Élet-Stílus

Vidéki repterek – kifutópályán

admin
admin

2005. 05. 01. 14:10

Már most sem kell feltétlenül a fővárosba utazniuk azoknak, akik repülővel akarják elhagyni az országot, a következő néhány évben azonban ugrásszerűen megnőhet a Ferihegyen kívüli utasforgalom aránya hazánkban.

A sármelléki, a debreceni és a Győr melletti repülőtér már most nemzetközi charterjáratokat fogad és hamarosan komoly légi kikötő készül el Pécs mellett, Szegeden és Nyíregyházán is. Noha Ferihegy uralmát egyelőre nem veszélyeztetik, a régió érdekeinek megfelelően működő vidéki repülőterek jól kiegészíthetik a fővárosi nagytestvér forgalmát.


Balatoni lehetőségek

Szombaton szállt le az idei szezon első charter-járata a sármelléki reptérre, egészen pontosan a Fly Budapest Airport betonjára. Hogy mindezt megtehette, abban jelentős szerepe van az üzemeltetésért és fejlesztésért felelős ír vállalatnak, amely 365 milliós állami támogatáson felül közel 1,5 milliárd forintot költött a beruházásra. Ennek eredményeképpen idén már öt német város (Berlin, Düsseldorf, Lipcse, Frankfurt és Hamburg) mellett Dániából (Koppenhága illetve Willbund) és a tervek szerint Svájcból is érkeznek nyaralni vágyók. A németek többsége a termálfürdők miatt jön, a dánok körében továbbra is a Balaton a sláger – számolt be az utasok szokásairól a FigyelőNet kérdésére Zóka István repülőtér-igazgató.


A hétvégére időzített 8-10 járatnak köszönhetően a leszállások száma (csupán az 50-150 utassal érkező nagygépeket számlálva) a tavalyi 110 után idén elérheti a 160-at is, ráadásul az igazgató beszámolója szerint a szeptember ezúttal nem jelenti a repülési szezon végét a Balatontól mindössze 15 kilométerre fekvő településen. A júniusban befejeződő, többek között fénytechnikai fejlesztések ugyanis lehetővé teszik, hogy egész évben fogadhasson járatokat a repülőtér. Így a tervek szerint a tavalyi 22 ezres utasforgalom az idei évben elérheti a 40 ezret. Ez a szám pedig tovább nőhet, ha egyes járatok útjukat megszakítva leszállnak Budapesten is – villantotta fel a jövőben rejlő lehetőségeket Zóka István.








Repülés Debrecenből…
ajánlatok a Startutazástól

Debrecen, Pécs és Szeged

Bíztató a helyzet a debreceni reptéren is, mely kiemelt figyelmet és gondoskodást élvez a kormányzat és a város részéről egyaránt. A 2004-es esztendőtől kezdve három éven át közel 900 millió forintot szán erre az állam. Nem véletlen tehát, hogy a tavalyi, heti két járat után, az idei szezonban hat új desztináció közül választhatnak azok, akik már örömmel konstatálták: nem Ferihegy az ország egyetlen légi kikötője. A nyári hónapokban hetente indul két járat Törökországba, Görögországba, Korfu szigetére, Egyiptomba, Tunéziába, és Horvátországba, így nem meglepő, hogy a tavalyi 15 ezres utaslétszám duplázására készülnek a reptér üzemeltetői.


Az új pécsi terminál terve

Földrajzi helyzetéhez igazítja fejlesztési stratégiáját az állami tulajdonú pécs-pogányi repülőtér. A régióban működő multik biztosítják a keresletet az üzleti utak iránt, ám hosszú távon legalább ennyire számítanak a magánszemélyekre is, hiszen a megyében egy év alatt több mint egymilliárd forintért vásároltak repülőjegyet, ami jelzi, hogy a turisták körében is van igény a repülőtérre – mondta el lapunknak Ács Gyula, a repülőteret működtető Kft. vezetője. Az 1500 méteres kifutópálya és a legfontosabb technikai berendezések mindenesetre már készen állnak és várhatóan egy év múlva átadják az új terminált is. Az első lehetséges desztinációk között szerepel a Bécs melletti schwehati reptér, népszerű lehet a horvát tengerpartra tartó járat és a Pécsett élő, viszonylag nagy számú holland kisebbségnek köszönhetően, könnyen lehet, hogy Hollandiába is el lehet majd jutni a dél-magyarországi régió központjából. A többmilliárdos beruházás eredményeképpen 5-6 éven belül 100 ezerre szeretnék feltornázni az éves utasforgalmat a reptér üzemeltetői.

