Belföld
Budapest, 2013. szeptember 19.
Turisták szállnak ki az egyik autóbuszból a Lánchíd peti hídfőjénél, az id. Antall József rakparton, a turistabuszoknak kialakított parkolóban.
MTVA/Bizományosi: Jászai Csaba 
***************************
Kedves Felhasználó!
Az Ön által most kiválasztott fénykép nem képezi az MTI fotókiadásának, valamint az MTVA fotóarchívumának szerves részét. A kép tartalmáért és a szövegért a fotó készítője vállalja a felelősséget.

Kaucióval hárítanák az utasokra a buszosok az új túlsúlybüntetést

Spirk József
Spirk József

újságíró. 2018. 06. 04. 17:16

Pánikhangulat alakult ki a buszos vállalkozók között, miután épp a nyári szabadságok időszakában élesedik a Nemzeti Tengelysúlymérő Rendszert (TSM). Június 1-jétől 50 ezer forintos közigazgatási bírság szabható ki a teherautókon kívül a személyszállítást végző buszok üzemben tartóira is, ha a jármű súlya meghaladja az előírt limitet, így újabb súlyos kiadási tételek terhelhetik a személyszállítást.

A buszokra is érvényes szigorú TSM-rendszert hivatalosan az utak állagmegóvására és a közlekedésbiztonság növelésére hivatkozva vezették be.

A tesztüzem már 2017-ben elkezdődött. Az ország 89 pontjára telepített 107 mérőállomáson az útburkolatba süllyesztett érzékelők forgalomlassítás nélkül határozzák meg az áthaladó járművek tengelyterhelését és össztömegét. A rendszer a VÉDA sebességmérőkhöz hasonlóan automatikus, emberi közreműködés nélkül mér és továbbítja az adatokat.

Derecske, 2017. szeptember 19.
Egy teherjármû halad át a nemzeti tengelysúlymérõ rendszer egyik mérési pontján a 47-es fõúton Derecske és Berettyóújfalu között 2017. szeptember 19-én. A 89 mérési ponton telepített, útba süllyesztett érzékelõk az elhaladó jármûvek tengelyterhelését és össztömegét mozgás közben képesek meghatározni. A rendszer az idei év márciusától tartó tesztüzemet követõen ettõl a naptól automatikusan mér, a következõ hónapokban azonban még nem bírsághatározatot, hanem csak figyelmeztetést küld az üzembentartóknak.
MTI Fotó: Czeglédi Zsolt
Egy teherjármû halad át a nemzeti tengelysúlymérő rendszer egyik mérési pontján a 47-es főúton Derecske és Berettyóújfalu között
Fotó: Czeglédi Zsolt / MTI

A járműtulajdonosok eddig csak figyelmeztető leveleket kaptak a fejlesztési minisztérium közút közlekedési ellenőrzési főosztályától, amelyben értesítették őket, hogy az új szabályok szerint büntetést kellene fizetniük, de egyelőre megkegyelmeznek nekik. A türelmi időszak azonban lejárt.

A bírságrendelet szerint a kéttengelyes buszok 19,5 tonnától számítanak túlsúlyosnak. A 24.hu birtokába került határozat tanúsága szerint azonban nemcsak az össztömeg túllépése, hanem akár az egyik tengely túlterheltsége miatt is kiszabható a büntetés.

A kéttengelyes buszok általában 49-50 személy szállítására alkalmasak. Az összsúlyba az utasokon kívül a csomagok is beleszámítanak. Ezért főleg a hosszabb utakra induló, teljesen megpakolt kirándulóbuszok esetében lesz nagy a veszélye annak, hogy átlépik a büntetési határt.

A Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestületének lobbizása nyomán a buszok tengelyenként 1-1 tonna „súlykedvezményt” kaptak. Ebbe a 2 tonnás súlykeretbe kell beleférnie sofőrnek, utasnak, csomagnak, hátulra felszerelt síboxnak.

Ha nem jön össze, akkor jön a pótdíj és az eljárási díj

– mondta a 24.hu-nak Dittel Gábor, az ipartestület ügyvezető főtitkára, aki hozzátette: nagy kérdés, hogy a közigazgatási bírsággal kapcsolatban, mikor dönt úgy a Magyar Közút, hogy tovább adja a rendőrhatóságnak vagy a NAV-nak a bírságolást, onnantól ugyanis 50 és 300 ezer közötti összegeket lehet kiszabni egy táblázat alapján.

Fotó: Illyés Tibor / MTI

Dittel Gábor szerint a piac fogja eldönteni, hogy a buszos vállalkozók az autópályadíj és a sofőrök szállásdíja mellett el tudják-e fogadtatni a szerződésekben a túlterheltségi díjat, vagy a zsúfoltság helyett üresen hagynak néhány helyet.

Információink szerint egyes vállalkozók azt fontolgatják, hogy kaució formájában próbálják bebiztosítani magukat a várható pluszköltségek esetére. Ha jön a büntetés, értelemszerűen úszik az utasok kauciója is.

Az ipartestület szerint egyébként a legrosszabbul azok a vállalkozók jártak, akik nagy befogadóképességű, háromtengelyes emeletes buszok beszerzésében láttak fantáziát. Az ilyen buszok már az alap műszaki paramétereikkel is nehezen tudják megúszni a büntetést, a 73-80 fős terhelés mellett pedig szinte biztos a súlyhatár-átlépés.

Kiemelt kép: Jászai Csaba / MTI

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Kommentek

Passerbys cross a street in the city centre of Cottbus, Germany, 23 January 2018. Cottbus is becoming the scene of ugly attacks between Germans and foreigners. The rage is let out in the nice corners of Cottbus, not in the areas dominated by prefabricated buildings. Photo: Patrick Pleul/dpa-Zentralbild/ZB
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.