Belföld

Sztrájkhangulat van a vasútnál

Ígérték, de elmarad a béremelés. A szakszervezet szerint a sztrájk több kárt okoz, mint amibe a fizetésemelés került volna.

Több kárt okozhat a vasútnak egy sztrájk, mint amennyibe a jövő évi fizetésemelés kerülne – erre figyelmeztetett a Vasutasok Szakszervezete. Az érdekképviselet úgy tudja: a MÁV nem tervez jövőre általános bérfejlesztést, noha szóban ezt ígérték. Emiatt sztrájkhangulat kezd kialakulni – írja a Népszabadság.

A VSZ szerint romló biztonsághoz, súlyos működési zavarokhoz fog vezetni, hogy a MÁV Csoport nem folytat olyan jövedelempolitikát, amellyel a cégnél lehetne tartani a dolgozókat, és végképp nincs remény arra, hogy új embereket nyerjenek meg a vasutas szakma számára. A vasutasok bére már alaposan le van maradva a nemzetgazdasági átlagtól – közölte a szakszervezet elnöke.

Az érdekképviseletek arra kaptak ígéretet, hogy a bérmegtakarítás terhére még idén kapnak a dolgozók pluszpénzt, fél százalékkal emelik az önkéntes nyugdíjpénztári támogatást, és a bértömeg fél százalékából differenciáltan emelik az alapbért egyes munkakörökben. Meleg János elnök szerint a vasutasok türelme vészesen fogy, közel az idő, amikor a legtöbben úgy érzik majd, hogy már nincs mit veszíteniük, és ez országos sztrájkhullámot indíthat el.

Frissítés, december 17-én

Cikkünk megjelenése után levelet kaptunk a MÁV-tól, amiben azt írják, téves a cikkükben a következő érdekképviseleti megállapítás: „a MÁV nem tervez jövőre általános bérfejlesztést, noha szóban ezt ígérték.”

Ide vonatkozóan a közleményünkből kiemeljük: „A munkáltatói oldal a tárgyalások során végső ajánlataként a következőket terjesztette a szakszervezetek elé, amelyről a vasúttársaság a tulajdonos Nemzeti Fejlesztési Minisztériumot is tájékoztatta: A nem vezetői munkakörökben az alapbér 50 százalékát kitevő egyszeri kifizetés 2015 decemberében. Emellett 2016. január 1-jétől az érdekképviseletekkel közösen meghatározott stratégiailag kiemelt munkakörökben dolgozó, a prémiumrendszer hatálya alá nem tartozó munkavállalók az alapbérük összegének 0,5 %-át kitevő differenciált béremelést kapnak a munkavállalók jövedelmi helyzetének javítása, a fluktuáció csökkentése, a munkaerő-állomány megtartása, egyes szakmákban a létszámhiány megszüntetése érdekében. Továbbá 2016. január 1-től a jelenlegi 2 százalékon felül az alapbér további 0,5 %-ának megfelelő mértékű nyugdíjpénztári tagdíj kiegészítést biztosít a vasútvállalat.”

Ajánlott videó

Olvasói sztorik