Nagy várakozással láttak munkához a szegedi repülőtéren is, melynek eredményeképpen a legszükségesebb infrastrukturális berendezések mellett az év végére elkészül az 1180 méteres beton kifutópálya is. Noha ez fontos lépés a reptér életében, mely jelentős szerepet játszik a szegedi kórházak betegforgalmának lebonyolításában is, a komoly légi forgalomhoz azonban még nem elég. Ám ha néhány éven belül a második ütem is megvalósul, a reptér valódi légi kikötő lehet, elsősorban a volt Jugoszlávia és a kontinens déli részeinek irányába







Taszár
Patthelyzet alakulhat ki Taszáron, ha a honvédelmi tárca elképzelései szerint kivonul a katonaság az egykor amerikai bázisként szolgáló támaszpontról. Noha az állami fejlesztések elérik a 750 millió forintot és „csupán” további 250 millió forint hiányzik ahhoz, hogy megindulhasson a polgári légiforgalom, az egyenruhások szolgáltatásai nélkül működésképtelen a reptér. Épp ezért jelenleg olyan befektetőt keresnek, aki képes finanszírozni nem csupán a hiányzó összeget, hanem az üzemeltetést is – mondta el lapunknak Vékony László, a Somogy megye, Kaposvár és Taszár közös tulajdonában lévő Airport kft. ügyvezető igazgatója, aki még bízik abban, hogy a katonaság logisztikai támaszként használja majd a taszári repteret – megoldva ezzel a repülőtér gondjait is.

Győr és Nyíregyháza

Más helyzetben van a Győr melletti repülőtér, mely ezúttal kimaradt a támogatottak köréből. Ennek ellenére júniustól hetente indulnak charterjáratok Horvátországba és szó van arról is, hogy hamarosan nem kell felkocsikáznia a fővárosba annak, aki Németországba szeretne eljutni. A régió földrajzi helyzete persze jelentősen meghatározza a repülőtér fejlesztésének irányait is, nem véletlenül fektetnek komoly hangsúlyt a repülőtér üzemeltetői a Bécsből kiszorult teherforgalom elcsábítására – tudta meg lapunk György Attilától, a repülőtér helyettes vezetőjétől.

Noha a charterjáratként üzemelő nagy repülőgépek zúgása egyelőre nem okoz gondot a környéken élők számára, bíztató a repülés jövője Nyíregyházán is. Nem csupán azért, mert az ország egyik legszínvonalasabb repülőiskolája szolgálhat kiváló technikai és emberi forrásokkal a későbbiekben, hanem azért is, mert a 2000-ben megkezdett fejlesztések új lendületet kapnak a jelenleg ezer méter hosszú kifutópálya meghosszabbításával. Mindez azt jelenti, hogy két-három éven belül minden szempontból készen áll a ’98-óta állami tulajdonban lévő repülőtér akár charter, akár menetrend szerinti gépek fogadására.

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a 24.hu Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

Swedish 15-year-old girl Greta Thunberg holds a placard reading "School strike for the climate" during a protest against climate change outside the Swedish parliament on November 30, 2018. - In more than hundred cities across Sweden, environmentalists have organised protests, partly inspired by Greta Thunberg, who strikes every Friday against climate change outside the parliament since several months. UN's annual climate talks which this year will take place in Poland starts on December 2, 2018. (Photo by Hanna FRANZEN / TT News Agency / AFP) / Sweden OUT
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.