Belföld

E-mobilitás – hangzatos, de mit jelent valójában?

Főtaxi
Főtaxi
Amikor elektromos közlekedésről beszélünk, sokan egyből az elektromos autókra asszociálnak. Nem is csoda, az ilyen járművek az utóbbi időkben hatalmas fejlődésen estek át, egyre több gyártó kínál részben vagy teljesen elektromos modellt, és a magyarországi utakon is kezdenek szép számmal megjelenni ezek a típusok.

Tudjuk, hogy a fosszilis üzemanyagok elhagyásával, valamint a zöld megoldások használatával nemcsak pénzt spórolhatunk, de a kibocsátás csökkentésével a bolygóra nehezedő nyomást, illetve az egészségre káros szennyezést is mérsékelhetjük. Az átállás ugyanakkor nem korlátozódhat a személyautókra, a közlekedés minden területén fordulatra van szükség.

Az elmúlt években világszerte meghatározóvá vált az a mozgalom, melynek célja, hogy járműveinknél kiiktassák a fosszilis energiahordozókat, míg az elektromos megoldásokat minél szélesebb körben alkalmazzák. A törekvés összefoglaló neve e-mobilitás, amely a szárazföldi forgalom mellett már a vízi és légi közlekedést is érinti.

A környezettudatosság a taxiválasztásnál is fontos szempont

A Főtaxi mobilapplikációjában immár közvetlenül rendelhető teljesen emissziómentes elektromos vagy alacsony károsanyag kibocsátású hibrid autó is. A taxirendelő applikáció Androidra itt, iOS-re itt, míg Huaweire itt érhető el. További érdekességek: www.fotaxi.hu és www.facebook.com/fotaxi.

Az e-mobilitás egyik meghatározó iránya a közösségi közlekedés. A területen a zöld technológiák elsőként a síneken tűntek fel: a vonatoknál és villamosoknál régóta használják a vonatkozó megoldásokat. Az utóbbi időkben viszont a változás a buszflottákat is elérte, ez pedig mérföldkőnek számít az e-mobilitás eddigi történetében.

Az elektromos buszok elsőként Kínában hódították meg a tömegközlekedést, az ázsiai országban az ilyen modellek aránya folyamatosan nő, az előrejelzések alapján pedig 2025-re a világon forgalomban lévő e-buszok 99 százaléka Kínában üzemelhet majd. Igaz, ma már az európai városokban is szép számmal vannak jelen az ilyen járművek – a régiót Hollandia vezeti ezen a téren.

A szakértők úgy vélik, hogy a közúti járművek közül az önkormányzati buszok fognak a leghamarabb átállni az elektromosságra. Noha a megoldás egyelőre főként a helyi közlekedésben kap szerepet, a technológia fejlődésével csak idő kérdése, hogy az e-buszok mikor válnak alkalmassá nagyobb távolságok, így a városok közötti utak megtételére.

Az e-mobilitás kérdése persze nem merül ki szigorúan a járművekben. Az átálláshoz rengeteg infrastrukturális átalakításra is szükség van, az pedig már most megállapítható, hogy a megreformált közlekedésben a mesterséges intelligenciának, az okos megoldásoknak is fontos szerepük lesz.

Főtaxi

Az elektromos tömegközlekedés és a tágabb értelemben vett e-mobilitás megannyi gazdasági, politikai és társadalmi előnnyel kecsegtet. Napjainkban egyes becslések alapján a teljes üvegházgáz-emissziónk mintegy 16 százaléka a közlekedéshez köthető, a forgalommal ráadásul egészségünkre káros anyagok is felszabadulnak.

Az e-mobilitás mellett az elsődleges érv a környezeti és egészségi károk csökkentése, de arról sem szabad megfeledkezni, hogy a zöld megoldások fenntartása sokkal gazdaságosabb. A hagyományos járművekhez képest az elektromos technológia például kevesebb karbantartást igényel, energiaellátása pedig messze nem olyan költséges. Ez a tömegközlekedés esetén az üzemeltető mellett az utas számára is igen kedvező lehet.

Szponzorált tartalom

A cikk a Főtaxi támogatásával készült.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik