Élet-Stílus

Ismét vihetünk kisollót a repülőgépekre

Az amerikai közlekedésbiztonsági hivatal (TSA) december 22-től már nem kobozza el az utasok kézipoggyászából a kisollókat. Sok szervezet ellenzi a könnyítést.

A TSA azzal indokolta döntését, hogy az amerikai repülőtereken az ellenőrök túl sok energiát fordítanak az utasok körömvágó ollóira – csak az idén 3 millió apró éles tárgyat koboztak el tőlük – ugyanakkor nem töltenek elég időt a házi gyártású bombák, robbanóanyagok és más halálos fenyegetést jelentő szerkezetek megtalálására. A TSA tájékoztatása szerint az utasok ezentúl a kézipoggyászukba is csomagolhatnak legfeljebb 10 centiméter hosszú ollót, valamint olyan csavarhúzót, csavarkulcsot, fogót, egyéb szerszámot, amelynek a hossza nem haladja meg a 18 centimétert. A kartonvágó továbbra is a tiltott tárgyak közé tartozik.

A légi utaskísérők érdekvédelmi szervezetének a szóvivője a változtatást helytelenítve úgy fogalmazott, hogy ha “fegyvereket” engednek a fedélzetre vinni, a pilóták ugyan biztonságban le tudják tenni a gépet, az utastérben azonban vér fog folyni.

Ed Markey és Joseph Crowley kongresszusi képviselők jelezték, hogy törvénytervezetet nyújtanak be az előírások enyhítése ellen. Markey szavai szerint a “kormány javaslata csupán arra kéri a következő Mohamed Attát, hogy a dobozvágó késről térjen át az ollóra”. Atta volt a csaknem 3 ezer halálos áldozatot követelő szeptember 11-i terrortámadások egyik gépeltérítője.

A 2001. szeptember 11-i gépeltérítő terroristák kartonvágó késeket használtak fegyverként, amelyeket akkoriban fel lehetett vinni az utasszállítók fedélzetére. Ma már más a kockázat mértéke, mivel a pilótafülkéket lezárják. A The Washington Post napilap kiemeli, hogy a repülőtéri szűrés mind pénzben, mind az utasok idejében mérve már így is aránytalanul nagy, a hatóság túl sok időt és pénzt fordít az utasokra, ugyanakkor nem eleget a poggyászra és a rakományra.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik