Belföld

A MÁV-vezér nem árulja el, hol kötött ki végül a Lázárék által kirúgott, mégis megtartott helyettese

MTI / Katona Tibor
MTI / Katona Tibor
A miniszter már hétfőn belengette, hogy kirúgások jönnek a MÁV-nál, de a vezetői értekezleteken Lázár korábban is különös figyelemben részesítette Pafféri Zoltánt.

Mi lett a következménye a Virág István vezérigazgató-helyettes körül szerdán lezajlott nyilatkozathullámnak? – ezt próbáltuk megtudni a MÁV elnök-vezérigazgatójától, Pafféri Zoltánt azonban hiába kérdeztük, nem árult el részleteket a minisztérium beavatkozása után kialakult helyzetről.

A Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztérium államtitkára, Csepreghy Nándor szerdán a Hvg.hu-nak nyilatkozva megerősítette, hogy Virág István pályaműködtetési és vele együtt Bádonfainé Szikszay Erzsébet gazdasági vezérigazgató-helyettest menesztették az állami vasúttársaságtól. A tárca a hír megjelenése után néhány órával „pontosított”, közölték, hogy Virág esetében nem azonnali kirúgásról, hanem nyugdíjazásról van szó. Röviddel ezután a MÁV is megjelentetett egy kétmondatos közleményt, amelyben már az állt, hogy a menesztés híre csak Bádonfainé esetében helytálló, „Virág István, bár elérte a nyugdíjkorhatárt, aktív szolgálatát nem fejezi be.”

Pafférit most arról kérdeztük, pontosan mit értett a MÁV az alatt, hogy Virág nem fejezi be az aktív szolgálatát: megtarthatta-e az államtitkári bejelentés után a vezetői állását, vagy más pozícióban, esetleg tanácsadóként maradhat a vállalatnál? A vezérigazgató azt mondta, az ügyről nem kíván elárulni további részleteket, a szerdai közleményben minden benne van, amit a vállalat közölni akart.

Érdekes részlete az ügynek, hogy a minisztérium azonnali kirúgásról, a MÁV-közlemény viszont felmentések kezdeményezéséről kommunikált. Forrásaink szerint a vezérigazgató-helyettesek menesztése mindenképp súlyos beavatkozás a vállalat működésébe, mivel

az érintettek munkáltatója a jelenleg Lepsényi István korábbi államtitkár vezetése alatt álló igazgatóság.

Pafféri arról sem volt hajlandó részleteket elárulni, hogy összesen hány embert érint az a „tisztogatás”, amelyet szintén Csepreghy jelentett be. Az államtitkár szerint olyan MÁV-osokat küldtek el vagy fokoztak le, akik akadályozták az átalakítást, „szabotáltak”, „a munkájuk végzése helyett a vasúttal szembeni kampányhoz szállítottak anyagokat médiaszereplőknek, ellenzéki pártoknak.”

Úgy tudjuk, Lázár János már hétfőn, az állami közlekedési cégek vezetőnek értekezletén beharangozta a kirúgásokat. A miniszter két hete a nyilvánosság elé vitte a MÁV-val kialakult konfliktusát, és a sajtón keresztül üzent, hogy

A MÁV vezetői ne okoskodjanak, és ne mellébeszéljenek, hanem csinálják azt, amire utasítottam őket.

Forrásaink szerint a hetente tartott vezetői értekezleteken Lázár még kioktatóbb, ellentmondást nem tűrő stílusban osztja ki rendszeresen a tárcájához tartozó topmenedzsereket, ám az utóbbi időben egyértelműen Pafféri volt az, aki legtöbb és legkeményebb fejmosást kapta.

Korábban szakmai körökben az terjedt el, hogy a miniszter az ország- és vármegyebérletek bevezetése miatt elszenvedett váratlan és súlyos bevételkiesés miatt rágott be a vasúttársaság vezetésére, de ezt a MÁV cáfolta. A 24.hu-nak küldött válaszukban kifejezetten üzleti sikerként számoltak be az utóbbi hónapok bérlet-eladásairól. Csepreghy a kirúgások szerdai bejelentésénél nem is ezzel, hanem a pályafelújítási problémákkal és a lassított vonatokkal magyarázta a drasztikus személyi döntéseket.

Közben a napokban Vitézy Dávid korábbi közlekedési államtitkár is beszállt a MÁV-os vitába, miután Csepreghy dehonesztáló megjegyzést tett rá. Vitézy a kommunista időkhöz hasonlította, hogy a minisztérium szerint „szabotőrök és kiszivárogtatók tehetnek a MÁV működési zavarairól és a lassújelekről”. „Ha nem emberi sorsokról lenne szó, még nevetni is lehetne ezeken a történeteken: olyan adatok kiszivárgásának felelőseit keresik, amelyek egyébként bárki számára elérhetők a MÁVINFORM oldalán vagy a MÁV-appon” – közölte Vitézy, aki szerint Lázár tíz hónapos minisztersége alatt nemhogy csökkentek volna, hanem kifejezetten megszaporodtak a MÁV problémái. Vitézy véleményét nem hagyta szó nélkül Csepreghy sem. Az államtitkár szerint, ha elődje feleannyit foglalkozott volna a jelennel, mint a távoli jövővel, most kevesebb lenne a baj a vasútnál.

Kiemelt kép: Pafféri Zoltán, a MÁV Zrt. vezérigazgatója beszédet mond az új, fény- és félsorompóval ellátott vasúti átjáró átadásán Keszthelyen 2023. május 26-án. MTI/Katona Tibor

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik