Belföld

Súlyos problémák vannak a kirívóan drágán összerakott magyar tűzoltóautókkal

Spirk József
Spirk József

újságíró. 2017. 11. 07. 07:00

Az országon végigsöprő október végi szélvihar idején több ezer riasztást kaptak a tűzoltók. Ilyenkor mindegy, hogy kémény dőlt-e háztetőre, vagy leszakadt ág torlaszolt-e el utat: a tűzoltók teljes felszereléssel robognak ki a vihar sújtotta helyszínekre.

A Nárcisz névre keresztelt orkán miatt az Országos Katasztrófavédelmi Központ (OKF) büszkeségeinek, a Rába-Heros Aquadux-X 4000-asoknak is ki kellett vonulniuk. Volt olyan, hogy a 16 tonnás járműnek egyetlen nap alatt 20-30 kisebb-nagyobb műszaki mentéshez kellett kimennie.

Az új Rábák – a 60 literes üzemanyag-fogyasztásukkal – minden egyes műszaki mentési helyszínre 4 tonna vizet cipeltek. Feleslegesen.

Az OKF tavaly egy 14,5 milliárd forintos uniós keretből  kezdte meg bővíteni a tűzoltóság gépjárműparkját. A szokatlanul nagy összegből 108 darab magyar gyártású autó beszerzésére futotta, mert a Rába Járműipari Holding és a BM Heros Zrt.  132,5 millió forintra árazta be a közös járművük darabját. A gépjárműfecskendő – ahogy hivatalosan nevezik – úgy lett magyar termék, hogy a Renault-tól vásárolták hozzá a teljes vezető- és utaskabint, a Volvótól a motort, az osztrák Rosenbauertől pedig a szivattyút és annak vezérlését. Végül a piac egyik legdrágább autóját sikerült összerakni, beelőzve számos nagynevű nyugat-európai gyártó hasonló fecskendőkocsiját.

Az OKF szerint a projekt azzal a céllal indult, hogy az elavult hazai autóállományt fiatalabbá és korszerűbbé tegyék, legyen egységesebb a típusprofil, az autót terepen és földutakon is be lehessen vetni, miközben műszaki mentési szempontokból is optimális. Ám – a tűzoltók szerint – épp ezekből az elvárásokból fakad több probléma is.

Forrás: 24.hu

A katasztrófavédelem szerint a Rába-Heros Aquadux X 4000-es képességeit egy éven át tesztelték Békéscsabán, majd az ottani tűzoltók visszajelzései alapján több ponton módosították a konstrukciót.

Több, a 24.hu-nak nyilatkozó tűzoltó szerint azonban az állományt valójában nem kérdezték meg az autóval kapcsolatos igényeikről, a katasztrófavédelem vezetésének tulajdonosi felügyelete alatt álló BM Heros Zrt. üzleti érdekeltsége miatt senki sem akarta meghallani a kritikákat.

Magasság

A tűzoltók idegenkednek például a szokatlanul magas felépítménytől, ami a terepezésre egyébként kiválóan alkalmas Rába-alváz és a Renault-utaskabin együtteséből alakult ki. A méregdrága fecskendőkocsi annyira magas lett, hogy néhány tűzoltólaktanya szertárába egyszerűen nem fért be. Így valójában nem mindig azok a városok, kerületek kaptak új autót, ahol szükség volt rájuk, hanem azok, ahol volt hely a tárolásukra.

A közel 3,5 méteres magasság miatt az autó borulékonyabbá is vált, mint a korábbi modellek, ezért a sofőrök nem merik nagy sebességgel venni a kanyarokat, akkor sem, ha bevetésre sietnek.

Gyenge motor

Forrásaink állítják, hogy a konstrukcióhoz beszerzett Volvo-motor sem a legmegfelelőbb választás volt a hatalmas tömeghez. A 60 literes fogyasztási átlag rosszabb, mint a régebbi Mercedes-tűzoltóautóké volt, ami azért különös, mert a 14,5 milliárdos beszerzést az uniós Környezetvédelmi és Energiahatékonysági Operatív Programból finanszírozták.

A nagy fogyasztás ellenére a motor mégsem elég erős ahhoz, hogy például a budai hegyekben könnyen elboldoguljon. A tűzoltók beszámolói szerint a négytonnányi vízzel szenved a kocsi, a Budakeszi úton felfelé 30-40 kilométeres óránkénti sebesség az elérhető maximum. A régi Mercedes ezen a téren is megszégyenítően jobb teljesítményt nyújtott: hegymenetben akár kétszer akkora sebességre is képes volt, mint a Rába.

Forrás: 24.hu

Dobfék

A fővárosi forgalomban gyorsan tönkrementek a terepezési képesség miatt preferált dobfékek is. Néhány hónapos használat után veszélyesen vibrálni kezdtek az autók, ezért a Rábának garanciálisan újakra kellett cserélnie az egész garnitúrát. De ekkor sem a tűzoltók által kért tárcsafékeket szerelték fel.

Az OKF a Védelem című katasztrófavédelmi szaklapban megjelent cikk tanúsága szerint hatalmas természeti katasztrófák kialakulásával számol.

A gépjárműpark kialakításánál is fő szempont volt, hogy használhatók legyenek a globális felmelegedés okozta nagy kiterjedésű bozót- és erdőtüzek oltásánál.

Egyik forrásunk szerint viszont éppen ez a stratégia okoz egy csomó gondot: a vezetés túlzottan törekedett az egységesítésre és a budapesti forgalomba is olyan autókat rendszeresített, amelyeket a vidéki terepezésre találtak ki.

A tervezésnél nem vették figyelembe a statisztikákat sem. A riasztások nagyon kis százalékánál kell komoly tüzeket oltani, a kiszállások nagyobb részét a műszaki mentések teszik ki.

Ott pedig elsősorban emberi erőre, műszaki mentéshez szükséges felszerelésekre, feszítő- és vágóberendezésekre van szükség, ami egy mozgékonyabb, környezetkímélőbb járművel is szállítható lenne.

A tűzoltók szerint a legaggasztóbb problémák azonban éppen az oltásoknál jelentkeztek.

Túlbonyolított elektronika

A OKF egy modern, az uniós szabványoknak megfelelő autóval akart villantani, ezért aztán nem fukarkodtak az elektronikával. A sok fedélzeti számítógép azonban bonyolulttá és kevésbé megbízhatóvá tette a konstrukciót.

Ez a tablet irányítja a szivattyúk működését Forrás: 24.hu

A vízfecskendő szivattyúját is egy érintőképernyős rendszeren kell bekapcsolni. A tűzoltók elmondása szerint az első autóknál mentési szituációkban, tűzesetek mellett pontosan 2 másodpercig kellett nyomva tartani a víz indításához az ikont. Ha rövidebb ideig értek a tablethez, az ikon jelzett ugyan, de a szivattyú nem indult, ha hosszabb ideig, akkor a szoftver azt érzékelte, mintha a bekapcsolás után rögtön le is állították volna a gépet.

Bár az elején a főnökség a kezelőket hibáztatta „képzetlenségükért”, az oltás megkezdését többször késleltető szoftvert frissítették. A tűzoltók ennek ellenére kitartanak álláspontjuk mellett, hogy koncepcionális hiba volt a szivattyúhoz elektronikus vezérlést beépíteni. A rendszer a gépet védi, a szenzorok jelezései alapján a szoftver kritikus helyzetekben is letilthatja a szivattyú működését, és ezeken az autókon a kézi vezérlés gyakorlatilag nem működik.

A beszámolók szerint több esetben előfordult az is, hogy a szivattyú ismeretlen okból levette a víznyomást, pont akkor, amikor a tűzoltók az égő házban dolgoztak, vagy nem adott vizet, amikor szükség lett volna rá. Ilyenkor le kellett állítani az autót, majd újraindítani. Néha többször is. Egy ilyen művelet a kritikus helyzetekben akár percekig is eltarthat.

A BM Heros Zrt. fedélzeti számítógépei mindenesetre milliókkal drágították az autót. A Magyar Nemzet a napokban számolt be arról, hogy az Országos Mentőszolgálat újabb beszerzéseiben 5,7 millió forinttal drágultak a mentőautók, miután ott is megjelent a BM Heros. A cég körül két éve parlamenti vita alakult ki, mert a katasztrófavédelem országos parancsnokai személyesen is pozíciókat vállaltak a BM Heros vezető testületeiben. Végül Pintér Sándor belügyminiszter döntése nyomán szüntették meg az összeférhetetlen direkt érdekeltséget.

Fotó: MTI/Lakatos Péter

Az OKF sajtóosztálya a 24.hu kérdésére azt írta, hogy a gyártó 8 ponton már változtatott a tűzoltók észrevételei alapján a konstrukción. Ezek a módosítások azonban nem a rendszerbeállítás után, hanem még a békéscsabai tesztet követően történtek. Az OKF felsorolásában külön tétel többek között a parancsnoki ülés háttámlájának és a kapaszkodó korlátok rögzítési módjának átalakítása, de látszik, hogy mind a kocsimagasság, mind a szivattyú okozhatott már ott is bajokat, mert a létratartó konzol magasságának csökkentése és a szivattyú indításának kisebb módosítása is szerepel a felsorolásban.

A 24.hu-nak nyilatkozó tűzoltók szintén 8 módosítási tételt soroltak fel, amelyeken változtatni kell, hogy a kocsi maradéktalanul meg tudjon felelni a biztonságos szolgálatellátás feltételeinek.

  1. Erősebb motor,
  2. tárcsafék,
  3. manuális szivattyú,
  4. szivattyúvízhőfok-jelző (hogy ne forrjon fel a víz a szivattyúkban),
  5. alacsonyabb autómagasság,
  6. a málhatér redőnyeinek nyitott állapotát mutató hangos visszajelző,
  7. csörlő,
  8. erősebb fényszórók.

A +1-es pont nem a kocsin kér módosítást, hanem azt, hogy az eredeti terveknek megfelelően építsék ki a laktanyákban a Rába-Heros „starter” rendszerét. Ez a rendszer felelős azért, hogy egy külső csatlakozón keresztül a laktanyában töltött idő alatt külső forrásból feltöltött állapotba kerüljenek az autó akkumulátorai és légrendszere.

Kiemelt kép: MTI/Máthé Zoltán

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Kommentek

AACHEN, GERMANY - JANUARY 22: German Chancellor Angela Merkel and French President Emmanuel Macron sign the Aachen Treaty on January 22, 2019 in Aachen, Germany. The treaty is meant to deepen cooperation between the countries as a means to also strengthen the European Union. It comes 56 years to the day after then German Chancellor Konrad Adenauer und French President Charles de Gaulle signed the Elysee Treaty, or Joint Declaration of Franco-German Friendship. (Photo by Sascha Schuermann/Getty Images)
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.