Belföld

A fogyatékkal élők számára a vásárlás is igazi kihívás – ilyen akadálymentesített termékek kaphatók nálunk

A WHO adatai szerint világszerte körülbelül 1,3 milliárd ember, vagyis a világ népességének 16%-a szenved jelentős fogyatékosságtól. A fogyatékkal élők, mint életük legtöbb területén, a vásárlás, a megfelelő termékek megtalálása és használata során is számos kihívással szembesülhetnek. Ezekre a problémákra igyekszik megoldást kínálni a P&G számos új technológiát bevetve, és már a magyar boltokban is kaphatók azok az „akadálymentesített” termékek, amelyek kifejezetten a fogyatékkal élők vásárlását és termékek közti eligazodását segíthetik.

Az agyunk által befogadott információk 80 százaléka a látáshoz kapcsolódik. Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) adatai szerint csak Európában 30 millió felnőttnek vannak látásproblémái, és 200 millióan szenvednek halláskárosodásban.

A fogyatékkal élők, mint életük legtöbb területén, a vásárlás és a megfelelő termékek megtalálása és használata során is számos kihívással szembesülhetnek. Ilyen problémák például a keskeny folyosók, a magas polcok, vagy az akadálymentes parkoló és a mellékhelyiségek hiánya. A szenzoros feldolgozási zavarokkal küzdő emberek számára az erős fény, a hangos zajok vagy az erős szagok túlterhelést jelenthetnek, ami a vásárlást stresszes élménnyé teheti. A látássérült emberek számára nehézséget jelent a címkék olvasása, a termékek megkülönböztetése vagy az önellenőrző automaták digitális felületein való navigálás.

Erre a problémára figyelt fel a Procter & Gamble, amely évek óta innovatív megoldásokkal és márkáinak fejlesztésével igyekszik mindenki számára elérhető termékeket létrehozni, valamint fontos szerepet vállal az esélyegyenlőség világának megteremtését célzó vitákban és közös akciókban.

Sam Latif, aki maga is látássérült, a Procter & Gamble vállalati akadálymentesítési vezetőjeként jelentős mértékben járult hozzá számos termék akadálymentesítéséhez a fogyatékkal élők számára. Munkássága világszerte úttörő a termékek akadálymentesítésében, és hamar rávilágított, hogy milyen küzdelmes a termékek használata, ha valaki fogyatékkal él; mekkora kihívás látássérültként megkülönböztetni a sampont a kondicionálótól, vagy mennyire nehéz mozgáskorlátozott kézzel egy Pampers pelenkát felhúzni egy kisbabára.

Egyik figyelemre méltó eredménye a Herbal Essences sampon és kondicionáló flakonjain lévő tapintható jelölések bevezetése, amelyek segítik a látássérült felhasználóknak a termékek megkülönböztetését. Ez a kezdeményezés tükrözi a P&G szélesebb körű elkötelezettségét az inkluzivitás mellett, és része Latif elképzelésének, hogy a tapintható nyelvezet az egész iparágban általánossá váljon, javítva a különböző fogyatékossággal élők vásárlási élményét.

A hazai üzletekben is bevezették az Ariel mosókapszulák és Lenor Unstoppables illatgyöngyök új csomagolását, amelyek NaviLens technológiával rendelkeznek. Ez a forradalmi technológia lehetővé teszi, hogy a mobiltelefon egyetlen érintéssel “lássa” és “olvassa” a termékinformációkat. A NaviLens a polcokon lévő termékek megtalálásában is segít.

Emellett az Ariel EcoClic kartondobozban lévő kapszulák egyedi kialakításúak, lehetővé téve a mozgáskorlátozottak számára is a könnyű nyitást. A dobozok taktikai jelöléseket is tartalmaznak mosógép szimbólum formájában. Ezek nem a Braille-íráson alapulnak, hanem olyan tapintható ikonok, amelyik elősegítik, hogy a fogyatékkal élők nemzetiségtől és anyanyelvtől függetlenül gyorsan és egyszerűen felismerjék, milyen termékkel van dolguk.

A Jar mosogatószer flakonja nem véletlenül áll fejjel lefelé, mivel így kevesebb kéz- és csuklóerőre van szükség a használatkor. A Gillette Treo borotvák szintén úttörő újításnak számítanak, mivel lehetővé teszik a csökkent kézmozgású emberek számára, hogy könnyen és biztonságosan borotválkozzanak. Egyedi kialakításának köszönhetően a borotvával más is könnyedén borotválkozhat. Az Oral-B iO elektromos fogkefék Sensitive üzemmódja is a csökkent motorikus képességű embereket segíti.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik