Belföld
Ócsa, 2018. május 24.
Összetorlódott jármûvek az M5-ös autópályán 2018. május 24-én. A sztráda Budapest felé vezetõ oldalán, a 31. kilométerszelvénynél, Ócsa térségében egy kisteherautó hátulról egy tehergépjármûnek ütközött. A kisteherautó sofõrje a helyszínen meghalt. Az érintett szakaszt a mûszaki mentés és a szemle idejére lezárták.
MTI Fotó: Mihádák Zoltán

Régi tragacsokat vezetnek a magyarok, de legalább jó sokat

Kovács-Angel Marianna
Kovács-Angel Marianna

újságíró. 2018. 09. 19. 07:14

Csak a budapesieknél és a diplomásoknál csökkent az autóhasználat mértéke.
Korábban a témában:

Az elmúlt hat évben folyamatosan nőtt a magyar utakon futó autók száma, az idei első fél évben elérve a 3,58 millió darabot. Az autóállomány dinamikus bővülését mutatja, hogy a tavalyi egész éves 272 ezres új üzembe helyezés után – amely tartalmazza az import használt autókat is – idén már csak az első félévben 150 ezer autót regisztráltak. Ha időarányosan előrevetítjük ezt a számot, akkor 2018-ban összejöhet a 300 ezer darab, amivel 15 éves rekord dőlne meg — számol be a Portfolio a Robert Bosch Kft. megbízásából a Medián Közvélemény – és Piackutató Intézet által készített felmérésről. készített felmérés eredményeiről.

Eszerint a háztartások 46 százaléka rendelkezik autóval, a gépjárművek jellemzően saját tulajdonban állnak, céges autó csak a háztartások 2-3 százalékában található.

  • A magasabb státuszú rétegekben – tehát a diplomások (66 százalék) és a legmagasabb jövedelmi kategóriába tartozók körében (50 százalék) – stabilan magas az autósok száma. 2016 és 2018 között a 30-39 évesek körében, és az alsó-közép jövedelmi csoportba tartozók körében növekedett a legnagyobb mértékben az autóhasználók aránya, előbbieknél 51-ről 63 százalékra, utóbbiaknál 41-ről 55 százalékra.
  • Az autópark átlagos életkora 2018 első negyedévében 13,9 év, 0,7 évvel magasabb a két évvel ezelőtt mértnél. Az autók életkori megoszlása a felméréssorozat kezdete, 2008 óta folyamatosan romlik, aminek elsősorban a 2008-as válság és annak következtében az újautó-vásárlások tartós visszaesése az oka.
  • Az autók többsége 5-10 ezer kilométert tesz meg egy évben, az átlagos futásteljesítmény 17 ezer kilométer, 800 kilométerrel több, mint két éve.
  • Csaknem minden társadalmi csoportban nőtt az autóhasználat mértéke, a leginkább a fiatalok, a legfeljebb 8 osztályt végzettek és az érettségizettek és a falun élők körében. Csökkenés csupán a budapestiek és a diplomások körében érzékelhető.

A lap hozzáteszi: KSH friss adatai szerint az idei első félév végén az autók átlagéletkora 14,2 év volt, de már tavaly is 14,1. A hivatal statisztikái szerint már sorozatban 11 éve emelkedik a személygépkocsik átlagéletkora.

Ennek oka, hogy az újonnan regisztrált autók többsége valójában külföldi használt autó, amelyek többsége több mint tízéves. A Datahouse szerint tavaly 155 414 használt autó érkezett be külföldről az országba – szemben a 122 ezer újautó-eladással. A 2012. évi importboom óta pedig összesen 641 ezer gépkocsit vettek a magyarok külföldről. A behozott járműveknek mindössze 20 százaléka volt fiatalabb ötévesnél, 61 százaléka viszont idősebb tíznél.

Kép: Összetorlódott jármûvek az M5-ös autópályán 2018. május 24-én. MTI Fotó: Mihádák Zoltán

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Tragikus hirtelenséggel

Kommentek

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.