonban, hogy igen eredményesen kampányoltak az utaztatók, a nyár például ugyan egy kissé késve érkezett, de az előzmények dacára kifejezetten erősre sikerült. Az utazni vágyok nem ijedtek meg, ráadásul a forgalom mellett az utazási célpontok kiválasztását is egyre kevésbé befolyásolták a terrortámadások.

A támadás, illetve katasztrófa sújtotta térségek regenerálódása felgyorsult, az utazók többségének az az álláspontja, hogy bárhol, bármikor megtörténhet bármelyik a fenti kettő közül. Erre utal legalábbis, hogy utazási szakemberek szerint a majd száz halálos áldozatot követelő egyiptomi terrortámadás után is alig csökkent a fáraók földjének népszerűsége. A londoni robbantássorozat ellenére is az angol főváros vezeti a városnéző túrák mezőnyét, és az idei egyik favorit, Törökország sem tartozik a legbiztonságosabb államok közé.

3S-ből – 3E

A nyár slágere persze az évek óta töretlen népszerűségnek örvendő Horvátország volt, s noha a tavalyi évhez képest egyre többen választanak teljes ellátást, színvonalas kiszolgálást, az utazási irodák legnagyobb bánatára még mindig a legfelkapottabb utazási ajánlat befizetésekor hagyják a legkevesebb pénzt az utazási irodákban a nyaralni vágyók – persze egy főre számítva. A repülős desztinációk körében Törökország az év felfedezettje, kimagasló növekedési ütemet produkálva közel 20 ezerre duzzadt az iszlám országot választó magyarok száma a 2005-ös esztendőben – becsülte meg az érezhető népszerűségnövekedés mögötti számokat Zám Tibor, a BestReisen utazási iroda vezetője.

Az újdonsült érdeklődés leginkább a török tengerpartnak szól, de egyre többen választják a városnézést is. Mindez része annak folyamatnak, melynek lényege, hogy az eddig tapasztalt 3S (sun-sand-sea, azaz nap-homok-tenger), helyét egyre inkább átveszi a tartalmasabb időtöltést kínáló 3E (exciting-educational-enternaining, azaz izgalmas-tanulságos-szórakoztató) program. A török desztinációk előretörése azonban nem veszélyezteti Tunézia vezető helyét a repülős úti célok versenyében. Az észak-afrikai ország cseppet sem veszített népszerűségéből az elmúlt esztendőben: szakemberek becslése szerint közel 55-60 ezer magyar idén is képtelen volt ellenállni csábításának.

Elégedetten nyilatkoztak az utaztatók Portugália valamint Szicília népszerűségéről, és elmondásuk szerint az Egyesült Államok is kezd ismét magára találni. A terrortámadások után bevezetett szigorítások óta az elmúlt évben könnyítettek először valamelyest az amerikai hatóságok a vízumszerzés procedúráján, a rugalmasabb ügyintézésnek köszönhetően pedig több lehetőség adódott a tengeren túlra vágyók számára, akik éltek is ezzel – számolt be tapasztalatairól Molnár Judit, az OTP Travel ügyvezető igazgatója.

Dél-Amerika – a béke szigete?

A távolabbi desztinációkkal kapcsolatban amúgy felemás tapasztalatokról számoltak be a szakemberek. A 2004. december 26-ai cunami elsodorta a délkelet-ázsiai turizmus 2005 első félévére vonatkozó teveit, reményeit, abban azonban viszonylag teljes körű konszenzus alakult ki, hogy Kubának sikerült kihasználnia a helyzetet és növelte turistái számát. Egyes szakemberek szerint azonban nem tartott sokáig a kubai turizmus tündöklése, talán azért, mert akinek volt rá pénze, az már megnézte, talán azért, mert az elmúlt években mindenki azt szajkózta, hogy aki a kommunizmust akarja megcsodálni, annak sietni kell. Az a tény, azonban, hogy az elmúlt pár év komolyabb természeti csapásai, csakúgy mint a terrortámadások, elkerülték a dél-amerikai földrészt, alapot adhat a bizakodáshoz. Persze az is igaz, hogy van honnan fejlődni, hiszen a régió legnépszerűbb országaként számon tartott Brazília 2005-ben hozzávetőleg háromezer magyar turistát fogadott.

A kínálatot inkább csak színesítette, mintsem bővítette néhány újabb, megfelelő infrastruktúrával felszerelt egzotikus sziget megjelenése a desztinációk között, mint például Antiqua és Barbuda, vagy Guadeloupe. Az utazási irodák képviselői szerint a kereslet még midig jócskán lemaradva kullog a kínálat mögött. Ennek eredményeképpen az utak jó részét last-minute, vagy más kedvezményes akció keretében értékesítették. Az információ könnyebb elérhetősége sem hagyta érintetlenül az utazási szokásokat, és ez legalább annyira igaz az irodai értékesítésre, mint az internet terjedésére. Az emberek jobban megnézik, hogy hol mit vesznek és ilyen módon sokszor hajlandóak magasabb árat fizetni, látszólag egy ugyanolyan termékért a megbízhatóság miatt – számolt be tapasztalatairól Pajor Mariann, a Startutazás marketingvezetője.

Szép eredmény

Míg a – már említett – külső körülmények nem kedveztek a külföldi utaztatóknak, a belföldi turizmus nem csupán akadály nélkül bővülhetett, de sikerült nem is kevés embert elcsábítania azok közül, akik korábban csak távoli helyekben gondolkodtak. Ebben minden bizonnyal komoly szerepe volt a belföldi infrastruktúra fejlesztésének, csakúgy, mint a szemléletbeli változásnak – s ez nem csupán a kínálati oldalra igaz.

Átalakultak az igények és az utazásra szánt idő is, ma már nem a balatoni strandolás a legnépszerűbb hazai pihenési mód. A belföldi utaztatás húzóágazata egyértelműen a gyógyfürdő-, wellness- és kastélyturizmus – emelte ki a legfontosabb változásokat az OTP Travel vezetője, hozzátéve, hogy egyre népszerűbbek a hosszú hétvégére időzített utazások. A fentieket igazolják a számok is, hiszen a 2005-ös év első kilenc hónapjában a Wellness-szállodákban az előző év azonos időszakához képest a belföldi turisták száma 205 százalékkal nőtt, míg a szállodák általában is 13 százalékkal túlszárnyalták 2004-es teljesítményüket, szemben például a kempingszállásokkal, melyek 16 százalékos visszaesést voltak kénytelenek elszenvedni.

A belföldi és külföldi utazások népszerűségének aránya, úgy tűnik, hasonlóképp alakul az év utolsó három hónapjában, mint korábban. Míg a magyar szállodásoknak – különösen a szilveszter miatt – nincs okuk panaszra, a külföldi utak iránti érdeklődés jelentősen csökkent az ősz beálltával. S miután az idei év utazási szokásait is az ilyen vagy olyan típusú, de többségében váratlan katasztrófák, szerencsétlenségek befolyásolták, nem csoda, hogy egyelőre nem túl sok biztosat tudtak mondani az utaztatók a következő év változásairól.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik