Belföld

A vonaton nincs Budapest-vidék ellentét – Vitézy Dávid a MÁV válságáról

Varga Jennifer / 24.hu
Varga Jennifer / 24.hu
A közgazdász írásban és szóban is cég összeomlására figyelmeztetett.

Vitézy Dávid arra reagált Facebook-oldalán, hogy a MÁV közölte, hogy a Nyugati pályaudvar és Kőbánya-Kispest között síntörés miatt nem járnak a vonatok. Szerinte a budapesti vasúti törzshálózat állapota évek óta kritikus, ezért a fővárosi bevezető szakaszok vasúti beruházásairól a „főváros-vidék” ellentétpár logikája alapján gondolkodni abszurd.

A volt államtitkár felidézte, hogy az új miniszter, Lázár János  éppen az érintett szakaszokon, a Nyugati pályaudvarra vezető vágányhálózat rekonstrukcióját célzó beruházásokat állította le, a már megítélt uniós forrásokat is visszaadtuk.

Vitézy szerint a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia beruházásainak elszabotálása nem csak a fővárosiakat érinti, a vonattal vidékről Budapestre utazókat jóval inkább. Szerinte a MÁV helyzetét nehezíti, hogy a jelentős kedvezményeket jelentő vármegyebérlet komoly veszteséget jelent a cégnél, ám az azt elrendelő szaktárca a nem térítette meg teljeskörűen a MÁV csoportnak.

Vitézy Dávid később az ATV-ben ehhez még anyit tett hozzá, nem érti, hogy uniós pénzek nélkül is folytatódnak az autópálya-építések, de közpénz a kritikus állapotú vasút fejlesztésére nem jut. Az Egyenes Beszéd című műsorban rendszerszintű gondnak nevezte, hogy többet költünk közúti-, mint vasútfejlesztésre.

Az elmúlt évben lényegében minden kiemelt és fontos vasúti beruházás leállt, és ezeket nagyrészt Lázár miniszter úr állította le,

és ebben a Budapest-környéki fejlesztések aránytalanul nagy kárt szenvedtek kárt.

Megismételte, nagyon rossz, ha a Budapest-vidék ellentétet a vasútra is értelmezik, ha ugyanis Budapest környékén nem fejlődik a vasút, az az egész országnak probléma.

A kormány készülő, új vasútfejlesztési koncepciójáról azt mondta, egyelőre nem látja, miből fogják finanszírozni. A program csaknem hatezer milliárd forintnyi fejlesztésről szól, szerinte ez reális is ahhoz, hogy a magyar vasút húsz éves távlatban felzárkózhasson a csehekhez, lengyelekhez.

Eddig annyi pénz jutott a vasút fejlesztésére, amennyit az EU-s források biztosítottak.

Azt reméli, mielőbb feloldják az uniós pénzeket, bár a MÁV-nak a következő 3-5 év nagyon nehéz lesz még akkor is, ha rendelkezésre állnának az uniós források. A válságok még hosszú évekig folytatódni fognak.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik