Belföld

Petíció a „csigánál” is lassúbb vonat miatt

A civilek szerint részeredemények születtek, de a cél a Mátészalka-Debrecen vonal teljes felújítása.

A MátészalkaLeaks civil csoport – miután humoros videójával – ráirányította a figyelmet a Mátészalka-Debrecen vasútvonal állapotára, most tudatta, hogy a helyzet valójában nagyon komoly.

Mint írják, a vasútvonalon minden egyes út jelentős időveszteséget okoz az utasoknak, így sokan nem tudnak munkát vállalni a másik  városban. A MátészalkaLeaks csoport emlékeztet rá, a Mátészalka-Debrecen vasútvonal felújítását betervezték a 2014-2020-ig tartó uniós ciklusba, mégsem valósul meg, pedig teljesen át kellene építeni, hogy elérhető legyen a 80 km/órás sebesség.

A Civil Kollégium Alapítvány által támogatott Mátészalkaleaks közösségszervező programjában petíciót indítottak, a nyomásgyakorlás pedig már hozott részsikereket. Három felújított mozdonyt kapott a vasútvonal, májusban nagyszabású karbantartás történt a pályán, meg lehetett állítani az állagromlást, tarthatóbbá vált a menetrend.

A MÁV ráadásul jövő őszre újabb, komfortosabb vasúti kocsikat ígért a vonalon jelenleg futó 40-45 évesek helyett.

A civilek azt tartják a legnagyobb részeredménynek, hogy 2020-ben a MÁV teljesen átépíti a vasútvonal Apafa és Hajdúsámson közötti 10 kilométeres, 2021-ben pedig a Nyírgelse és Nyírbátor közötti 16 kilométeres szakaszát.

A cél ugyanakkor a teljes vonal átépítése, hiszen jelenleg is van olyan szakasz, ahol csak 20 km/óra a menetsebesség.

Attól is tartanak, mire jó állapotba hozzák az Apafa-Hajdúsámson, illetve Nyírgelse-Nyírbátor szakaszt, addigra a jelenleg még 80 km/órás sebességre többnyire alkalmas, Mátészalka-Nyírbátor közötti rész állapota romlik le. A félelmüket alátámasztja alá, hogy a videó is egy olyan szakaszon készült, ahol több hónapja, egyik napról a másikra kellett elrendelni a 20 km/órás sebességkorlátozást és nem is történt meglepetés, a „csiga” nyerte a versenyt.

Tények:

  • a Mátészalka és Debrecen közötti távolság 78 km
  • a leggyorsabb személyvonatok menetideje: 105 perc
  • ez 45 km/órás átlagsebességet jelent
  • van olyan szakasza a vonalnak, ahol 20 km/óra a megengedett legnagyobb sebesség.

Korábban a MÁV közölte, voltak, lesznek felújítások és csak három helyen van olyan sebességkorlátozás, ahol 40-50 km/órás sebességgel mehetnek a vonatok.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik