Székelyföld, a Janus-arcú

Utazás

Utunk első akadálya a távolság, 14 órás vonatutat kell leküzdenünk, mely Nagyváradon és Kolozsváron keresztül a Maros völgyében vezet egészen Csíkszereda – román nevén Miercurea Ciuc – városáig. Kocsival a távolság a magyar határtól hasonló, 10 órát vesz igénybe.

Székelyföld, a Janus-arcú 1Marosvásárhely környékén az autóút javítása miatt sűrű lezárásokra kell számítani, de a kocsival közlekedőket megnyugtathatja, hogy az egy- helyenként kétsávos autóutak végig jól járhatók. Nem érdemes Magyarországon benzinből betankolni, a hivatalos Petrom lánc kútjainál 17 ezer lej körüli árakon adják literenként a benzint. Erdélyben elvétve MOL kutakkal is találkozunk, az árak itt borsosabbak (25 ezer lej körül), de az üzemanyag jobb minőségű.

A határ, pénz

A határon tartsunk magunknál az ottartózkodás minden napjára 15 euró értékű valutát – akár lejben, – a Budapesti román nagykövetség más tájékoztatása ellenére a határon fel kell mutatni a határőröknek. A pénzváltástól ne tartsunk, bármelyik közepes nagyságú városban találunk váltóhelyet, ahol a forintot vagy az eurót tisztességes árfolyamon lejre cserélhetjük. (Július végén 100 román lejt 0,76 forintért kaphattunk meg, míg 1 euro 33 000 lejt ért.) Rosszabb váltási arány mellett a Székelyföld egész területén fizethetünk forinttal is, a helybéliek örömmel fogadják. Amennyiben megszorulnánk, segítségül hívhatjuk hitelkártyánkat, bármely városban találunk készpénz-automatát.

Túráink
1.nap: Tusnádfürdő, Szent-Anna tó, Mohos-tőzegláp (rövid, 5 órás túra)
2.nap – Csíkmádéfalva, Gyergyószentmiklós, Gyergyószárhegy, Lázár kastély, Gyilkos tó, Békás szoros (hosszú, utazós túra)
3.nap – Csíksomlyó, Csíkszereda (kirándulás jármű nélkül)
4.nap – Gyimes (hosszú, utazós túra)
5.nap – Parajdi sóbánya, Szováta, Korond, Székelyudvarhely (hosszú utazós túra)

Szállás, idegenvezető

Csíkszerdán sikerül egy kultúrált szállást kifognunk. 2-3-4 ágyas szobákban reggelivel és kétfogásos vacsorával 2200 forintot fizetünk naponként, és a házigazda minden óhajunkat lesi. Akit érdekel a konkrét szállás, erre az e-mail címre írjon>>ildi@dsp.nextra.ro vagy hívja fel a [40] (266) 315 767 – es vagy a [40](744)575 063 – as számon Szekeres Adorján, házigazdát (A Turul Panzió címe: 4100 Csíkszereda, Brassói út 35/A).

Csíkszeredán “idegenvezetőt” is találunk magunknak, Gál Endrét, aki az egész Székelyföldön segít eltájékozódni (e-mail:gvendre@mailbox.hu; honlap: http://www.geocities.com/gvendre/menu.html vagy a 40 90 897 878 – as mobilszám.) Máshol is kereshetünk szállást magunknak, de egy dologra figyeljünk: ne szálljunk meg kollégiumokban. A romániai diákszállások minősége messze alulmúlja a magyar kollégiumokat – helyenként az ajtók és az ablakok is hiányoznak.

Elemózsia

A helyi specialitásokat, a füstölt húsból készített micset és a puliszkát legalább egyszer érdemes kipróbálni. Az éttermi árak megfizethetőek – egy három fogásos kiadós étkezést meg lehet kapni 900 forintból, – annál is inkább, hogy Erdélyben, de egész Romániában nem szokás borravalót fizetni. Az előkelőbb helyeken is a 10 százalék a maximum, amit a pincérnek adni illik. Számoljunk viszont azzal, hogy az éttemekben a kiszolgálás általában lassú, legalább egyórán át várakoztatják a kedves vendéget.

Saját étel készítésével csak óvatosan próbálkozzunk. A piac húskészletét elnézve, választék nincsen, de leginkább a higiéniai körülmények hagynak kívánnivalót maguk után. Ezzel szemben mindenkinek ajánlom, hogy kóstolja meg Erdély egyik különlegességét, az egyszerűen “sajtnak” elnevezett juhsajtot – létezik belőle száraz és frissebb változat is (70 ezer lej/kg). A sajtok illetve tejkészítmények között kacérkodhatunk még a “sós sajttal”, mely nevéhez hűen erősen sós juhsajt, de étkezésünket változatossá tehetjük a helyi juhtúróval, nevén brindzával.

Székelyföld, a Janus-arcú 10Gyerekkorunk álmait úton-útfélen újraéleszti az árusok egyik legfőbb portékája, a kürtőskalács. Találunk mogyoróval, dióval borítottat, kicsit és nagyot szinte bárhol, árában is megfizethető (40 ezer lej a nagyobb, 15 ezer lej a kisebb). A péksütemény- a hagyományos pogácsa mellett kaphatunk kockára szelt meleg vargabélest.

Gyümölcsöket bátran vehetünk magunknak, gyönyörű áruik vannak, a piaci tarifák alatta maradnak a Magyarországon tapasztalható csillagászati áraknak – egy kiló barack például 42 500 lejt kóstál. Személy szerint évek óta nem ettem ennyire finom mézédes sárgadinnyét, mint Székelyföldön.

Italok

Két helyi bor található meg minden bolt polcán: a félszáraz (túlzás félszáraznak hívni, mert inkább édes bornak tetszik), és édes változatban kínált fehérbor, a Cotnari, illetve a száraz vörös (de más változatokban is fellelhető) Murfatlar (áraik 55 ezer lej körül). Egyiknek sincs különleges, sajátos íze, de ezzel együtt iható borok.

Helyi specialitásként, mindenkinek melegen (iváskor hidegen) ajánlom a Ciuc sör barna és szőke változatát egyaránt (csapolt korsó 14 ezer lej). Házigazdánk elmondása szerint ki kell próbálni a két sör keverésével a Ciuc szőkésbarna változatát, ám ilyet a kocsmákban ne keressünk, magunk kotyvaszhatjuk csak.

Komoly csalódás, hogy Csíkszereda éjszakai szórakozóhelyein nem találunk erős, ízes erdélyi házipálinkát. Aki ezzel kívánná kedélyét a magasba tornászni az abc kínálatával kell beérnie.

Fess Románul!

Vobseste Romaneste! – annyit tesz magyarul: Fess románul!. Fiatal plakátkészítők a hazai ARC mozgalomhoz hasonló provokatív plakátokon jelentették meg ezt a feliratot egy elfolyó román zászlóval kísérve. A plakát ötlete a román televízióban játszott német festékreklám jelmondatát – Fess németül! – adaptálták. A plakát láttán eszünkbe ötölhet Kolozsvár román zászlókkal tarkított képe, ahol a padok, a szemetesek és házak is egész évben ünnepi nemzeti színekbe vannak öltöztetve.

Éjszaka, szórakozás

Csíkszereda többé-kevésbé változatos lehetőségeket kínál az esti szórakozásra. Egyetlen főutcáján, a Petőfi utcán 4-5 eltérő beülős, illetve kiülős hely található: egy pizzéria, a Tilos kávézó (barátságos légkör, egész héten dugig van, csak éjfélig tartanak nyitva, a falakon kicsi plakát kiállítás), egy újonnan nyílt, tágas western kocsma (magyar zeneszámok, Bikini rajongók törzshelye; időnként harmonikás, aki engedi, hogy számokat kérjünk).

Három helyszínen, szinte egész nyáron találhatunk esti programot Csíkszeredában: a Mikó-vár udvara, a régi és az új művelődési ház termeiben. Ottlétünkkor a Régizene-fesztivál keretében a Ghymes együttes koncertjén tobzódtunk. A körülbelül 700 főt befogadó központ dugig megtelt, bár a házigazda fanyalogva állapította meg, hogy minden eseményen ugyanazokat az arcokat látja.

Hasznos linkek

Időjárás, öltözködés

A Csíki-medence Románia leghidegebb tája, az éves középhőmérséklet nem haladja meg az 5 Celsius fokot. A telek hosszúak és szélsőségesen hidegek, nyáron nagy valószínűséggel számolhatunk a napi kiadós záporra. Nyaralásunkhoz tehát szükséges a meleg ruha, túracipő és eső ellen köpönyeg.

Túrák

A látnivalókat napi csokorba szedtem. A túrák, ha autó vagy bérelt busz is a rendelkezésünkre áll, kényelmesen beleférnek napi 10 órába. A helyi közlekedést is nyugodtan igénybe lehet venni, a szolgáltatások ára jóval a magyarországi színvonal alatt van, minősége még elfogadható. (Egy három órás vonatútra a teljesárú jegy kerül 44 ezer lejbe, ami átszámolva 350 forint.)