Belföld

Újabb közpénzcsapot nyitottak meg: a rendezvényszervezés az új plakátkampány

Korábban a témában:

Új szereplő bukkant fel az állami presztízsköltések piacán: az Antenna Hungária Zrt. 30 milliárd forintos rendezvényszervezési keretszerződést nyert el a Rogán Antal-féle Nemzeti Kommunikációs Hivataltól (NKH). Jóllehet a cég tevékenységi körei között rendezvényszervezésre utaló tevékenység nem szerepelt a megbízás elnyerése idején, mégis az ő kezükbe adták 1100 költségvetési szerv rendezvényeit a cateringtől a szállás biztosításán át a médiavásárlásig.

Az Antenna Hungária állami tulajdonú távközlési cég, 38 milliárd forintos tavalyi árbevételével a szektor meghatározó szereplője, egyedüliként nyújt országos földfelszíni televízió- és rádióműsor szétosztási, valamint műsorszórási szolgáltatást. A nagyközönség előtt az előfizetési díj nélküli MinDig TV miatt ismert, de ők sugároznak több analóg rádiót is: a Dankó Rádió adásán kívül a 100MHz-es URH sávban a Kossuth, a Petőfi és a Bartók URH-adásait, valamint a Retro Rádió műsorát terjesztik  földfelszíni műsorszórással. A műsorokat nem ők készítik, a kreatív folyamatban nem vesznek részt, éppen úgy, ahogyan a posta sem illetékes az általa kézbesített levelek megírásában. Az Antenna Hungária a műsorszórás technikai feltételeit biztosítja: adótornyokat üzemeltet, a műholdas műsorszórást- és kiosztást menedzseli, élő adásokat közvetít, rögzít.

Hogy lássuk, milyen tapasztalatokkal bír rendezvényszervezési területen a műsorszóró cég, megnéztük, hogy 2014-es visszaállamosítása óta szegmensenként mennyi közbeszerzést nyertek el a 30 milliárdos keretszerződés előtt:

Az Antenna Hungária ezek szerint nem teljesen előzmények nélkül csöppent a bizniszbe, de eddig mindössze két, nem a főtevékenységébe passzoló megbízása volt. Ezekkel konzorciumi tagként összesen 2 milliárd 57 millió forintnyi rendezvényszervezési munkát szerzett meg, mindkettőt az állami rendezvények fő elosztójától, a Hungarofest Nemzeti Rendezvényszervező Nonprofit Kft.-től:

  • 2017 júniusában egy 12 hónapra szóló, 960 millió forint keretösszegű megbízást kaptak állami rendezvények előkészítésére, szervezésére. A feladatot a többek között Rogán Antal helikopterezésénél is megemlített Valtonnal, a GEM Kft.-vel és az Event Stuff Kft.-vel közösen nyerték el. Utóbbi egyik tulajdonosa az a Varga Lajos, aki a Valtonban többségi részt birtokol.
  • Egy évvel később ugyanezt a megbízást már 1,1 milliárd forintért vállalta el ugyanez a kör, a GEM Kft. kihagyásával.

Mindkét eljárásban közös momentum volt, hogy az Antenna-Valton csoportosuláson kívül más versenyző nem adott be ajánlatot és hogy a megbízások elnyerése idején az Antenna Hungária Zrt. tevékenységi körei között nem szerepelt rendezvényszervezésre utaló terület. Hogy hogyan lehet elnyerni nagy értékű közbeszerzést megfelelő tapasztalat nélkül? Szerencsés pályázati feltételekkel.

A 2017-es és 2018-as közbeszerzési dokumentációi szerint a kiíró Hungarofest a megelőző üzleti évre vonatkozóan 650 millió forint értékben várt el rendezvényszervezésből származó bevételt, illetve nagyobb volumenű, legalább 50 ezer fős rendezvényre vonatkozó referenciát és rendezvénysorozat lebonyolítását igazoló dokumentumokat — azzal a kitétellel, hogy a megfelelő referenciát a pályázók együttesen is érvényesíthetik. Vagyis gyakorlatilag bárki pályázhatott a munkára, aki be tudott vonni megfelelő konzorciumi partnereket. Jelen esetben a kérdés inkább az, hogy a partnereknek miért volt szükségük az Antenna Hungária közreműködésére, hiszen a Valton és az Event Stuff párosa az állami műsorszóró nélkül is tökéletesen megfelelt volna a feltételeknek, megbirkózott volna a feladattal. A mostani, 30 milliárdos keretszerződéshez persze kétségtelenül jól jött az így szerzett referencia.

Ezzel együtt is figyelemre méltó, hogy az Antenna Hungária ilyen szerény rendezvényszervezési előélettel egyáltalán ajánlatot adhatott. Az NKH a 30 milliárdos keretszerződésnél mintha körzővel-vonalzóval szabta volna meg a pályázati minimumkövetelményeket. Csak olyan vállalkozások adhattak be ajánlatot, amelyek korábban szerveztek állami ünnepséget, sporteseményt, továbbá fel tudtak mutatni keretszerződést és ahhoz kapcsolódóan nagy értékű médiaköltéseket, állami rendezvényszervezési tapasztalattal rendelkező szakembereket. Ez jelentősen leszűkíti a kört, hiszen a nagy állami ünnepségeket két éve már az Antenna Hungária szervezi, és az egyik legnagyobb beszállítója volt a 2017-es vizes vébének. A kormányzati kommunikációs feladatok ellátását pedig 2016 óta a NKH három üzletember ügynökségei között osztotta szét. Csakhogy a három üzletemberből kettővel, Csetényi Csabával és Kuna Tiborral tavaly nyáron szerződést bontott az NKH, az állami kommunikáció monopolizálódott, az egyetlen érdekelt haszonélvező pedig Balásy Gyula lett.

Ezek után nem meglepő, hogy az Antenna Hungária alvállalkozója két olyan Balásy-cég, a Lounge Design Kft. és a New Land Media Kft. lettek, amelyek a G7 számításai szerint tavaly júniustól idén április végéig több mint 58 milliárd forint értékben kaptak megbízásokat a NKH-tól. Szintén alvállalkozó egy másik, kevéssé ismert Balásy-cég, a Moonlight Event Kft., amely az MVM Magyar Villamosművek Zrt.-n keresztül jutott közpénzes megbízásokhoz. A biztonságért felelős alvállalkozó pedig az a Valton-Sec Kft. lett, amelyet a Fidesz kedvenc őrző-védő cégeként szoktak emlegetni.

A Rogán Antal minisztériuma alatt működő NKH-s megbízás nemcsak a hatalmas, 30 milliárdos összeg (a kormány éppen ennyit szán a Jahn Ferenc Dél-pesti Kórház teljes felújítására) és a furcsa kiírás miatt  szokatlan, hanem a pénzköltés technikájának változtatását is jelenti. A rendezvényszervezési feladatokat eddig két csatornán intézték, a legnagyobb állami ünnepségeket a már említett Hungarofest alvállalkozók segítségével rendezte, a kisebbeket, például a Miniszterelnökség vagy a Hungarocontroll Zrt. eseményeit pedig a tízmilliárdos alapösszegű kommunikációs keretszerződés részeként az utóbbi egy évben Balásy Gyula ügynökségei.

Az NKH a rendezvényszervezési feladatokat csendben leválasztotta és külön megbízásként pályáztatta meg. A pénzköltés üteme tehát felgyorsul:

  • Van egy jelenleg is hatályos, 90 milliárdos keretszerződés, amelyből őrült ütemben költenek. A keretben körülbelül még 15 milliárd forint van. A feladatokat Balásy Gyula ügynökségei végzik el.
  • Egy hónapja él a 30 milliárdos keretmegállapodás, amelyből csak az állami rendezvények szervezési költségeit fizetik, itt Balásy alvállalkozóként jut adóforintokhoz.

Kérdéseinkkel megkerestük az Antenna Hungária Zrt.-t, de cikkünk megjelenéséig nem válaszoltak.

Kiemelt kép: MTI/Komka Péter

Ajánlott videó mutasd mind

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a 24.hu Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

A cikkhez ide kattintva szólhatsz hozzá.
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.