Élet-Stílus

Itthon is nő a szórakoztatóelektronikai piac

A magyarországi szórakoztatóelektronikai piac 2005-ben a prognózisok szerint legfeljebb 5 százalékkal bővül. Ennek a bővülésnek az elsődleges hajtóerejét a DVD-termékek, a digitális videokamera, valamint az MP3-lejátszók jelentik.

A szeptemberben megrendezett berlini IFA kiállítás és vásár kapcsán közelebbről vizsgált német szórakoztatóelektronikai piac 2005 első féléves adatai egyértelműen bizonyítják, hogy a fogyasztók itt is hajlandók több pénzt költeni digitális termékekre, mint a hasonló, ám ár szempontjából kedvezőbb analóg termékekre.

A szórakoztatóelektronikai piac fejlődése itthon

A GfK Hungária Piackutató Intézet napokban nyilvánosságra hozott tanulmánya szerint hazánkban a szórakoztatóelektronikai termékek eladási listáit a távol-keleti gyártók márkái vezetik, mely termékekből a szakkereskedelemben értékesítik a legtöbbet. Általában jellemző a piacra az árubőség, s a szórakoztatóelektronikai piac 2005/2006-ra prognosztizált legfeljebb 5 százalékos növekedésének mozgatórugói elsősorban a DVD-termékek és a digitális videokamera, valamint az MP3-lejátszók.

Az adatok tanúsága szerint a hazai piac növekedésének üteme 2004-ben mind értékben, mind pedig az eladott termékek darabszámát tekintve jelentősen csökkent, a piac növekedése megtorpant.

Ezzel párhuzamosan hazánkban is jól érezhető a modern technológiát reprezentáló termékcsoportok piaci erősödése, hiszen például projektoros televízióból 2004. február-májusi időszakhoz képest 2005 azonos időszakában több mint kétszer annyit értékesítettek (növekedés: 135 százalék), s a megnövekedett eladásból származó bevételek is közel megkétszereződtek (növekedés: 88,49 százalék). Ezzel együtt jelentősen bővült a DVD-lejátszók és -felvevők, valamint a házimozirendszerek piaca is. A termékek fogyasztói ára továbbra is csökken, ami köszönhető részint a piacért folytatott küzdelemnek, illetve annak, hogy a csúcstechnológiás termékek egyre kevésbé számítanak újdonságnak.

Az eladott darabszámokban bekövetkezett növekedés oka a szakértők szerint az EU-csatlakozást követően a lakossági fogyasztás struktúrájának átalakulásában, a fizetőképes kereslet jelentős csökkenésében, és a gyors technológiai fejlődés miatt elhalasztott vásárlásokban keresendő.

A gyorsan csökkenő árak ellenére a GfK Marketing Services az előző évhez képest éves szinten 7,9 százalékos növekedést jósol 2005. évre. A szegmens növekedésének mozgatórugója minden termékcsoportban – legfőképpen a digitális technológiához kapcsolódó – az innováció.

Tévékészülékek

A televíziókészülékek piacának bővülése a szektor legfontosabb mozgatórugója. A piaci változást a katódsugaras hagyományos készülékekről az LCD- vagy plazmaképernyős készülékekre való átállás jellemzi. A becslések szerint 2005-ben összesen mintegy 6 millió tévékészüléket fognak értékesíteni, ami közel 3,5 milliárd eurós bevételt eredményez. A vonzó plazma- és LCD-képernyős készülékek piacra dobása 4,1 százalékos, értékben pedig 18,8 százalékos növekedést hozott a tévékészülékek piacán. E trendből pedig arra következtetünk, hogy a fogyasztók ma már készek jelentősen többet költeni tévékészülékre, mint a múltban. Az év végére az LCD-készülékekből 1,2 millió darabot, plazmaképernyős tévékből pedig 350 ezret adtak el.

DVD-lejátszók és DVD-felvevők

A DVD-lejátszók és -felvevők piaca 3,1 százalékkal bővült 2005 első félévében, ezzel hozzájárulva az iparág növekedéséhez. A vásárlók különösen nagy érdeklődést a DVD-felvevők iránt tanúsítottak, kisebb volt az érdeklődés a DVD-lejátszók iránt. A DVD-technológiára költött majdnem minden második eurót ma felvevő funkcióval rendelkező DVD-berendezésre költik. Ennek eredményeképpen a DVD-felvevők értékesítése 51,1 százalékkal emelkedett idén az első félévben az előző év azonos időszakához képest. A DVD-felvevők 42 százaléka már 160 gigabájtos merevlemezzel van felszerelve, és a tárhely mérete folyamatosan nő.

A DVD-lejátszók piacán is jellemzők a hirtelen csökkenő árak, ami felgyorsította az új és fejlett technológiák és termékek piaci elterjedését. Öt év alatt a német háztartások DVD-ellátottsága elérte a 65 százalékot. Hasonló eredmény eléréséhez a videofelvevőknek 10 évre volt szükségük.

Videokamerák

Mennyiségi alapon a videokamerák iránti kereslet 13,6 százalékkal emelkedett 2005 első hat hónapjában. A várakozások szerint 2005. december 31-ig 840 000 videokamerát fognak értékesíteni. A folytatódó áresés miatt 2005 első félévében az értékesítés 1,7 százalékkal az előző éviek alatt maradt. Az újonnan megjelent digitális videokamerák iránti kereslet emelkedése pedig még nem kompenzálta teljesen az árcsökkenést.

Audiorendszerek

Jelenleg nagy a fogyasztók érdeklődése az új tévé- és videotechnológia iránt. Ez 11,6 százalékos emelkedést eredményezett az audioberendezések értékesítésében 2005 első hat hónapjában. Jelenleg a DVD-lejátszóval kombinált házimozirendszer a vezető termékcsoport az audioberendezések piacán meglévő 30,1 százalékos piacrészével. Egyelőre még kevés olyan rendszer létezik, mely DVD-felvevőt is tartalmaz, ennek eredményeképpen megnövekedett az igény a különálló audio- és videoberendezések iránt. A piac alacsonyabb szegmensében a hifiösszetevők értékesítése emelkedik ismét.

Hordozható audioberendezések

Az új MP3-technológiának köszönhetően a hordozható audioberendezések piaca szárnyal. Az idei év első hat hónapjában az értékesítés 58,7 százalékkal emelkedett. A várakozások szerint 5,9 millió MP3-lejátszót értékesítenek a 2005-ös év során. Ezek közül 15 százalék már rendelkezik merevlemezes technológiával. Egy merevlemezes MP3-lejátszó átlagára 200 euró körül van, mely egy hordozható CD-lejátszó árának ötszöröse. Még a merevlemez nélküli MP3-lejátszók is kétszer annyiba kerülnek, mint a hordozható CD-lejátszók. Ez szintén egyértelműen azt mutatja, hogy a fogyasztók hajlandóak több pénzt költeni innovatív technológiára és jól megtervezett termékekre, mint a hagyományosabbakra.

Összességében a fogyasztói elektronikai piacon tapasztalható pozitív trend 2005-ben egyértelműen az innovatív termékek széles köre bevezetésének az eredménye, melyekre a fogyasztók hajlandóak többet költeni, mint a már meglévő technológiákra. Az ezekben a termékkategóriákban tapasztalható árcsökkenések is pozitívan hatnak a keresletre.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik