Belföld

Felüljárón vitáznak a biciklisek az óbudai önkormányzattal

Remény sincs a helyzet gyors rendezésére.

Életszerűtlen és túlzó intézkedésnek tartja a Magyar Kerékpárosklub, hogy Budapest egyik legfontosabb kerékpáros főútvonalán és az Eurovelo 6 nemzetközi túraútvonalon lévő Tímár utcai felüljárón megtiltották a kerékpározást. Az óbudai közterület-felügyelet rendszeresen bünteti is a tiltást megszegőket, és nem várható a helyzet gyors megoldása.

Öt évvel ezelőtt a BKK az Indexnek azt ígérte, hogy a felüljárót elkerülő kerékpárutat építenek az Árpád fejedelem útján a Nagyszombat utcáig, ahol HÉV-átjárót alakítanak ki jelzőlámpás biztosítással. Akkor legkorábban 2015-re ígérték a kivitelezés kezdetét, de azóta sem láttak munkához. Ehelyett idén nyáron újra elkezdtek büntetni, arra hivatkozva, hogy a kerékpározók veszélyeztetik a felüljárót használó HÉV-utasokat, noha 2017-ben és 2018 első felében nem volt kerékpáros baleset a felüljárón, frissebb adat pedig még nem áll rendelkezésre.

A kerékpárosklub egyeztetést kezdeményezett az önkormányzattal, de jelezte: nem fogadják el a kerékpárút szakaszos megszüntetését. Ehelyett sebességkorlátozó, és az együttműködésre tanító táblák kihelyezését javasolják. Az önkormányzat képviselői mereven elzárkóztak a tiltás feloldásától, a szervezet ebből arra következtet, hogy a környezetbarát közlekedési módokat csak a kommunikáció szintjén támogatják, az infrastruktúra tekintetében viszont sokadrangú szereplők.

Az óbudai önkormányzat kitart amellett, hogy a kerékpáros útvonalon lévő felüljáró a gyalogosok biztonságos közlekedését szolgálja. Szerintük az, hogy nem regisztráltak balesetet, nem jelenti, hogy a kerékpárosok ne jelentenének balesetveszélyt. „Miért is kellene megvárni, amíg bekövetkezik egy komolyabb sérüléssel járó baleset” – fogalmaznak a közleményben, amely szerint „nagyon sok” lakossági bejelentés érkezik a gyorsan közlekedő kerékpárosokról.

Az önkormányzat szerint az, hogy át kell tolni a biciklit a felüljárón, „nem jár aránytalan időveszteséggel, mindössze 2-3 percet vesz igénybe”. Új, nagyméretű figyelemfelhívó táblát helyeztek ki, és az aszfaltburkolatra is felfestették, hogy a kerékpárosoknak le kell szállniuk, úgy kell áttolniuk járművüket a felüljárón.

Frissítés

Halász Áron, a Magyar Kerékpárosklub szóvivője az óbudai önkormányzat tájékoztatására úgy reagált, hogy bár a kerület szerint „az igazi veszélyt mindig az együttműködés hiánya jelenti a közlekedésben”, hiába tett együttműködést segítő javaslatokat a Kerékpárosklub, a kerület elzárkózott ezek elől. Szerinte érdemes az autós közlekedéssel párhuzamot vonni: még balesetek esetén is elképzelhetetlen lenne egy hasonlóan fontos útvonalon „szállj ki és told át” táblákat kitenni. Eközben nem adtak alternatívát sem: nincs zebra a gyalogosoknak, nem készül el az Árpád fejedelem úti kerékpársáv, a HÉV Nagyszombat utcai átkelőjében pedig sorompó helyett szűk korlátlabirintus van, ahol beragadnak az átkelők.

(Fotó: Magyar Kerékpárosklub / Halász Áron)

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik