Belföld

Az általános iskolához képest semmit nem fejlődnek a szakközépiskolások

Óriási gond van a szakközépiskolások tudásával, ugyanis az érettségit nem adó, hároméves képzés tizedikesei lényegében nem fejlődtek semmit az általános iskolához képest – derül ki az országos kompetenciamérésből, amelynek eredményeit a napokban tette közzé az Oktatási Hivatal (OH). Sőt, az érintett diákok megint alulmúlták a náluk négy évvel fiatalabb évfolyamot.

A vizsgálatba minden évben a 6., a 8. és a 10. évfolyamos tanulókat vonják be, ezúttal több mint 264 ezren írták meg a teszteket. Most is a budapesti, nyugat-dunántúli és a közép-magyarországi régió teljesített a legjobban, míg az észak-magyarországi, valamint az észak-alföldi régió diákjai gyengébben szerepeltek – írja a Magyar Nemzet. Szövegértésből mindhárom évfolyamon a lányok voltak jobbak, matekból pedig a fiúk.

A felmérésből kiderült ugyanakkor, hogy a tizedikes szakközépiskolások (régebbi nevén szakmunkásképzősök) még a hatodikosoknál is gyengébb dolgozatokat írtak.

Az OH szerint ezek a diákok nem a tizedik osztályra maradnak le társaik­tól, hanem már a 6. évfolyam végén is gyengébbek voltak. A 9–10. évfolyamon pedig sem a matematikai eszköztudásuk, sem a szövegértési képességeik lényegében nem fejlődtek tovább.

A Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) Borsod megyei elnöke szerint nem meglepő az eredmény, mert a szakközépiskolákba jórészt eleve olyan diákok érkeznek, akik szinte születésüktől kezdve predesztinálva vannak a kudarcra.

Nem ritka, hogy a diákok borzasztóan hátrányos helyzetű környezetből jönnek, sokszor a szüleik is legfeljebb általános iskolát végeztek, és a családjukban sosem volt érdem a jó iskolai eredmény, sosem kérték otthon számon a rossz jegyeket, nem ösztönözték őket a szorgalmas tanulásra.

Azt sem szabad elfelejteni, tette hozzá Molnár Zoltán, hogy a szakközépben a szakmai tárgyak megjelenése miatt jóval alacsonyabb óraszámban tanulják a közismereti tárgyakat.

Szakál Ferenc Pál közoktatási szakértő azt mondta a Magyar Nemzetnek, hogy az iskolákban is szükség lenne arra, hogy rendszeresen végezzenek saját méréseket is, amelyekkel már az alacsonyabb évfolyamokon ki lehet szűrni, ha valaki gyengébben teljesít, így még időben be lehetne avatkozni.

Kiemelt képünk illusztráció, 24.hu/Kummer János

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik