Belföld europoli

Próbajogsit vezetne be az EU a fiataloknak

DANIEL KARMANN / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP
DANIEL KARMANN / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP

Digitális jogosítványt, a bírságok szigorodó, határokon átívelő behajtását, a fiataloknak pedig ideiglenes „kezdőjogosítvány” bevezetését hozhatja magával a közlekedésbiztonság javítását célzó csomagjában az Európai Unió – írja hvg360.

A csomag célja, hogy 2050-re az Európai Unióban a nullához közelítsék a halálos közeledési balesetek számát.

A célhoz új szabályokat is rendelnek az európai jogalkotók, amelynek keretében kiemelten foglalkoznak a fiatal sofőrökkel, az alkoholos és módosult tudatállapotban vezetés elleni fellépéssel és a szabályszegők büntetésének határokon átívelő, szigorodó behajtásával – írták. Kiemelték azt is, hogy – sok egyéb jogalkotási területtel szemben – a személyek és áruk szabad áramlásának uniós alapelvei miatt a jogosítványok kérdése uniós hatáskör, így ezen a területen kötelező érvényű szabályozást alkotnak az uniós intézmények.

Az e heti plenáris ülés előtt az Európai Parlament (EP) közlekedési bizottsága mind a határon átívelő információcseréről, mind a járművezetéstől való eltiltásról szóló dossziét nagy többséggel szavazta meg. A plenáris szsavazás után az EP várhatóan jövő év első negyedévében tető alá hozhatja a csomagról szóló megállapodást, amely az Európai Bizottság idén márciusban közzétett javaslatára épül.

Az EP napirenden lévő javaslata többek között kötelező egészségügyi vizsgálatot írna elő a jogosítvány megújításához, kezdőknek pedig kétéves „próbajogosítványt” vezetne be az összes tagállamban. Megújítanák továbbá mind az elméleti, mind a gyakorlati járművezető-képzést, hogy a sofőröket jobban felkészítsék a valós vezetési helyzetekre. Az államközösségben külön rendelet szabályozná digitális vezetői engedélyek bevezetését és kötelező elfogadását, azaz mobiltelefonra tölthető, a fizikai vezetői engedéllyel egyenértékű jogosítványokat vezetnének be.

Az új szabályok alapján a személygépkocsira érvényes B kategóriájú jogosítvánnyal legfeljebb 4250 kg tömegű járművet lehet majd vezetni a jelenlegi 3500 kg-os korlátozással szemben. Ezzel a nagyobb súlyú elektromos járművek vezetésére való átállást segítenék.

Európa-szerte egységesítenék a jogosítványokkal kapcsolatos tájékozódást, eljárásokat és vizsgáztatást egy úgynevezett digitális kapu bevezetésével.

Az EP közlekedésbiztonsági csomagja hatékonyabbá tenné a szabálysértési bírságok behajtását is, ha azokat egy másik tagállamban vetik ki valakire.

A lap azt írja, arra már van uniós szabály, hogy a bíróságok határokon átívelő módon kikényszerítik a behajtását  gyorshajtás, a biztonsági öv mellőzése vagy vezetés közbeni telefonálás esetén. 2019-ben a külföldön elkövetett közlekedési szabálysértéseknek ennek ellenére 40 százaléka büntetlen maradt. Ennek oka, hogy vagy nem sikerült megállapítani az elkövető személyét, vagy mert a büntetést nem hajtották be.

A bizottsági tervezet ezzel együtt az alábbi leggyakoribb szabályszegésekre is kiterjesztené a tagállamok közti együttműködést:

  • nem megfelelő féktávolság tartása az előttünk haladó járműtől;
  • veszélyes előzés;
  • veszélyes parkolás;
  • egy vagy több egyszínű fehér záróvonal átlépés;
  • menetiránnyal szembeni vezetés;
  • a vészfolyosók használatára vonatkozó szabályok be nem tartása;
  • túlterhelt járművel közlekedés forgalomban.

A visszaeső elkövetők esetében a vezetéstől való eltiltás ugyancsak határokon átívelővé válna. Ha tehát valakit az egyik tagállamban eltiltanak a vezetéstől, azt az EU-n belül máshol sem kaphat majd vezetői engedélyt.

Egységes európai büntetéskiszabási és -kézbesítési rendszert szintén tartalmazna az új szabályozás, melyben egységesítik a büntetési tételeket is. Utóbbi kapcsán az ígéret az, hogy a polgárok jogorvoslati igényeit is jobban és gyorsabban kezeli majd a rendszer.

A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik