Élet-Stílus

SMS-színház, zúzda, etno-rock

Az előttünk álló napokban sem unatkozhatunk: mehetünk headbangelni a hajóra, élvezhetjük a bécsi klasszikusokat, vagy megnézhetjük a Krétakör újabb meghökkentő, SMS-ek alapján készült színdarabját. De semmiképp se felejtsük el a pénteki Barbaro-Makám ünnepet sem!

November 11. péntek
Almássy Téri Szabadidőközpont
Etnovarázs az Almássy téren

A Barbaro és Makám zenekarok fellépése igazi csemegét ígér. Minden szerénységük ellenére ők azok, akikben hinni lehet azóta, hogy annyi sok-sok évvel ezelőtt felvállalták az idehaza akkor még ismeretlennek számító etno-rockot.
A Barbaro szenvedélyes zenéje vad, mély, feszes szövésű és könyörtelen. A csángó és a moldvai népdalok, a szépséges balkáni dallamok felolvadtak az öntörvényű egészben. Ez már nem folk, nem rock, hanem egy ezeket magasabban átfogalmazó szárnyalás. Hangzásviláguk Bartók Béla és Jimi Hendrix munkásságának szintézise lehetne, ha a háborúban kavargó Balkán lett volna ihletőjük. Cziránku Sándor gitáros, aki a rockos, P. Mobil-os múlt után azon kevesek közé tartozik, akik tökéletesen ki tudják használni a kétnyakú szólógitár minden lehetőségét. Herpai Sándor a legendás V 73 és V Moto’Rock dobosaként Weiner Leó, Bartók és Muszorgszkij műveibe bonyolódik bele. Zsoldos Tamás pedig itt valóban basszusgitáros.


SMS-színház, zúzda, etno-rock 1

Makám

A Makám koncertjeire ámuldozni jár a szakma és a közönség egyaránt. A nyolcvanas években berobbantak letisztult, új hangzásukkal, majd hallgatóikat is megdöbbentve tágították zenei határaikat. A népzenei elemeket, az ősi motívumokat a rock lendületével, a mélyről jövő, kristálytiszta ősenergiával itatták át. A Krulik Zoltán alapította Makám együttes is az etno-avantgarde kelet-közép-európai követeként robbant a zenei életbe. A különleges, természetes akusztikus hangzásuk tartalmazza a kelet-európai klasszikus zenét, dzsesszt, a közép-keleti, ázsiai és afrikai zenét. A zenekar tagjai mind elsőrangú, több hangszeren játszó muzsikusok, megáldva kivételes finomsággal – ez a zene megfontolt, ellazító és lebilincselő. Minden kifinomult multikulturalitásuk mellett hangzásuk megmarad magyarnak. Archaikus népdalfeldolgozásaik és eredeti darabjaik egyaránt eleganciát, erőt, letisztultságot és könnyedséget sugároznak.


November 12. szombat
Művészetek palotája
Jazz, klasszikus és brazil zene hat húrra



SMS-színház, zúzda, etno-rock 2

Snétberger Ferenc

Snétberger Ferenc korunk kiemelkedő gitárosa. Egyéni stílusában a flamenco, a klasszikus zene, a jazz és a szamba elemei ötvöződnek. Virtuozitása csodái és mély érzelmei mindig ámulatba ejtik hallgatóit. A kivételes tehetségű Snétberger hét saját albumot készített, több albumban pedig … … társszerzőként, illetve közreműködőként vett részt.
„Amit játszik, az jazz, klasszikus zene és brazil” – írta róla az Akustik Gitarre gitárszaklap.

Az új Snétberger Trió természetes könnyedséggel kapcsolja össze műveik legjavát, hangszeres technikájukat, improvizációs vágyaikat és legmagasabb rendű zenei fantáziájukat.
A 2004-ben alapított trió rövid idő alatt lett elismert és ünnepelt „live act”. A kritikusok metaforáiban mint „páneurópai háromszög, a miszticizmus és életöröm elegye, álomösvény és tiszta kacagás, transz és tánc” jelenik meg. A trió zenéje, amely felöleli a modern dzsesszt, a globális beatet, a decens elektronikus hangzást és a vibráló lírát, puszta érzelmi erejével ejti rabul hallgatóját.


November 13. vasárnap
Zenakadémia
Haydn, Beethoven a Zeneakadémián


SMS-színház, zúzda, etno-rock 3

Alma mater koncert a Zeneakadémián

November 13-án a Zeneakadémia Szimfonikus Zenekara Haydn Lakatlan sziget nyitányát és C-dúr gordonkaversenyét, valamint Beethoven III., Eroica szimfóniáját mutatja be Pál Tamás és Varga Tamás dirigálásával. A hangverseny a 130. születésnapját ünneplő intézmény Alma Mater koncertsorozatának következő programja.

A Zeneakadémián valamikor a koncerttermek is az oktatást szolgálták: így mutatkozhattak be a nyilvánosság előtt olyan tanárai és növendékei, mint például Dohnányi Ernő vagy Hubay Jenő, valamint Cziffra György vagy Fischer Annie, és a közönség számára is kiderülhetett, mire képes a diákzenekar meg a kórus. A szellemében megújuló Zeneakadémia ezt a szokást vezeti be újból.

November 14. hétfő
A38 hajó
Zúzda, de nagyon


SMS-színház, zúzda, etno-rock 4

Pro-Pain

A novemberi hardcore-dömping egyik kiemelkedő eseményére hétfőn kerül sor az A38-on: két, önmagában is csábító turné keresztezi aznap egymás útját Budapesten, igazán közönségcsalogató felhozatalt eredményezve. Az egyik koncertkörút a Gary Meskil vezette Pro-Pain nevéhez köthető. A crossover stílus veteránjaként tisztelt csapat immár jó másfél évtizede játssza hardcore- és metálgyökerekből egyaránt táplálkozó, vérbeli „utcai” zenéjét, és ennyi idő alatt mifelénk is jól ismertté vált. A másik irányból mindjárt két visszatérő vendég is érkezik. A bostoni Bane és a kanadai Comeback Kid közös turnéja igazi ajándék a vegytiszta, pörgős és feszes hardcore-muzsika híveinek, hiszen mindkét csapat a stílus krémjéhez tartozik, és státusukban a mostani koncertek apropóját adó új albumaik csak megerősítik őket.

November 15. kedd
Petőfi Csarnok
The Rasmus


SMS-színház, zúzda, etno-rock 5

The Rasmus

Az évtizedes múltú finn csapatot a többség csak a 2003-as, Dead Letters című ötödik album kapcsán ismerte meg, de ez nem olyan meglepő, ha figyelembe vesszük, hogy korábban a fiúk nem is pályáztak a Finnország határain kívül termő babérokra (na meg persze azt, hogy a rajongótábor számos tagja alig idősebb magánál a bandánál).
Annyit azért érdemes tudni az előzményekkel kapcsolatban, hogy hőseink korántsem minden alap nélkül kezdtek a nagyvilág felé tapogatózni az ezredforduló után: odahaza már jó pár aranylemezt és díjat begyűjtöttek addigra. Hogy mi történt, mióta kitették a lábukat otthonról, azt mindenki tudhatja, aki birtokol egy működő rádiót és/vagy tévét: a Dead Letters tíz dala közül ötből kislemez és klip lett, a csapat pedig szépen belakta a nagyobb koncerttermeket és fesztiválokat, többek között a Szigetet is. Nemrég aztán megérkezett a hatodik opus, az elődjéhez hasonló sikerekre predesztinált Hide from the Sun is, úgyhogy itt az ideje egy újabb pesti randevúnak.

November 16. szerda
Millenáris Park
SMS-es, hírek egy feketeországról


SMS-színház, zúzda, etno-rock 6

A Krétakör

A Feketeország (a cím Babits Mihály verséből való) bizonyos értelemben a Krétakör Hazámhazám című előadásának folytatása. Ismét improvizációkon alapuló, szatirikus hangvételű produkcióra készülnek, amelynek mozaikjaiból mindennapjaink széteső, sokszor ijesztő, néha groteszk képe áll össze.
Az előadás alapjául azok a 2004. január 1. óta összegyűjtött SMS-ek szolgálnak, amelyek 160 karakterben fogalmazzák meg a napi „érdekességeket”. A hírekre készült jelenetekből, a színészek ötleteiből készül az előadás nagy része. Ezt egészítik ki a Tasnádi István által írt szürreális monológok, amelyek a hírek különös szereplőinek szájából hangzanak el. A hírtöredékeket zene, tánc, ének foglalja keretbe: a színészek, vállalva azt is, hogy nem professzionális szinten zenélnek, egy abszurd ünnepség hangulatát teremtik meg.
Céljuk az, hogy provokáljanak, és ezáltal önvizsgálatra, önkritikára serkentsék a nézőket. Egyszerűen, szemtelenül és idegesítően őszintén fogalmaznak, mint a gyerekek.

November 17. csütörtök
Gödör klub
Nem free jazz, nem drum’n’bass, nem hardcore: Pop Ivan


SMS-színház, zúzda, etno-rock 7

Pop Ivan

Az 1998-ban alakult Pop Ivan instrumentális zenét játszik, felállásuk: a dob-gitár-basszus mellett több fúvós (szaxofon, trombita), néhol a lemezjátszó is besegít, bár nem éppen hagyományos módon. Sok mindenből merítenek: a balkáni mulatós és siratós zenéktől a szigorú gitárzenéken át a szabad improvizációig. És akkor a tánczene-gyanús ritmusokat még nem is említettem. Mindez azonban úgy áll össze, hogy nyugodt szívvel egyetlen skatulyába sem lehetne beszorítani. Nem free jazz, köze nincs a drum’n’basshez, egy ortodox hardcore-rajongó mérföldekre menekül tőle, és a fonókban sem dúdolják az asszonyok…
„Zenénk trendektől, irányzatoktól független, mégis mindenki által átélt és átélhető tartalmakat hordoz. Hangulata nem nyugodt, sőt, sokszor zaklatott, felkavaró. Mégis a szabadság mindenhatóságát hirdeti, annak elérhetőségét sugallja, és ezáltal végül: felszabadít.” Ezt ők maguk írják magukról, és bár néha a zenészek elképesztő hülyeségeket gondolnak saját tevékenységükről, ez stimmel.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik