Belföld

Az RTL Merkelt szereti, Orbánt nem

Farkas György
Farkas György

újságíró, hírfőnök. 2015. 12. 11. 11:03

Csak a magyar RTL kormánykritikus. Erre jutott a Nézőpont Intézet.

A német , illetve a magyar RTL híradóit összevetve jutottak erre a megállapításra. Az elemzés szerint a német RTL esti főműsoridőben sugárzott hírműsora rövidebb (átlagosan 19 perc), abban kevesebb a tudósítás (15). A magyar adás 51 percig tartott és átlagosan napi 28 hírből állt.

A politikai hírek aránya is a magyar RTL-en magasabb: itt a tudósítások 28 százaléka rendelkezett politikai tartalommal, míg a német RTL híradójában csak 22 százalék.

A német híradó összetettebb, sokrétűbb híradó-szerkesztési elveket alkalmaz: míg a magyar csatornán a tudósítások 31 százaléka a negatív társadalmi hangulatot eredményező balesetekkel, bűnügyekkel foglalkozik, addig a német testvércsatornánál az ilyen jellegű hírek aránya csak 11 százalék. A német RTL inkább a sportnak, az egészséges életmódnak enged nagyobb teret.

A menekülthelyzet miatt mindkét hírműsor átalakult, de a német RTL politikai tudósításaiban sokkal inkább követi a politikai napirend alakulását, a világpolitika fejleményeit. A magyar RTL híradójában szinte napi rendszerességgel foglalkozott a kormánypárti politikusok és a hozzájuk közel álló üzletemberek “állítólagos ügyeivel”, míg a testvércsatornán a német politikusokkal kapcsolatos ügyekről egyetlen tudósítás sem volt.

Azt a Nézőpont Intézet is elismeri: közhely felemlegetni, hogy a magyar RTL híradó kormánykritikus, de érdekesnek tartja, hogy a német RTL sokkal visszafogottabb.Míg az RTL Klubon a kormánynak “negatív polaritással rendelkező hírek aránya” az esti híradóban 22 százalék volt októberben, addig ez az arány csak 9 százalék volt a német kereskedelmi csatornán.

A németeknek nincs Habonyuk, Mészárosuk

Az elemzése arra is kitér, hogy a magyar kormánypárti politikusok és a hozzájuk közel álló üzletemberek “magánéletével és állítólagos ügyeivel – többek között Orbán Viktor családjával, a felcsúti stadionnal, Mészáros Lőrinccel és Habony Árpáddal –
foglalkozó tudósítások száma októberben összesen 24 darab volt, mely a politikai hírek közel 10 százalékát jelenti.”

A szövetségi kormány szemszögéből pozitív polaritású politikai tudósítások aránya 15 százalék volt, míg a magyar csatornán alig lehetett találni az Orbán-kormány szemszögéből előnyös összképpel rendelkező politikai hírt, ezek aránya csupán 3 százalék volt.

A képet tovább árnyalja, hogy mindeközben Németországban koalíciós vita zajlott és meredeken zuhant Merkel kancellár megítélése, Magyarországon pedig egyértelműen nőtt a kormánypárt és a kormányfő társadalmi támogatottsága.

A semleges, tárgyilagos politikai hírek aránya mindkét csatornák közel azonos volt: 74-75 százalék, így a „kormánykritikus híradó”, mint jelző csak az RTL Klubra igaz, az RTL Television esetében ez nem mondható el. A teljes elemzés itt.

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Mentőkhöz menekült az elkószált 14 éves kutya

Kommentek

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.