Belföld

A rendőrségnek vették tripla áron, de Szijjártó is repked a szolgálati helikopterrel

A külügyminiszter az utóbbi időben többször használta azt a bőrülésekkel berendezett rendőrségi helikoptert, amely az EP-választási kampányban határszemlét tartó Matteo Salvinit is szállította. Az MD 902-es helikoptereket három éve vette a Belügyminisztérium jócskán túlárazva a rendőrség számára, és bár az ORFK szerint az összes gép ellát szolgálati feladatokat is, a VIP-kabin ilyen esetekben jókora átalakításra szorulhat.
Korábban a témában:

Szijjártó Péter szeptember 4-én helikopterrel repült a román-magyar határra, hogy beszédet mondjon egy határátkelő-átadáson. A külügyminiszter nem tartotta problémásnak a Police feliratú, de a szokásos rendőrségi színek helyett szürkére festett McDonnell Douglas igénybevételét, a Facebook-oldalán meg is osztott egy videót a helikopterezésről. A vágóképeken az látszik, amint a gép leszáll Nagykerekiben, majd a landolás után Szijjártó kipattan belőle.

Hadházy Ákos független képviselő ugyanazon a napon szúrta ki, hogy a külügyminiszter másfél hónappal korábban, július 14-én egy üzemlátogatásra is helikopterrel ment. Elküldette a szolgálati Mercedesét, hogy a repülés után a Szekszárd melletti Őcsényben átszállhasson, és a 15 kilométerre fekvő Tolna felé vegye az irányt.

Az augusztusi adriai luxusjachtozása miatt a sajtó kereszttűzében lévő miniszter magyarázatképpen azt fejtegette, csupán szoros napirendje kényszerítette arra, hogy szeptember elején helikopterre üljön. Aznap Budapesten találkozott a Shell vezetőivel, majd a határátkelő adása után elment Nagyváradra a romániai önkormányzati választáson induló RMDSZ-es jelöltekhez, Berettyóújfaluban pedig bejelentetett egy 500 millió forintos beruházást.

Minimális földrajzi tudással belátható, hogy ehhez a naphoz kellett a helikopteres segítség is

– írta válaszul azoknak, akik azt kifogásolják, hogy a rendőrség helikopterét használja, ha „az idő szűkössége miatt” másként nem tudja elvégezni a munkáját.

Fotó: Szijjártó Péter /Facebook

A külügyminiszter nem először került reflektorfénybe a helikopterezés miatt. Tavaly az LMP-s Demeter Márta adatkérésére a Külgazdasági és Külügyminisztérium azt közölte, hogy 2014 októbere és 2019 novembere között a miniszter tizenkét esetben vett igénybe helikoptert, és többször külföldre, például Belgrádba is a rendőrség gépével repült. A 24.hu gyűjtése szerint azóta volt már Letenyén (április 24-én), a szerb (május 25.) és a szlovén határnál (május 28.), valamint Baján is (július 28-án).

Tavaly a sajtóban is volt szó arról az esetről, amikor egy japán tulajdonú üzem alapkőletételére kellett sietnie. A tárca indokolása szerint a miniszternek akkor is elhúzódó fontos tárgyalásai voltak, és csak 20 perce maradt, hogy leérjen Nyergesújfaluba, így nem volt más választása, mint a helikopter.

A fellelhető tudósítások és fotók alapján Szijjártó rendszeresen a rendőrség R900-as lajstromszámú MD-902-es típusú helikopterét használta.

Ugyanezzel a helikopterrel utaztatta tavaly májusban Orbán Viktor és Pintér Sándor a Magyarországra látogató Matteo Salvini olasz belügyminisztert, hogy elbüszkélkedjenek neki a déli határkerítéssel. A magyar diplomácia számára az EP-választás előtt különösen fontos látogatást részletes videó dokumentálta a miniszterelnök Facebook-oldalán.

Nem véletlen, hogy a kormánytagok használatában mindig ugyanaz a gép, az R900-as bukkan fel – annak ellenére ugyanis, hogy rendőrségi beszerzés keretében vásárolták, nem igazán látszik alkalmasnak klasszikus rendőrségi feladatok ellátására. Az ehhez szükséges technikai berendezések helyett az utastérben ugyanis kárpitozott belső és bőrüléssor található. A McDonnell Douglas kínálatában ez a repülő limuzin, az úgynevezett luxury cabin interior kategóriába tartozó változat. A reklámfotón is olyan bőrülések láthatóak, mint a Szijjártó által közzétett videón.

Ennek ellenére az Országos Rendőr-főkapitányság lapunknak azt írta:

a rendőrség helikopterflottájában nincs VIP szállításra kialakított MD902-es helikopter. Egy helikopter belső elrendezése alakítható ki az ülések egy részének cseréjével úgy, hogy magasabb komfortérzetet keltsen. Ez a helikopter egyébként ugyanolyan szolgálati feladatokat lát el, mint a flotta másik tíz helikoptere.

Az MD-902-es típust az 1980-as években tervezték, és természetesen ezen a géptípuson is lehet a hátsó kabin berendezésén változtatni a felhasználói funkció szerint. Az viszont meglepően hangzik, hogy az R900-ast rendőri feladatokra is használják, ha közben kormányzati szereplők – akár váratlan – utaztatására kell készenlétben állnia.

Az alábbi, kattintással nagyítható képpáron megfigyelhető a különbség a helikopterek belső felszereltségében: a baloldali kép akkor készült, amikor az ORFK bemutatta a járműveket a sajtónak – a fotón nem az R900-as, hanem egy másik, azonos típusú forgószárnyas látszik –, a jobboldali pedig akkor, amikor a külügyminiszter vette igénybe:

Fotó: Kovács Tamás /MTI, Szijjártó Péter /Facebook

Az R900-as gép története egyébként végigkövethető a szakoldalakon. Eszerint éppen ez, a magyar rendőrség állományához tartozó gép volt 23 évvel ezelőtt az első MD-902 Explorer típusú helikopter, amelyet a Boeing cégcsoporthoz tartozó McDonnell Douglas gyár arizonai üzemében Pratt & Whitney 206E hajtóművekkel szereltek fel. Ez a prototípus lett a gyár bemutatógépe, ezt hordták repülési kiállításokra. Információink szerint ez volt az oka annak, hogy az utaskabin a gyár magas komfortfokozatú és elegáns berendezését kapta, a gép farkán pedig akkoriban egy nagyméretű Boeing felirat is reklámozta a céget.

A helikopter később Németországba került, ahol a helikopteres szolgáltatásokat nyújtó Air Lloyd Flight Services GmbH. kötelékében teljesített szolgálatot.

Az R900-as két évtizednyi használat után került Magyarországra. Egyike volt annak az öt használt MD-902 Explorernek, amelyet a Belügyminisztérium 2016-ban vett meg 13,6 millió euróért, azaz hozzávetőleg 4 milliárd forintért.

A közbeszerzés nélkül vásárolt helikopterek tehát darabonként 800 millió forintba kerültek, ám a vásárlás nem volt botránymentes. A Népszabadság ugyanis kiderítette, hogy az eladó, Németország Baden-Württemberg tartománya valójában csak 4,8 millió eurót kért a a flottából kivont járművekért, az ezen felüli 8,8 millió euró, tehát a tényleges eladási ár közel kétszerese a közvetítők – egy cseh cég – zsebében landolt.

A gépek 2017 januárjában érkeztek meg Budapestre, az Országos Rendőr-főkapitányság a Liszt Ferenc repülőtér I. terminálján tartott rendezvényen mutatta be őket a nagyközönségnek. A metálszürke R900-ast azonban a meghívott vendégek és a sajtó munkatársai csak kötelékrepülésben, távolról láthatták. A gépről sem az MTI, sem a rendőrség nem tett közzé közeli képet, a repülés után tartott földi bemutatón csak a kék-fehérre fényezett, kamerákkal és figyelőberendezésekkel felszerelt MD-902-eseket állították ki a reptér betonjára. Az R900 lajstromszámú gépről így sokáig nem is készült olyan fotó, amelyen látható lett volna a kényelmes kabin a bőrülésekkel.

Fotó: Szijjártó Péter /Facebook

A 24.hu megkereste a Belügyminisztériumot és az ORFK-t is. Arról érdeklődtünk, kik és milyen feltételekkel használhatják a helikoptert. Kérdéseinkre a rendőrség azt válaszolta, hogy „a rendőrség szolgálati helikoptereinek igénybevétele az állandó vagy ideiglenes védelemben részesülő személyek szállítása évtizedes, bevett és bevált gyakorlat. Az igénybevétel rendjét nyílt, jelenlegi formájában 12 éve hatályos utasítás szabályozza.”

Az ORFK-utasítás valóban lehetővé teszi, hogy a helikoptereket védett személyek szállítására használják. A rendőrség költségtérítés nélkül, más szervek feladataik ellátásához költségtérítés ellenében vehetik igénybe őket. Az egy évre vagy egy hónapra előre tervezett repülések mellett lehetőség van váratlanul jelentkező, azonnali felszállást igénylő utakra is az utasítás szerint – ami megint csak kérdésessé teszi, hogy milyen sűrűn cserélgetik az üléseket az R900-as kabinjában.

Kérdeztük a külügyminisztériumot is, hogy a tárca fizetett-e, és ha igen, mennyit a helikopter használatáért, de ahogy korábban az RTL Klubnak, úgy egyelőre nekünk sem válaszoltak.

Az ügymenet mindenesetre a helikopternél jóval nagyobb értékű Airbus A319-esek esetében is hasonló volt. A repülőgépeket a Magyar Honvédség számára, csapatszállítási feladatokra vásárolták, és jó ideig tagadták, hogy az Airbusok kormánygépként funkcionálnak, noha rendszeresen a miniszterelnök és kormánydelegációk használták. Két éve, Orbán Viktor izraeli látogatásakor végül a miniszterelnöki sajtóiroda elismerte, hogy a honvédségi gép használata a legjobb megoldás, mivel így „külföldi hivatalos utak esetén inkább a Honvédségnek, és nem egy külföldi légitársaságnak fizetünk.”

Kiemelt kép: Szijjártó Péter /Facebook

Ajánlott videó mutasd mind

Magyar modell: bizonygatják, hogy felkészültünk a második hullámra, de a szakadék szélén állunk

Úgy tetszik, stratégiát váltott és mindent egy lapra tesz fel az Orbán-kormány: a fertőzöttek száma már nem fontos, csak a halálesetek elkerülése és az ország működése. Csakhogy sem a tesztelés, sem a kontaktkutatás, sem a járványügy nem működik olajozottan. Ez veszélyes kombináció lehet, és bár a kormány szerint az egészségügy felkészülten várja a betegek érkezését, ezzel ellentétes hírek is érkeznek.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a 24.hu Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

A cikkhez ide kattintva szólhatsz hozzá.
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.