Belföld
Budapest, 2018. november 17.
Orbán Viktor miniszterelnök (b) és Tarlós István fõpolgármester a fõváros napján, Budapest egyesítésének 145. évfordulója alkalmából tartott ünnepségen az Újvárosháza dísztermében 2018. november 17-én.
MTI/Koszticsák Szilárd

Tarlós: Budapest se a CEU költözésével, se az e-jegyen nem veszített

Kálmán Attila
Kálmán Attila

újságíró. 2018. 12. 07. 12:20

Hosszabb interjút adott Tarlós István főpolgármester a hvg.hu-nak, amelyben több témát érintve is mondott egy-két információértékű dolgot.

CEU

 Ha személyes véleményemet kérdezi: én nem nagyon hiszem, hogy az lenne. Mitől lenne az?

– válaszolta Tarlós arra a kérdésre, hogy veszteség-e Budapestnek, hogy Bécsbe költözik a legmagasabbra rangsorolt magyar egyetem. A főpolgármester állást foglalni sem tud vagy mer abban a kérdésben, hogy miért kellett mennie a CEU-nak.

Újraindulás

Júliusban kerek perec megmondtam miniszterelnök úrnak, hogy nem indulok, ő azonban kért még egy beszélgetést erről. Én ott bizonyos kikötéseket megfogalmaztam – beleértve azt a triviálisat is, hogy csak közvetlen választást tudok elfogadni

– mesélte a főpolgármester, hogyan győzte meg őt Orbán Viktor, hogy induljon újra a székéért. Úgy fogalmazott, hogy „nem szeretne vendég lenni a saját esküvőjén, hanem minden szempontból vezetni akarja Budapestet”, azaz olyan garanciákat kért a miniszterelnöktől az újraindulásért cserébe, hogy valós hatalom legyen a kezében főpolgármesterként.

Tarlós nem lát más esélyes fideszes jelöltet magán kívül, aki nyerhetne Budapesten, de megjegyzi, hogy:

Van néhány fiatal – köztük egy nő is –, akiről feltételezhető szép jövő, de az idő majd dönt

– ezzel jó eséllyel az egyik helyettesére, Szalay-Bobrovniczky Alexandrára utalt a főpolgármester.

Budapest, 2018. november 17.
Orbán Viktor miniszterelnök (b) és Tarlós István fõpolgármester üdvözli egymást, mellettük Szeneczey Balázs városfejlesztésért felelõs fõpolgármester-helyettes a fõváros napján, Budapest egyesítésének 145. évfordulója alkalmából tartott ünnepségen az Újvárosháza dísztermében 2018. november 17-én.
MTI/Koszticsák Szilárd
Orbán Viktor miniszterelnök és Tarlós István főpolgármester üdvözli egymást, mellettük Szeneczey Balázs városfejlesztésért felelős főpolgármester-helyettes a főváros napján, Budapest egyesítésének 145. évfordulója alkalmából tartott ünnepségen az Újvárosháza dísztermében 2018. november 17-én
(MTI/Koszticsák Szilárd)

Úgy érezte, nem mondhat nemet Orbánnak azután, hogy lényegében mindenben engedett neki:

A miniszterelnök nem az az ember, aki szeret engedményeket tenni, főleg nem sokat. A kettőnk karakterében vannak hasonló vonások, de nagyon eltérőek is. Mások a gyökereink, de a közjót szolgáló rendben, az illegális bevándorlás kezelésében, a nemzetállami politizálásban, a családmodellben egyetértünk. És van, amiben nem.

– szerinte ez is mutatja, hogy ő „nem fideszes báb”.

Fejlesztések

Minden állami projekt fővárosi is lesz, és fordítva. Ez összességében nagyjából 1000 milliárdot jelent Budapestnek

– vázolta a fejlesztési pénzek rendszerében beálló változásokat Tarlós. Hozzátett, hogy „a kormányban bekövetkezett személyi változások jó hatással voltak a fővárosra, de Lázár Jánossal nem ab ovo ellentétünk volt, ez inkább a Magyarországon nagy és rossz hagyománnyal bíró Budapest-vidék szembenállás markáns lecsapódása volt”.

Tarlós felsorolt egy sor fejlesztést is, amit a következő ciklusára ígér, legalábbis a projektek elkezdését:

  • a teljes budapesti árvízvédelem felülvizsgálatát, megtervezését, felújítását,
  •  a hármas metró, a HÉV-felújítást,
  • új villamosvonal építését a Bajcsy-Zsilinszky úton, illetve a Kopaszi-gáthoz,
  • a metró meghosszabbítását Káposztásmegyerre,
  • a Galvani híd és az Aquincumi híd megépítését,
  • a Lánchíd és környezetének felújítását,
  • a rakpartok felújítását,
  • a Népliget megújítását,
  • és a Nyugati tér átalakítását.

