Élet-Stílus

Magáért beszél

Ingyenes vagy nagyon olcsó beszélgetést kínál az internetes alapú telefon. Nem egyértelmű azonban, hogy a számítógépes nettelefont vagy a szolgáltatók által kínált, PC nélkül is működő megoldásokat érdemes-e választani.



Magáért beszél 1
Magáért beszél 2

Egy első igazi otthonába költöző fiatal informatikus egyszerűen megoldotta a telefonkérdést: ha van szélessávú internet, ma már hagyományos telefonvonalra sincs feltétlenül szükség. (Szülei annak idején még éveket vártak egy egyszerű telefonvonalra.) A távközlési cég így hiába bombázta hősünket „nulla forintos” díjcsomag-ajánlataival, végül nem rendelt „földi vonalat”. Az albérletben különben is megszokta, hogy hosszabb beszélgetéseit is internetes telefonon intézi.

A Skype nevű, két vagy több regisztrált (és szélessávú internettel rendelkező) felhasználó közt ingyenes telefonálást lehetővé tevő szoftver elterjedésével népszerűvé vált programokat az informatika világában már évek óta ismerik és használják. A piaci robbanáshoz szükséges kritikus tömeget azonban csak az utóbbi hónapokban lépték át az otthoni internettelefonos megoldások, miután az utóbbi egy évben ugrásszerűen nőtt az ezekhez elengedhetetlen szélessávú kapcsolatok száma.




Magáért beszél 3

Mi micsoda?


• Szélessávú internet: A modemes elérésnél legalább tízszer, de akár 100-szor is gyorsabb internetes le- és feltöltési sebesség.
•VoIP (Voice over Internet Protokoll): Az internetes világhálózat elvén működő módszerrel lebonyolított mindenféle hanghívás összefoglaló elnevezése. (Ideértve a szoftveres és a menedzselt telefonszolgáltatásokat is.)
•WiFi: Vezeték nélküli mobil adatátvitel. A VoIP szoftverekkel kombinálva egy WiFivel ellátott noteszgép vagy tenyérszámítógép (PDA) lényegében „mobiltelefonként” is működhet.

Magáért beszél 3
Magáért beszél 5

Ma még újnak számít, de már létezik az úgynevezett menedzselt IP telefonszolgáltatás is. Ilyet kínál például a UPC vagy a T-Kábel kábeltévé-hálózaton, szintén az internetes technológiát (de nem magát az internetet) használva a hangtovábbításra, általában jobb minőségben.

ROBBANÁS ELŐTT? Az internetes telefónia mai helyzete kicsit az internet elterjedésének hőskorára emlékeztet, amikor a világsajtót és a médiát ellepték a világhálóval foglalkozó cikkek, hírek. Bár az akkor felvázolt hatalmas lehetőségek némelyikéből semmi nem lett (például: nem szűnt meg a papírra nyomtatott újság, nem zártak be a hagyományos áruházak), azért az internet és az elektronikus levelezés alaposan átalakította a mindennapokat. Ez látszik valószínűnek az internetes telefonálás kapcsán is. Nyilván a hagyományos telefonszolgáltatás még sokáig fennmarad, de sokan mondhatják le vonalas előfizetésüket – valahogy úgy, ahogy a postai levélforgalom teret veszített az e-mailek terjedésével.

Az egyik legnevesebb informatikai „jövőkutató” elemző cég, a Gartner már közzé is tette megdöbbentő prognózisát e témában. E szerint az EU-ban és Amerikában 2009-ig a jelenlegi előfizetők mintegy harmada vissza fogja mondani a hagyományos telefonszolgáltatást, és a mind olcsóbbá váló mobiltelefonon, az ingyenes vagy legalábbis a vonalasnál olcsóbb internetes telefonokon fog kommunikálni a külvilággal. Ez magyar viszonylatban annyit tesz, hogy a meglévő 3,42 millió telefonfővonal száma mintegy egymillióval csökkenhet négy-öt év alatt. A telefonvonalak száma persze közel sem csökken ennyivel, hisz a legtöbben a vonalon keresztül jutnak a szélessávú (DSL) kapcsolathoz.







Magáért beszél 6

Magáért beszél 2
Héjjas Gábor: a felnövő szélessávú generáció tagjai tömegesen térnek majd át IP-telefonálásra.
Magáért beszél 5

Akár valóra is válhat a jóslat. A mobiltelefonok terjedése is a vonalasok számának csökkenését hozta: 2000-ben (a csúcson) még 3,8 millió hagyományos telefon fővonal működött Magyarországon. Ez eddig 10 százalékos visszaesés.

KÉT LEHETŐSÉG. Egy másik felmérés szerint az internetes telefonálásról még az internetezők több mint 40 százaléka sem hallott Magyarországon. A helyzet azonban szinte hétről hétre javul. Októberben a T-Online Klip néven indított a Skype-hoz hasonló, IP alapú szoftveres telefonálási megoldást. Héjjas Gábor, a T-Com Lakossági Divíziójának vezetője felnövő szélessávú generációról beszél, véleménye szerint ez a réteg jövőre már tömegesen térhet majd át a számítógépek közti internet alapú telefonálásra is.

Ma még nagyon alacsony Magyarországon az IP alapú megoldásokat használók száma – teszi hozzá. A hagyományos telefontól látszatra csupán egy fekete doboz közbeiktatása miatt különböző, úgynevezett menedzselt telefonszolgáltatásokat ma már több mint 30 ezer felhasználó veszi igénybe, miközben a számítógép alapú megoldások jelenlegi felhasználói tábora 120 ezer körüli.

Szűcs László, a UPC Magyarország szóvivője az eddigieknél jóval gyorsabb elterjedést jósol a nem PC-re épülő menedzselt telefonszolgáltatásoknak. (A PC alapú szolgáltatásoktól való megkülönböztethetőség kedvéért a menedzselt, teljes értékű IP alapú telefont a UPC-nél inkább digitális telefonnak vagy kábeles telefonnak nevezik.) Szerinte ezeknek több fontos előnyük van az ingyenes, szoftveres megoldásokkal szemben. Azon a nyilvánvaló előnyön túl, hogy ehhez nem szükséges számítógép, még szélessávú internet-előfizetés sem kell. (Csak az erre alkalmas kábelnek kell a lakásban lennie, a magas havidíj elkerülhető, ha valaki történetesen nem szeretne internetezni.)







Magáért beszél 6

Magáért beszél 2
Szűcs László: fontos a megszokott jó minőség.
Magáért beszél 5

SZOFTVERES VÁLTOZAT. Fontos, sorolja Szűcs László, hogy a beszélgetés minősége a hagyományos telefonoknál megszokott jó színvonalat hozza. Nem fordulhat elő, hogy megszakad a vonal, vagy akadozó, visszhangos a hangátvitel. A menedzselt szolgáltatás lényege ugyanis éppen az, hogy nem a nyilvános internethálózaton, hanem a szolgáltató saját hálózatán, elsőbbséget élvezve utaznak az adatcsomagok, s a szolgáltató központi számítógépe közvetlenül a telefoncégek hálózatával van összekötve.

Ebből következik az is, hogy ha szoftveres telefonálás közben például egyszerre többen nagy adathalmazokat töltenek le, vagy bármi más okból ingadozik a sávszélesség (ez számtalanszor előfordul), akkor a hangátvitel is akadozni fog, a gyakorlatban élvezhetetlenné téve a megszokott beszélgetést. Ámbár igaz, hogy ma már tíz hívásból nyolc alkalommal a szoftveres megoldással sincsenek komoly minőségi problémák, amely ráadásul ingyenes, s a hagyományos hálózatokba havidíjmentes és olcsóbb percdíjú telefonálást tesz lehetővé. A szoftveres változatban is fizetni kell azonban az olyan többletszolgáltatásokért, mint a saját telefonszám vagy a nem „hálózaton belüli”, hanem hagyományos hálózatokba irányuló hívások.

Jelenleg a UPC területén 700 ezer háztartásba lehetne bekötni a menedzselt IP telefont. A T-Kábel területén mintegy 170 ezer háztartásban érhető el a szolgáltatás, s az érdeklődés minden előzetes várakozást felülmúl.





