Belföld önkormányzati választás 2019

Ez volt a hónap szava a kormánypárti sajtóban  

Öt kormányközeli médium cikkeit elemezték az önkormányzati választási kampány utolsó 30 napjában

Az Euronews és a Mérték Médiaelemző Műhely öt kormányközeli médium cikkeit vizsgálta meg az őszi önkormányzati választási kampány utolsó 30 napjában. Az írások gyakran szinte teljesen megegyeztek, ahogy az ellenzéket lejárató jelzők is állandósultak. Orbán Viktor szeptemberben azt mondta, konzervatív kézben van a magyar média 45-50 százaléka, de a Mérték Médiaelemző Intézet szerint ez valójában 78 százalék a híreket közlő médiumok bevételei alapján.

A formálisan különböző orgánumokat tömörítő Közép-Európai Sajtó- és Média Alapítvány (KESMA) koncentrált erejét a Fidesz a kampányban is kihasználta. Az elemzés az öt kormányközeli kiadványban legkevesebb 26 olyan cikket talált, amely teljesen megegyező tartalommal jelent meg legalább három felületen – így a magánkiadó által működtetett lapokban és az ezektől elvileg független, közszolgálatinak nevezett televízió honlapján is.

Az „alkalmatlan” csaknem 500-szor

Az Origo a vizsgált 30 nap alatt 151 cikket közölt a választásról, 166-szor használta az „alkalmatlan” jelzőt Karácsony Gergelyre, míg a Hirado.hu 108-szor, miközben Tarlós Istvánnál a tapasztalatot, az alkalmasságot sulykolták.

Azt látjuk, hogy volt egy teljesen következetes használata ezeknek a kifejezéseknek. Tehát az a központi akarat, hogy márpedig ugyanazokat a szavakat a lehető legtöbbször kell megjeleníteni, teljes mértékben átment ezen a médián

– mondta Polyák Gábor, emlékeztetve rá, hogy a Fidesz már korábban is nagyon hatékonyan sulykolta hívószavait a  propagandájában Brüsszel, Soros vagy a menekültek ellen.

A mostani kutatás azt igazolta, hogy az „alkalmas”/”alkalmatlan” szembeállítás (a Fidesz alkalmas jelöltjei ellen az alkalmatlan ellenzékiek) volt az egyik legmeghatározóbb. Az Origo, a 888.hu, a Magyar Nemzet Online, a bama.hu és a Hirado.hu  oldalain összesen csaknem ötszázszor (496) írták le, hogy „alkalmatlan”, de a vizsgált oldalakon volt több cikkegyezés is.

A választás előtti pénteken az Origón megjelent egy cikk Karácsony 10+1 szerencsétlenkedéséről, amit a Magyar Nemzet és a BAMA is közölt, érdemi változtatás nélkül, de az Euronews arra is felhívta a figyelmet, hogy az MTI a választás napján két interjút is közölt az állami rádió adása alapján, az egyik Tarlós Istvánnal, a másik Kocsis Máté Fidesz-frakcióvezetővel készült.

Karácsony az ellenzék egyesítésére nem volt alkalmatlan
Öt olyan kerületet is megnyert, ahol az ellenzék elvesztette a polgármester-választást. Tarlós keveset tudott hozzátenni a Fidesz támogatottságához, Karácsony viszont szinte hiánytalanul egyesítette az ellenzéki tábort. Mutatjuk a számokat.

Kiemelt kép: MTI/Kovács Tamás

Ajánlott videó mutasd mind

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a 24.hu Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

A cikkhez ide kattintva szólhatsz hozzá.
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.