BKK

Az én megítélésem szerint ehhez még kell legalább nyolc év

– mondta Tarlós a dízelautók belvárosból kitiltására, azaz 2026-ban merülhet fel szerinte ez először. „Rövidebb idő alatt ez nem megy”, ehhez P+R parkolókat kell építeni és a tömegközlekedést fejleszteni.

A BKK-ról elismeri Tarlós, hogy figyelmetlen volt, ezért nőtt túl nagyra a cég, ezt kudarcként értékeli. Megígérte újra, hogy ha megválasztják megint, akkor megszünteti a BKK-t:

Vagy lesz egy egészen kis cég, amelynek szerepe csak a megrendelésre és az ellenőrzésre koncentrálódik, vagy hozzácsapjuk a városüzemeltetési főosztályhoz. A feladat valaha az úgynevezett közlekedési főigazgatósághoz tartozott, és én biztosan megengedhetem magamnak, hogy kijelentsem: akadt egy-két dolog, ami a régi rendszerben jobban működött, mint ’90 után

– árulta el az általa megálmodott jövőről, és azt is elmondta, hogy tudja már, ki vezeti majd a céget a tervezett beszántásig, de ezt csak januárban teszi nyilvánossá. Azért fogja ez a rejtélyes ember elvállalni a BKK vezetését Tarlós szerint, mert „hosszú távú elképzeléseik vannak vele”.

Az e-jegyrendszer befulladásáról azt mondta Tarlós, hogy

a projekt nem dőlt be, és pénzügyi veszteség sem érte a várost. A BKK vezetésének, illetve részben a fejlesztési helyettesem bűne, hogy teljesen értelmetlenül húzták az időt, miközben azt jelezték, hogy a küszöbön áll a megállapodás

– emiatt rúgta ki a BKK-vezért, aki szerinte „naiv és gyámoltalan” vezetői hozzáállást tanúsított. Azt mondta:

Elképzelhető, hogy a főváros átveszi a projektet a BKK-tól, rákapcsolódunk a nemzeti elektronikus jegyrendszer platformjára, MÁV-val, Volánnal, és az utazó közönség semmit sem vesz majd észre. Időveszteség valóban van, de 2021-ig biztos működik majd a rendszer. Ha 25 éven át jó volt a középkori lyukasztókat használni, akkor Budapest ki fogja bírni ezt a csúszást.

Budapest, 2016. június 17.
Tarlós István fõpolgármester (k) egy újfajta jegyet mutat, mellette Dabóczi Kálmán, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezérigazgatója a felújított Széll Kálmán tér és a budai fonódó villamoshálózat hivatalos átadásán a BKK Széll Kálmán téri irodájában 2016. június 17-én. A villamoshálózattal Dél-Budától Óbudáig átszállás nélkül lehet közlekedni a 19-es és a 41-es villamossal. A mintegy 5,3 milliárd forintnyi fõvárosi, kormányzati és uniós forrásból 400 nap alatt újították fel a Széll Kálmán teret.
MTI Fotó: Bruzák Noémi
Tarlós István főpolgármester egy újfajta jegyet mutat, mellette Dabóczi Kálmán, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezérigazgatója a felújított Széll Kálmán tér és a budai fonódó villamoshálózat hivatalos átadásán a BKK Széll Kálmán téri irodájában 2016. június 17-én
(MTI Fotó: Bruzák Noémi)

Hajléktalanok

Tarlós nem merte kijelenteni, hogy van elég hely a szállókon, de szerinte egyből cselekszik majd a főváros, ha jelzést kap arra, hogy megteltek a hajléktalanokat befogadó intézmények. Pontos számokat nem tudott a főpolgármester, de szerinte több a férőhely, mint a hajléktalan. Illetve arról is tett egy furcsa megjegyzést, hogy egy meg nem nevezett nagyváros vezetése exportálja a fővárosba a hajléktalanjait.

Az aluljárókat télre nem zárná le, de szerinte ezzel máskor nincsen probléma.

Ellenfelekről

A hírekkel ellentétben ő elég kezdő polgármester, hiszen első ciklusát tölti. Én 1993-ban még nem álmodoztam főpolgármesterségről

– mondta Tarlós Karácsony Gergelyről, aki felmerült lehetséges kihívóként. „Szerintem intellektuális aktor, de a gyakorlati vonatkozások mérlegelésétől elég szigorúan távol tartja magát” – mondta a zuglói polgármesterről a főpolgármester.

Puzsér Róbertről pedig így nyilatkozott:

 Kedvelem, mint humoristát, egy szellemes ember, de fogalma sincs a rendszer működéséről. Furcsa, hogy ezt előnyösnek gondolja. Ő a szakmájában jó, de ez egy másik szakma.

Kiemelt kép: MTI/Koszticsák Szilárd

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Kommentek

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.