Belföld

A Sziget Zrt. emberei gyűjtötték a támogató szavazólapokat a Balaton Sound időpontjáról szóló közvélemény-kutatáson

Bodnár Boglárka / MTI
Bodnár Boglárka / MTI
Június végén közvélemény-kutatást szervezett a Sziget Zrt. kérésére a zamárdi önkormányzat a Balaton Sound jövő évi időpontjának módosításáról. A felmérés nem volt zökkenőmentes, miután a fesztiválszervező emberei váratlanul saját kezükbe vették az irányítást, és elkezdték saját maguk begyűjteni a szavazólapokat. Állításuk szerint csak azokat, melyek támogatták a dátummódosítást.

Olyan résztvevő lépett be a zamárdi szavazók és az urna közé, amelynek nem lett volna szabad. Ezzel véleményem szerint szabálytalan volt a közvélemény-kutatás. Azt kértem az önkormányzattól, hogy semmisítsék meg a szavazás eredményét, és írjanak ki egy újat, de nem ez történt, az önkormányzat elfogadta az eredményt

– nyilatkozta a 24.hu-nak Vizi László zamárdi lakos.

Június végén ugyanis közvélemény-kutatást szervezett a zamárdi önkormányzat a Balaton Sound jövő évi időpontjának módosításáról, miután a Sziget Zrt. kérelemmel fordult a városvezetéshez. A fesztivál szervezői azt szerették volna elérni, hogy a rendezvényt – az érvényes szerződésben rögzített dátum helyett – ne 2024. június 26. és 29. között tartsák meg, hanem július 3–6. között.

Bodnár Boglárka / MTI Fesztiválozók a Balaton Sound fesztivál zárónapján Zamárdiban 2023. július 1-jén.

A zamárdi önkormányzat a bérleti díjon felül első körben további 50 millió forintot kért a dátummódosításért a Sziget Zrt.-től, de ebbe a fesztiválszervező cég csak akkor ment volna bele, ha a városvezetés újabb 3 évvel meghosszabbítja a fesztivál jövő évben lejáró bérleti szerződését. Ehhez az önkormányzat nem járult hozzá, így végül abban állapodtak meg, hogyha megtörténik a dátummódosítás, akkor 20 milliót fizet a Sziget Zrt. Zamárdinak.

A testületi többség végül a dátum módosítására szavazott, de nem ment zökkenőmentesen a közvélemény-kutatás. A boríték nélküli szavazólapokat ugyanis a Sziget Zrt. alkalmazottjai kerékpárral elkezdték begyűjteni, és maguk juttatták el azokat a városházán kihelyezett urnába.

A közvélemény-kutatás eredménye:

Kézbesített adatlapok száma : 2632
Visszaérkezett adatlapok száma: 921 (35 százalék)
Érvényes véleménynyilvánítás: 914
Támogató adatlapok száma: 592 (64,8  százalék)
Nem támogató adatlapok száma: 322 (35,2 százalék).

Kiss Ádám, a Sziget Zrt. munkatársa a Zamárdiak elnevezésű Facebook-csoportban kirobbant vitában elismerte, hogy ők szedték össze a szavazólapok egy részét.

A gyűjtést mi szerveztük, tudomásunk szerint semmilyen szabály nem tiltja, nem kötelezünk senkit a benne való részvételre, és csak a támogatók lapjait vesszük át, amelyeket a kihelyezett urnába juttatunk vissza

– írta a hozzászólásában.

Az önkormányzat egy e-mailen érkezett bejelentésből tudta meg június 19-én, hogy valakik kérdőíveket gyűjtenek össze abból a célból, hogy azokat az önkormányzathoz elvigyék és a gyűjtőurnába bedobják – derült ki az önkormányzat 24.hu-nak küldött válaszából, az pedig már a település honlapjára feltöltött testületi ülési jegyzőkönyvben olvasható, hogy „a lakossági beadványt követően a Sziget Zrt. munkatársai úgy döntöttek, hogy a továbbiakban nem működnek közre az adatlapok gyűjtőládába való elhelyezésében”.

A Sziget Zrt. arra a kérdésünkre nem válaszolt, honnan tudták, melyik szavazólap támogató és melyik elutasító, ahogy arra sem, hány szavazólapot gyűjtöttek be így a Sziget Zrt.-hez köthető emberek. Annyit közöltek:

a kérdőíveknek nem volt hivatalos «begyűjtője», a kitöltött lapokat bárki leadhatta a rokonai, ismerősei nevében is. Ezért döntöttünk úgy mi is, hogy az időpont módosításért indított kampányunk részeként felajánljuk a támogatóinknak, hogy leadjuk a lapjaikat. Azért mentünk házhoz, mert tartottunk tőle, hogy a nyári elfoglaltságok vagy a passzivitás miatt a minket támogatók kérdőívei esetleg otthon ragadnak. Szerencsére pozitívan kellett csalódnunk, az általunk begyűjtött lapok sokszorosát vitték vissza a támogatók. Nem volt címlistánk, három kollégánk a kampányunk részeként a sűrűbben lakott környékeken találomra csengette végig az utcákat.

A Sziget Zrt.-t arról is kérdeztük, hogy az új időpont számításaik szerint mennyivel növelheti majd a látogatók számát, illetve, hogy az idei évben kevesebb vendég volt-e a Balaton Soundon, mint az ezt megelőző években? Válaszuk szerint a mostani dátum jelentősen csökkenti a külföldi eladásaik esélyeit, mert sok célországunkban még iskolai időszak van június végéig.

„Mivel a Balaton Sound egy nemzetközi hírű és léptékű fesztivál, nem szeretnénk, ha a potenciális vásárlóink köréből épp a külföldi egyetemisták, főiskolások maradnának ki. Idén a tavalyi évhez képest csökkent a külföldi bérleteseink száma, és ez már tavaly is érezhető volt a 2019-es (egy héttel későbbi dátummal megrendezett) fesztiválhoz képest. Tehát valójában csak a 2019-es dátumainkat szeretnénk visszakapni” – írták.

„Lehet, hogy törvényes, de nem etikus”

Kerestük az önkormányzatot is a közvélemény-kutatással kapcsolatban. Csákovics Gyula polgármester válaszában azt írta, nincsen az önkormányzatnak információja arról, hogy hány szavazólapot gyűjtöttek így be a Sziget Zrt. munkatársai, az önkormányzat és dolgozói viszont címlistát nem adtak senkinek.

Mohos Márton / 24.hu

Utóbbi azért érdekes, mert Vizi László bejelentést tett a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóságnál, szerinte ugyanis aggályos lehet, hogy „a Balaton Sound szervezői szolgálatában álló fiatalok tudták, hová, kihez kell becsöngetni, és csak azokat a szavazólapokat kérték el, ahol igen szavazat volt. Tehát megismerték a nevet, a címet és a szavazásban elfoglalt véleményét a lakosoknak. Majd elvitték kerékpárral a szavazócédulákat, és ők tették bele az önkormányzat által az önkormányzat épületébe kitett urnába.” A NAIH vizsgálatot indított az ügyben.

A közvélemény-kutatás komoly indulatokat váltott ki a június végi testületi ülésen is, melynek jegyzőkönyve nemrég került fel az önkormányzat honlapjára.

Kerekes Gyöngyi jegyző úgy fogalmazott, hogy véleményük szerint etikailag kifogásolható a Sziget Zrt. „ kampánytevékenysége”, de nem látják bizonyíthatónak, hogy történt olyan cselekmény a közvélemény-kutatás során, „amely alapján javasolnák a képviselő-testületnek a kutatás eredményét figyelmen kívül hagyni”. Hozzátette: „a lefolytatott közvélemény-kutatásra vonatkozó jogszabályi előírások nem tartalmaznak olyan rendelkezéseket, amely alapján a települési jegyzőnek hatásköre lenne a közvélemény-kutatás eredményének megsemmisítésére”.

Gál Péter képviselő is úgy látta, hogy morálisan nem elfogadható, amit a Sziget Zrt. csinált, Matyikó Zsuzsanna alpolgármester pedig arról beszélt: „lehet, hogy törvényes, de nem volt etikus a Sziget Zrt. képviselőinek eljárása”. Csákovics Gyula a szervezők szándékát is érti, de nem tartotta szerencsésnek, viszont álláspontja szerint ez a közjáték az eredményt nem befolyásolta. Annyit tett még hozzá: a végeredmény azt mutatja, hogy nem mozgatta meg annyira ez a közvélemény-kutatás úgy a lakosságot, mint a két évvel ezelőtti, de eredményes és véleménye szerint „érvényes” is volt. (2021-ben arról tartottak közvélemény-kutatást, hogy megrendezzék-e a fesztivált Zamárdiban a következő három évben. A konzultáción a helyiek több mint 50 százaléka vett részt, és mintegy 80 százalék arra szavazott, hogy a fesztiválnak az elkövetkező három évben továbbra is Zamárdi adjon helyet.)

Vizi László egyébként a testületi ülés jegyzőkönyvének tartalmával kapcsolatban kifogással élt a Somogy Vármegyei Kormányhivatalnál, melyben kérte a jegyzőkönyv tartalmának összevetését a helyszínen készített hangfelvétellel, illetve a városi tévé felvételével. Elmondása szerint ugyanis Gál Péter az ülésen határozatottan kijelentette, hogy a közvélemény-kutatás eredményét nem fogadja el (ezt a szavazás során egyedüliként megerősítette, nemmel szavazott a határozat elfogadására) a szavazócédulák begyűjtése miatt. Ez azonban kimaradt a jegyzőkönyvből.

Frissítünk!

A Somogy Vármegyei Kormányhivatal időközben válaszolt Vizi Lászlónak. Ebben azt írják, hogy nem kötelező szó szerinti jegyzőkönyvet készíteni, és a képviselői hozzászólásoknak is elegendő csak a lényegét, tartalmát rögzíteni.

Vizi azt is nehezményezte, hogy a szintén helyi lakos felesége nem is kapott szavazólapot. A polgármester ezzel kapcsolatban annyit írt, hogy a kérdőívek kézbesítésén túl egy értesítőt hagytak az önkormányzat dolgozói azokon a helyeken, ahol nem volt postaláda. A kérdőívet személyesen, helyben is ki lehetett tölteni a polgármesteri hivatalban, valamint a Tourinform irodában. Az erről szóló tájékoztatás elérhető és ismert volt a lakosság számára.

Mohos Márton / 24.hu

Vizi László azt sem tartja igazságosnak, hogy csak a helyi lakosoknak küldtek ki szavazólapokat, illetve azoknak, akik tartózkodási lakcímkártyával rendelkeznek, ami Zamárdi adófizető polgárainak csak elenyésző része. Ráadásul a leginkább érintettek, a nyaralótulajdonosok nem is kaptak szavazólapot.

A lakókörnyezet közepén 16 éve – már a Covid-éveket leszámítva – minden nyári szezonban felépítenek egy zajos várost, amely összességében, építéssel és bontással együtt 21 napot elvesz a nyaralók életéből. Azt se felejtsük el, hogy három fesztivál van Zamárdiban minden nyáron, így a 12 hetes főszezonból közel 9 hetet elvesznek a pihenésre, kikapcsolódásra vágyóktól. Nincsen még egy ilyen település a Balatonnál

– nyilatkozta a 24.hu-nak Vizi László.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik