Az iskolák több mint kétharmadát érinti a pedagógushiány – közölte Tóth Endre, a Momentum országgyűlési képviselője, Facebook-oldalán. A politikus megjegyezte, hogy az adatokhoz való hozzáférés nem a legegyszerűbb feladat Magyarországon, mert az oktatásirányítás „egyszerűen tagadja a pedagógushiány létét”.
Mikor a BM-t kérdeztem, akkor az volt a válasz, hogy „Gyurcsány”, mikor a tankerületekhez fordultam, akkor azt írták, hogy „a köznevelésben nem státusz/álláshely alapú, hanem az előírt köznevelési alapfeladatokhoz igazodó humánerőforrás-gazdálkodás folyik, így a kérdésekben megfogalmazott adatokat a Tankerületi Központ nem tart nyilván
– írja Tóth. A Momentum politikusa kiemeli, hogy a BM titkolózásának ellenére sikerült megtudni, hogy mekkora is lehet a baj valójában: „Szerencsére nem hagytuk ennyiben a dolgot, és kollégáim segítségével a kompetenciamérés során az iskolaigazgatók által kitöltött intézményi kérdőíveket hívtuk segítségül, hogy közelebb kerüljünk az igazsághoz”, jelezte.
A politikus egyúttal arról is beszámolt, hogy összesen nyolc hónapot kellett várniuk, majd a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatósághoz kellett fordulniuk, hogy érdemi választ kapjanak az Oktatási Hivataltól.
A 2023-as kompetenciamérésben részt vevő iskolák 77%-a jelzett hiányt valamilyen szakos pedagógusból. Ráadásul a probléma, úgy tűnik, kifejezetten koncentráltan jelentkezik az iskolák egy részében, hiszen az intézmények közel egyharmadában négy vagy négynél több különböző szakos pedagógus hiányzik
– közölte. A posztból az is kiderül, hogy a legnagyobb hiány a készségtárgyakat (testnevelés, rajz, ének) oktató tanárokból van, az iskolák 35 százaléka küzd a hiányukkal, de jelentős a hiány természettudományos tárgyakat (iskolák 32%-a), matematikát (iskolák 30%-a) és informatikát (30%-a) oktató pedagógusokból is.
Sok iskolában hiányoznak tanítók is (29%), illetve az iskolák egynegyedében nincs elég idegennyelv tanár és gyógypedagógus sem. A legkevesebb hiányzó a humán tárgyak (magyar, történelem) esetében van, ezen a szakterületen „mindössze” az iskolák 12%-ban nincs elég pedagógus. A kompetenciamérésben részt vevő intézményekben összesen 6043 betöltetlen pedagógus-álláshelyet jeleztek az intézményvezetők 2022-ben
– áll a bejegyzésben.