Belföld

Rekordra szívták a magyarok a hevítéses dohánytermékeket

Ian Waldie / Getty Images
Ian Waldie / Getty Images
Hónapról hónapra zárul az olló a hevítéses dohánytermékek és a hagyományos cigaretták fogyasztása között. A lapunk által kikért adatokból az is látszik, hogy egyre kevesebben töltik vagy sodorják a cigit.

Tavalyhoz képest kisebb mértékben, de továbbra is csökkenő tendenciát mutat a cigarettafogyasztás Magyarországon, miközben a hevítéses dohánytermékek iránt egyre nő a kereslet, így a két termékkategória között tovább zárult az olló 2024-ben – ez derül ki a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága (SZTFH) lapunknak megküldött adataiból.

A statisztikákból kiolvasható, hogy némi kilengéssel ugyan, de hónapról hónapra egyre több fogy a hevítéses dohánytermékekből a trafikokban, így sorozatban dőlnek meg az eladási rekordok. 2024 júliusában és augusztusában már közel 300 millió szálat vettek ezekből a termékekből a vásárlók, amire korábban még nem volt példa.

Hogy ez milyen nagy szám, azt jól jelzi, hogy 2020 januárjában – amikor Magyarországon még csak ismerkedni kezdtek a fogyasztók ezzel az új termékkategóriával – havi 38,3 millió szálat értékesítettek belőlük. Ez nőtt mostanra több mint a hétszeresére.

Éves szinten is látványos a keresletnövekedés:

  • 2020-ban 802 millió,
  • 2021-ben 1594 millió,
  • 2022-ben 2591 millió,
  • 2023-ban pedig már 3007 millió szál hevítésre szánt dohánytermék fogyott itthon,

de borítékolható, hogy 2024-ben is új csúcs lesz. Az augusztusig rendelkezésre álló adatok alapján idén eddig 2245 millió szál került forgalomba, márpedig, ha a hátralévő hónapokban is hasonló ütemben fogy a termék, akkor 3300–3400 milliónál állhat meg a számláló.

Figyelemre méltó ugyanakkor, hogy havi szinten mindössze körülbelül 100 ezer hevítő eszközt adnak el a dohányboltok a korábbi 200–300 ezres számokhoz képest. Ezzel kapcsolatban viszont fontos tudni, hogy a Dohányügyi Igazgatóság Adatgyűjtő Rendszerében „hevítő eszköz” néven nyilvántartott adatsor egy összesített adat, azaz nem tisztán a hevítésre szánt dohánytermékek használhatóságának elektronikus eszköze, hanem ez a sor valamennyi kapcsolódó kiegészítő eszközt, tartozékot is tartalmazza.

Made with Flourish

A cigaretták esetében továbbra is megfigyelhető egyfajta szezonalitás, nyáron ugyanis minden évben keresettebbek, de összességében elmondható, hogy havi szinten az előző év azonos időszakához viszonyítva van némi, jellemzően 10–20 millió szálas visszaesés az értékesítésben.

Ez egy visszafogottabb csökkenésnek számít éves távlatban, de, ha egy kicsit visszatekintünk az időben, akkor jóval látványosabb a differencia. A 2020-as számokhoz képest átlagosan minden hónapban 150–200 millió szállal kevesebb hagyományos cigaretta fogyott már az idén. Ez átszámolva 7,5 millió doboz cigarettát jelent havonta.

  • 2020-ban még 7644 millió szál,
  • 2021-ben 6848 millió szál,
  • 2022-ben 6477 millió szál,
  • 2023-ban pedig 5715 millió szál cigaretta fogyott,

és az idei évben várhatóan ez a szám tovább mérséklődik majd a már bemutatott adatokból kiindulva.

Made with Flourish

Folyamatosan szoknak le a magyarok a cigaretta töltéséről és tekeréséről is, ugyanis az arányaiban olcsóbb, finomra vágott fogyasztási dohányból is látványosan kevesebbet vásárolnak. 2023-hoz viszonyítva körülbelül havi 20–30 tonnával fogy kevesebb ezekből a termékekből, a 2020-as évvel összevetve pedig 80–100 tonnával visznek el kevesebbet havonta a dohányboltokból. Ez – tekintettel arra, hogy az elmúlt években jellemzően 300–400 tonna között mozogtak havi szinten az értékesítési számok – jelentős, 20–25 százalékos zuhanás.

Made with Flourish

A valóság egyébként még árnyaltabb, hiszen 2024-ben rég nem látott szinten pörög a dohányipari feketekereskedelem, és rengetegen illegális úton szerzik be a dohánytermékeiket, amik természetesen ezekben a statisztikákban nem szerepelnek.

A jövő évben lehet némi trendforduló a dohányfogyasztással kapcsolatban, mert hónapokon belül kivezetik a jellegzetes ízű hevítéses dohánytermékeket is. Ez a cigaretták esetében egyébként nem jelentette azt korábban, hogy tömegek szoktak volna le csak azért, mert a már bevált termékeket kivezették volna, inkább az volt a jellemző, hogy mindenki megtalálta a maga számára legmegfelelőbb alternatívát.

Kapcsolódó
A teraszokon is betiltaná a dohányzást az Európai Bizottság
A tervezet még változhat, és jogilag egyébként sem lesz kötelező érvényű.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik