Ivándi-Szabó Balázs / 24.hu
Belföld

Gulyás Gergely az úthálózat privatizálásáról: Szükség van rá, így fog fejlődni a magyar közúti forgalom

Mi is beszámoltunk róla, hogy felhívás jelent meg hétfő reggel az Európai Unió közbeszerzési értesítőjében. A felhívást a Rogán Antal-féle Miniszterelnöki Kabinetiroda háttérintézménye, a kaszinókoncessziókat is kezelő Nemzeti Koncessziós Iroda tette közzé. Eszerint csaknem 2000 kilométer gyorsforgalmi útszakaszt adnának koncesszióba, „a gyorsforgalmi úthálózat fejlesztésének és felújításának, valamint üzemeltetésének és fenntartásának feladatait” törvényes monopólium keretében adnák oda, méghozzá 420 hónapra, azaz 35 évre.

A felhívás szerint a meglevő és egyes létrejövő gyorsforgalmi úthálózati elemek tekintetében (1662 kilométer alaphálózat + 381 kilométer kiegészítő hálózat) tervezési, felújítási, építési, ellenőrzési, üzemeltetési, karbantartási és finanszírozási feladatok ellátásáról van szó. A közlemény szerint a koncessziós modell finanszírozása az államadósság érdemi növelése nélkül valósul meg. A gyorsforgalmi utak használatával összefüggő jövőbeli állami útdíj bevétel fedezi az új koncessziós modell keretében felmerülő fejlesztési, fenntartási, üzemeltetési díjakat, tették hozzá.

Kapcsolódó
35 évre magánkézbe szerveznék a magyar gyorsforgalmi úthálózatot
Újabb állami feladat és vélhetően százmilliárdok vándorolnak magánkézbe. Hosszútávra.

A hétfői Parlamentben is téma volt a kiírás. Tordai Bence (Párbeszéd), úgy értelmezte a felhívást, hogy 35 évre „a teljes magyarországi gyorsforgalmi úthálózatot magánkézbe akarják adni, hogy az üzemeltetés, a fenntartás, a fejlesztések és a felújítások is ugyanannak a nyertes vállalkozónak cégeit hizlalják.” Tordai szerint ez több tízmilliárd forintot jelenthet, és szerinte jó eséllyel, Szíjj Lászlóé lesz a nyertes cég.

Tényleg arra készülnek, hogy egy fideszes oligarchának átjátsszák a teljes magyar úthálózatot?

– kérdezte.

Gulyás Gergely, Miniszterelnökséget vezető miniszter úgy reagált: mivel uniós kiírásról van szó, bármelyik tagállamból származó cég nyerhet. „Aligha van Magyarországon egyetlen cég, amely ezt egyben vállalni tudja.” A miniszter így folytatta:

arról van szó, hogyha valaki épít utakat, és ennek az útnak a működtetéséből részesül, illetve költségvetési támogatást kap. A magyar államnak abban a kérdésben kell dönteni, hogyha mi építjük meg az utakat, a magyar állam építi meg költségvetésből, akkor ezeket a forrásokat elő kell teremteni, vagy nagyobb hitelt kell felvenni. Vagy pedig a koncesszor kockázatot is vállalva épít utakat. Ezáltal olyan utak is megépülhetnek, amelyek Magyarország tranzitország szerepét meg fogják erősíteni.

Gulyás szerint, ha azt akarjuk, hogy fejlődjön a hazai közúti forgalom, szükség van erre a kiírásra.

Tordai Bence minderre úgy reagált: Gulyás mellébeszél, mert nemcsak az újak, de a már meglévők tekintetében beszél utakról a kiírás. Leszögezte: „mi egy fillért se fogunk fizetni a maguk oligarcháinak 2022 után.”

Gulyás erre megismételte: bárkinek van lehetősége pályázni, és az nyer majd, aki a legolcsóbb és legjobb ajánlatot tesz majd.

Ajánlott videó

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a 24.hu Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.