Magáért beszél 3

A szoftveres IP telefon és a menedzselt IP telefon előnyei és hátrányai


• Szoftveres IP telefon
Előnyei
• Ingyenes az azonos szoftvert használók közti beszélgetés (világszerte 150 millió felhasználóval, csak a Skype esetén mintegy 55 millió felhasználóval)
• filléres percdíjak külföldi hagyományos telefonra is, sőt néha ingyenes lehetőségek (például VoipBuster)
• chatelésre, fájlok beszélgetés közbeni küldésére, e-mail küldésre (stb.) is alkalmas
• felhasználók név szerinti kereshetősége, üzenetrögzítő, hangposta, e-mail értesítő
• saját telefonszám kérhető (külön díjért)


Hátrányai
• A hagyományos hálózatba kimenő hívásokért és a felhívhatóságért (azaz a saját telefonszámért) fizetni kell
• A minőség még nem minden esetben tökéletes
• Szélessávú internetelérés és számítógép szükséges
• Felhasználói szintű számítógépes ismeret szükséges
• Internetes fizetés, amelyhez dombornyomott bankkártya szükséges

• Menedzselt IP telefon
Előnyei

• Nem kell számítógép és szélessávú előfizetés
• A hagyományos megoldásoknál kedvezőbb percdíjak
• Nincs kapcsolási díj
• Hálózaton belül általában ingyenes telefonálás
• Jó hangminőség és megbízhatóság

Hátrányai
• Havi előfizetési díja van (Jelenleg kedvezőbb a hagyományos telefonénál, különösen, ha mellette kábeltévé-, szélessávú internetelőfizetés is van.)
• Percdíjai határozottan magasabbak a szoftveres megoldásokénál

Magáért beszél 3
Magáért beszél 5





Magáért beszél 3

Hogyan működik?


A SZÁMÍTÓGÉPES, SZOFTVERES IP TELEFONÁLÁS. Az internetről letöltött szoftver feltelepíthető a gépre. Ehhez szükség lehet némi hozzáértésre, de több szoftver teljesen automatikusan végzi el a beállítást. Ezt követően a hangkártyához kapcsolt fülhallgató-mikrofon párossal (vagy speciális kézibeszélőkkel) ingyenesen beszélhetünk azokkal, akik ugyanezt a szoftvert feltelepítették és éppen a gép előtt ülnek. Jellemzően dombornyomott bankkártyával fizethetünk a többletszolgáltatásokért, például ha számítógépünkről vezetékes telefont akarunk hívni, vagy saját számot akarunk, hogy vezetékes telefonról hívni tudjanak bennünket. Néhány szoftver: Neophone X*, Skype, Voip Buster, Gizmo Project, Google Talk, Asterisk PBX, GnomeMeeting, Jajah, OpenWengo, PhoneGaim, PeerMe. ReSIProcate, SJphone, Tivi, YATE. * Magyar, feltöltőkártyás megoldás, másodperc alapú számlázással.

MÁS IP ALAPÚ MEGOLDÁSOK. Az internet protokoll (IP) alapú hangátvitelt a nagy távközlési cégek évek óta használják például távolsági hívásokra. Hasonló nagyfelhasználói megoldással működnek az újságárusoknál is kapható, percenként csak néhány forintos díjért külföldi hívásokat kínáló telefonkártyák.

A MENEDZSELT IP TELEFONSZOLGÁLTATÁS. (Digitális telefon vagy kábeltelefon.) A kábeltévés szolgáltatónál (például UPC vagy T-Com) előfizethető több telefonos csomag. Ennek részeként egy olyan „fekete dobozt” kap az ügyfél, amelybe hagyományos telefonkészüléke csatlakoztatható. Ezek után a készülék – mintha mi sem történt volna – internet protokoll alapú masinaként működik tovább a televíziós kábelen. Az új szolgáltató havonta számláz fix díjat és beszélgetési díjat. Néhány szolgáltató: UPC, T-Kábel, GTS Datanet és több kisebb helyi cég (például: Issimó, Netroller-Netring, Timenet, Dunakanyar Holding stb)

Magáért beszél 3
Magáért beszél 5

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik