Belföld

Vitézy Dávid most a taxis hiénákat regulázná meg

Nagy Borbála / 24.hu
Képünk illusztráció: Taxisok várakoznak a Nyugati pályaudvarnál.
Nagy Borbála / 24.hu
Képünk illusztráció: Taxisok várakoznak a Nyugati pályaudvarnál.

Három javaslatot is megfogalmazott vasárnapi Facebook-bejegyzésében Vitézy Dávid közlekedési szakember, egykori államtitkár arról, miként lehetne megfékezni a külföldi turistákat megkárosító taxis hiénákat. Az LMP által főpolgármester-jelöltnek is felkért Vitézy a TV2 szombati Tények című műsorában leadott riportra hivatkozva azt írja, a taxis hiénák most új módszerrel kopasztják meg főleg a külföldi utasaikat: a trükk lényege, hogy az utazás végén egy nullával többet ütnek be a terminálba, így lesz egy 4 ezer forintos utazásból egy pillanat alatt 40 ezres.

Vitézy szerint több intézkedéssel is segíteni lehetne a visszaélések visszaszorítását. Mint írja:

  • „Ideje lenne a bankkártyaterminállal integrált digitális taxiórák bevezetésének. Számos nagyváros alkalmazza ezeket, így a sofőr nem tud más összeget beírni, mint amit a taxaméter mér. Ehhez országos mérésügyi és fővárosi rendeletek módosítása is szükséges lenne.
  • Bátorítani kellene a megbízható, minősített fuvarszervezők applikációin keresztül történő árazást. A hatósági fix árat 11 éve az utcán leintett taxik teljesen kiszámíthatatlan és az utasok számára átláthatatlan árazási gyakorlata miatt vezettük be. Az azóta eltelt időben az utasok zöme applikáción rendel autót. Miért is ne engedhetnénk meg az amúgy is szigorúan ellenőrzött nagy fuvarszervezőknek, hogy előre megadott célpontra előre fix árajánlatot tegyenek, amit, ha az utas elfogad, a szolgáltatót ez utána köti? Ezzel a mai fix árakhoz képest egy korlátozott mértékű árazási rugalmasság is elérhető lenne az applikáción rendelt taxiknál. Ez lehetővé tenné, hogy a csúcsidőszakokban is nagyobb eséllyel legyen elérhető taxi, és azt is, hogy kis forgalmú időszakokban olcsóbb legyen a taxizás.
  • Még 2022-ben csináltunk egy új állami taxirendeletet, mely lehetővé teszi, hogy a szabálytalan taxisokat könnyebb legyen elkapni, és szigorúbb eszközökkel lehessen megakadályozni a visszatérésüket egy másik autóval. Ugyanakkor a megfelelő és kiterjedt ellenőrzés nélkül ezek a szabályok nem elegendőek önmagukban. A BKK és a kormányhivatal taxiellenőrzési kapacitásai minimálisak, ezt bővíteni kellene.”

Vitézy szerint a környező európai nagyvárosokhoz képest jelenleg magasak a budapesti hatósági árak, így megéri taxizni a fővárosban. Éppen ezért a tisztességes taxis vállalkozóknak is ugyanannyira érdekük a szigorúbb fellépés a csalók ellen, mint az utasoknak és a budapesti turizmusból élő rengeteg vállalkozásnak – teszi hozzá Vitézy Dávid.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik