Belföld koronavírus

Ezt ajánlja a hivatal a virtuális oktatáshoz

Az új munkarendre próbálnak úgy tekinteni, mint a magyar oktatást ért legnagyobb innovációs lehetőségre.

Az Oktatási Hivatal közzétette módszertani ajánlását az oktatás megszervezésére a koronavírus-járvány idejére. Mint írták, a  tantermen kívüli, digitális munkarendben is működtetni kell az oktatási rendszert.

Az iskoláknak, tanároknak alkalmazkodniuk kell a mostani „váratlanul kialakult szituációhoz”. A hivatal ajánlása szerint most, amikor nincs lehetőség közvetlen kapcsolatra a tanulókkal, a tanároknál hangsúlyosabbá válik a diákok önálló tanulását motiváló, irányító, tutor szerepük.

Azt kérik, az iskolák gondolják át, állítsák össze a következő hetek tantárgyi tematikáját, a feldolgozandó tananyagot.

Készüljenek fel arra, hogy ezeket az információkat a szülők számára is hozzáférhetővé tegyék elektronikusan (pl. az iskola honlapján, az e-Kréta felületen, e-mailben kiküldve) vagy akár papíron.

Ha egy tanulónak hiányzik a tankönyv, biztosítsák számára az iskolai könyvtárból. Ugyanakkor a tankönyvek jelentős része letölthető PDF változatban elérhető a www.tankonyvkatalogus.hu oldalon is.

A tanulókat tájékoztassák arról, hogyan kommunikálhatnak az egyes pedagógusokkal (pl. a pedagógusok e-mail címének, más online elérhetőségeik megadásával, az oktatásban használt online felületek megjelölésével). Ellenőrizzék, hogy hogy valamennyi érintett tanulót, szülőt vagy gondviselőt elérnek-e az e-mailes vagy egyéb online kapcsolattartási formák.

A pedagógusok – amennyiben ennek módszertani gyakorlata az adott tanulóközösségben már kipróbált – jelöljék meg azokat az interneten elérhető információforrásokat, amelyeken a tanulók a tanulást támogató segédanyagokat, vagy magát a tananyagot elérhetik.

Az Oktatási Hivatal ezeket a forrásokat javasolja:

  • Arcanum Digitális Tudománytár archívumában az elmúlt két évszázad magyar újságjai, folyóiratai érhetőek el,
  • BOOKR Class: 1000+ angol nyelvtanulást segítő digitális anyag, amelyhez tanári adminfelület is tartozik,
  • BOOKR Suli: 100+ interaktív ajánlott és kötelező olvasmány, animált hangoskönyveket tartalmazó alkalmazás és egy tanári adminfelület, ahol a tanulók előrehaladása követhető. Minden könyv végén 4-6 szövegértés- és különböző kompetencia fejlesztő feladat található,
  • Digitális Módszertár: több mint 400 kipróbált, tanárok által osztályteremben megvalósított digitális módszertani ötlet,
  • Dover Nyelviskola Elearning: angol és német nyelvoktató e-learning program,
  • Duelbox: a pedagógusok élő videókapcsolattal játékos órákat tarthatnak, amelyekbe interaktív feladatokkal, gyors és izgalmas vetélkedőkkel vonhatják be a tanulókat,
  • eDia: gyakorló feladatok az alsó évfolyamok és az óvodás korosztály részére,
  • e-Palatábla Alapítvány: a matematika tantárgyhoz találnak az érettségire készülők és az általános iskolások is önállóan feldolgozható tananyagot,
  • HiperSuli: digitális oktatási módszertan-javaslatok távoktatáshoz az iskolabezárások idejére,
  • LearningApps: különböző tantárgyakhoz és tanulási szintekhez, a felhasználók által készített interaktív feladatok,
  • M5 kulturális csatorna: hétköznap reggel nyolc órától délután fél háromig oktatási műsorok. A csatorna oktatási tartalmai a Nemzeti Audiovizuális Archívumban.
  • Magyar Elektronikus Könyvtár: szépirodalmi művek mellett különböző tudományágak szakkönyveihez is hozzáférést biztosít,
  • A Mozaik Kiadó mozaWeb honlapját a kiadó tájékoztatója alapján ingyenes regisztrációt követően használhatják a tanulók az otthoni tanulás megkönnyítésére,
  • Nemzeti Filmarchívum: elsősorban magyar filmeket, filmrészleteket érhetnek el a tanulók, amelyek elsősorban a magyar irodalom és a történelem tantárgyak tananyagának elsajátítását támogatják,
  • Nemzeti Köznevelési Portál: számos letölthető tankönyv és a tananyag feldolgozását támogató digitális tananyagok, tesztek, feladatsorok érhetők el, elsősorban az önálló ismeretszerzést támogatja,
  • Okosdoboz: a tananyag megértését, gyakorlását támogató grafikus feladatsorok, képességfejlesztő játékok érhetők el,
  • Sulinet Junior: a kisebbeknek készült digitális tartalmak, tananyagok, játékok érhetők el,
  • Sulinet Tudásbázis: tematikusan tartalmazza az oktatásban használható digitális tananyagokat,
  • Tabello: általános iskolásoknak fejlesztett ingyenes interaktív online nyelvoktató szoftver mesterséges intelligenciával,
  • A tanulás jövője YouTube-csatorna kurzusa segít a tanároknak az online eszközök használatában, az alapoktól egészen a haladó szintig. A csatornán külön lejátszási listában érhetők el a távoktatást támogató videók,
  • Tanuló Társadalom: szaktanárok által kidolgozott tananyagok, közép- és emelt szintű érettségi és nyelvvizsga tételek találhatóak minden tárgyból, témakörből,
  • Videotanár: tantárgyak és évfolyamok szerint csoportosítva érhetők el a tananyagot feldolgozó videók,
  • Videotorium,
  • Virtuális kiállítások, gyűjtemények: sok múzeum és gyűjtemény honlapján elérhető a kulturális intézmény által gondozott műkincsállomány digitalizált változata,
  • Wordwall: a pedagógusok saját tanulóiknak készíthetnek oktatási segédanyagokat – szórakoztató kvízeket, párosítókat, szójátékokat,
  • Xeropan: interaktív angolnyelv-tanító számítógépen és okostelefonon használható applikáció, amely több mint 1600 videós, szótanuló és nyelvtani leckét tartalmaz alapfoktól felsőfokig (A1-től C1-ig),
  • Zanza.tv: az érettségire történő felkészítést támogatja 7 tantárgy esetében.

A hivatal jelezte, a listát később további lehetőségekkel bővítik.

Kiemelten ajánlott a KRÉTA

Mint írták, az iskolák, pedagógusok és a tanulók számára több, az együttműködést és a távoktatást támogató eszköz is hozzáférhető.
Kiemelten ajánlják a legtöbb intézményben már használt Köznevelési Regisztrációs és Tanulmányi Alaprendszert (KRÉTA). A hivatal hosszan részletezi a rendszer előnyeit, azt, hogy az adminisztrációs funkciókon túl a házi feladatok kiosztását és ellenőrzését, kérdőívek készítését is támogatja (akár a KRÉTA honlapján, akár a mobilapplikációban): online kommunikációs fórumot biztosít a pedagógus-tanuló, pedagógus-pedagógus és tanuló-tanuló – egyéni vagy csoportos – kommunikációra, online tesztek, feladatsorok és dolgozatok készítésére ad lehetőséget. Az Up2University – Digitális Oktató Környezetet, amely fájlmegosztást, közös szövegszerkesztést, videomegosztást támogat.

A Tisztaszoftver program keretében minden magyarországi pedagógus és tanuló térítésmentes hozzáférést kaphat a Microsoft Office 365 ProPlus verziójához.

Annak része a Microsoft Team, amely csoportmunkát, csevegést, video- és fájlmegosztást támogat, az oktatási intézmények az Avaya Spaces szolgáltatást vagy a LogMeIn által felajánlott ingyenes szolgáltatást igénybe véve tarthatnak online értekezletet, illetve használhatják ezeket az eszközöket is tanulói csoportok távoktatására.

Javasolják az iskoláknak, hogy motiválják a tanulókat rendszeres beszámoltatással – és főleg az önértékelés, önellenőrzés érdekében – online feladatokkal. A beszámoltatás módja lehet pl. beadandó dolgozat, prezentáció vagy videós beszámoló. A tanulási folyamat nyomon követésére alkalmasak a különböző online tesztek, fórumok, amelyekben lehetőség van egyúttal a feladatmegoldást orientálni, a tanulók együttműködését elősegíteni.

Annak a pedagógusnak, akinek nincs otthon számítógépe vagy internetkapcsolata, – a helyi lehetőségeket is figyelembe véve – az iskolai infrastruktúrát kell használnia. A számítógépteremben, a helyi könyvtárban vagy a Digitális Jólét Pontokon a tanulók is használhatják az informatikai eszközöket, tanulhatnak vagy elkészíthetik anyagaikat. Ilyenkor érdemes időbeosztást készíteni, hogy egyszerre minél kevesebben tartózkodjanak egy térben.

Tisztában vannak vele, hogy az új munkarend komoly kihívás. Erre próbálnak úgy tekinteni, mint a magyar oktatást ért legnagyobb innovációs lehetőségre, írta az Oktatási Hivatal, majd tovább részletezte a KRÉTA által nyújtott lehetőségeket. 

Kiemelt kép: Medvéné Kendi Tímea angol tanár, az Arany János Gimnázium, Általános Iskola és Kollégium 12.A osztályának osztályfőnöke nyíregyházi otthonában javítja a diákjainak kiadott feladatot március 16-án. MTI/Balázs Attila

Ajánlott videó

Olvasói sztorik