Belföld

Schmidt Mária csak Orbánnal volt elégedett a rendszerváltás politikai reklámjában

Menet közben teljesen átvariálta a rendszerváltásról szóló reklámklipet és a végén nem is fizette ki a megállapodásban szereplő teljes összeget a gyártó cégnek Schmidt Mária.

Lajos Tamás cége, a Szupermodern Stúdió Kft. bírósági perben próbálja megszerezni a Közép- és Kelet-európai Történelem és Társadalom Kutatásáért Közalapítványtól az elmaradt kifizetéseket. A Színművészeti Egyetem Vidnyánszky-féle új kuratóriumában ülő filmes 88 millió forintot követel Schmidt Máriáéktól.

A legutóbbi tárgyalásról hírt adó 444.hu beszámolója szerint Goda Krisztina rendező mesélte el, hogyan formálódott a film Schmidt Máriáék kéréseinek megfelelően.

A rendszerváltás megünneplésére a Schmidt Mária által vezetett Közép- és Kelet-európai Történelem és Társadalom Kutatásáért Közalapítvány kapott megbízást a kormánytól. 2019-re 3 milliárd forintot, 2020-ra is 6 milliárdot, 2021-re pedig további 3 milliárdot. Ebből a keretből készült az 56 másodperces film is.

Goda vallomásában azt mondta, hogy az eddig általa készített mintegy 150 reklámfilmnél legfeljebb az fordult elő, hogy egy-egy snittet cseréltek, ami az elkészült anyagban 5-10 százalék változással járt, de az soha nem történt meg, hogy az alapvető koncepció változzon. Schmidt Mária menet közben adott instrukciói alapján 70 százalékban lett más a film, mint az eredeti koncepció. 48 különböző verziót készítettek a filmből, általában 4-et szoktak, hiszen kidolgozott koncepció van, és a forgatást is figyelemmel kíséri a megrendelő.

A rendező szerint Schmidték megrendeltek egy lírai megemlékezés-szpotot, ami hat ember visszaemlékezésén alapult. A Terror Háza igazgatójának azonban nem tetszett az elkészült anyag, lassúnak találta, kifogásolta, hogy túl sok benne az 56-os zászló, amiket nemzeti színűre cseréltetett. Végül pedig csak Orbán Viktor rendszerváltásos beszédét engedte bennhagyni a filmben, és mind a hat visszaemlékezést kivetette.

Schmidt találta ki azt is, hogy az eredeti zene helyett a Wind of change szóljon a klipben.

Olyan ez, mintha valaki megrendelne egy házat, de menet közben rájön, hogy inkább templomot szeretne. Lehet, de akkor annak lesznek plusz költségei, ami nem a kivitelezőt terheli

– mondta Goda.

Lajos Tamás a tárgyalási nap végén azt mondta, hogy a rengeteg kérés ellenére a cég időben elkészült a reklámmal. A végeredménnyel pedig annyira elégedett lehetett Schmidt Mária, hogy azóta is használja, két hete is bemutatták egy konferencián. Az alapítvány fizetni viszont nem hajlandó, és szerződésszegéssel vádolja a céget.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik