Belföld

NAV-eljárás ürügyén kitesznek egy vendéglőst a Várból, üzletét végrehajtás alatt álló cég kapja

Tíz év bérleti jogviszony után nem hosszabbította meg az Ősbudavár Pizzéria üzemeltetőjének bérleti szerződését az I. kerületi önkormányzat, és új pályázatot írt ki az étterem működtetésére. A tendert nem az eddigi üzemeltető nyerte el, így az étteremnek legkésőbb május 31-ig ki kell költöznie Mátyás Templom szomszédságában, az Országház utca 10. alatti épületből.

Az Ősbudavár Pizzéria népszerű étterem, amely a TripAdvisor oldalán a 212. helyet foglalja el a több mint 2700 magyar étterem listáján. A Budavári Önkormányzat tulajdonában álló üzlethelyiség működtetőjével arra hivatkozva nem hosszabbított szerződést a kerület, hogy lakossági panaszok érkeztek az étteremre, és az önkormányzat szerint a Nemzeti Adó- és Vámhivatal is eljárást folytat az üzemeltető társaságnál.

Ugyanakkor a társaságnak sem bérleti díj elmaradása, sem adótartozása nincs. Az önkormányzat mégis új pályázatot hirdetett az üzlethelyiség működtetésére, amire hat társaság nyújtott be ajánlatot.

Ezek közül a fideszes Nagy Gábor Tamás polgármester előterjesztése nyomán az önkormányzat egy olyan társaságot hirdetett nyertesnek, amely ellen a közhiteles cégadatbázis szerint 2018 szeptemberében rendelt el – jelenleg is folyamatban lévő – végrehajtás eljárást a NAV.

Érdekesség, hogy az adóhivatal által elrendelt végrehajtási eljárás nyilvánosan elérhető adat, ám az önkormányzat által az eredeti üzemeltető esetében hivatkozott NAV eljárásnak nincs nyoma a cégadatbázisban. Mindezt ellenzéki képviselők szóvá is tették a képviselő-testület ülésén, szerintük ugyanis adótitokról van szó. A kerület jegyzője szerint azonban nem így van, Nagy Teodóra az az ülésen azt mondta:

A közhiteles cégadatbázisban megtekinthető, hogy a céggel szemben milyen NAV eljárások voltak, ezt adótitok megsértése nélkül, bárki szabadon megteheti.

Megtettük mi is, ám nem találtuk nyomát, hogy az eredeti üzemeltető cég 2009-es alapítása óta bármilyen nyilvános NAV-eljárás indult volna a társaságnál, ezért megkerestük a Budavári Önkormányzatot kérdéseinkkel. Egyebek mellett arról érdeklődtünk, hogy pontosan milyen NAV-eljárásról van tudomása a kerületnek. Azt is megkérdeztük, hogy kerülte el a figyelmüket az, hogy a nyertesnek hirdetett új üzemeltető cég ellen jelenleg is NAV-végrehajtás van, illetve, hogy nem tartják-e ezt aggályosnak. Az önkormányzat nem reagált megkeresésünkre.

Utolértük viszont a pizzéria üzemeltetőjét, aki szerint ellehetetlenítették az éttermet. Molnár András elmondta, folyamatosak voltak az ellenőrzések a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal, a NAV, az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat részéről, továbbá az önkormányzat is vizsgálódott az üzletben. Szerinte az ellenőrzésdömping nem lehet véletlen. Ugyanakkor – mint mondta – az étterem és a cég is minden előírásnak megfelelt, a vállalkozásnak nem voltak elmaradásai. Molnár András beszélt arról is, hogy több millió forintot fordítottak az üzlethelyiségre, ugyanis egy ékszerüzletet kellett étteremmé alakítani. Ezt a pénzt a döntéssel elveszítik, a befektetés hasznát pedig egy másik cég fogja élvezni majd.

Fotó: Farkas Norbert / 24.hu

Megkerestük a kerület egyik ellenzéki képviselőjét is az ügyben. V. Naszály Márta, a Párbeszéd politikusa elmondta, példátlan, ami történt. Szerinte az Ősbudavár Pizzéria jó hely, a váriak számára az egyetlen megfizethető, családias étterem. Úgy véli, hogy a bérlet meghosszabbítását álindokok miatt tagadta meg az önkormányzat vezetése. Mint mondta, sajátos, hogy a NAV-eljárást kizárólag ennél a helyiségbérlet hosszabbítási ügynél vizsgálták, se korábban, se az ülésen tárgyalt többi helyiségnél ilyesmire nem hivatkoztak.

A képviselő beszélt arról is, érdekesnek tartja, hogy egy működő helységet kell meghirdetni, miközben az önkormányzati tulajdonban lévő üzlethelyiségek több mint 10 százaléka kiadatlan, hosszú ideje üresen áll és a legutóbbi pályázaton is nyolc helyiségből hatra nem érkezett ajánlat. Hozzátette, az egész folyamatot szemlélve úgy tűnik, hogy nem a felelős helyiséggazdálkodás volt a cél, hanem a hely átjátszása valaki másnak.

Frissítünk!

Bár a Budavári Önkormányzat 9 napig nem válaszolt a témában feltett kérdéseinkre, cikkünk megjelenése után néhány órával mégis megszólaltak. Közölték, az új, nyertes bérlő az eddigi bérleti díj kétszeresét, azaz 510 ezer forint havi bérleti díjat vállalt a korábbi üzemeltetőhöz képest. Arra ugyanakkor továbbra sincs magyarázat, honnan tudott az önkormányzat az eredeti bérlővel szemben zajló állítólagos NAV eljárásról, valamint arról sem nyilatkoztak, nem tarják-e aggályosnak, hogy az új bérlő ellen NAV végrehajtás van folyamatban.

Kiemelt kép: Farkas Norbert / 24.hu

Ajánlott videó

Olvasói sztorik