Belföld

Önkényesen szabta át a rádiós piacot a Médiatanács

Radio(210x140).jpg (Array)
Radio(210x140).jpg (Array)

Egyes pályázatokat visszadobott azért, mert nem volt számozva a lapok hátsó oldala, más pályázatoknál ez nem zavarta őket. Több adó emiatt kényszerült elhallgatni.

Gyakorlatilag teljesen önkényesen szabta át a rádiós piacot a Médiatanács, a frekvenciapályázatok során diszkriminatív eszközként használták a formai követelményeket és a résztvevőkön nem azonos szigorral kérte számon a pályázati követelmények teljesülését – írja a Mérték Médiaelemző Műhely. Az elemzők a bírósághoz fordultak, hogy betekintést nyerhessenek a rádiós pályázatokba.

Az elmúlt években a rádiós piac gyökeresen átalakult – a korábbi legnépszerűbb kereskedelmi adó, a Rádió 1 teljesen kiszorult, a Juventus lényegesen kisebb vételkörzetbe kényszerült, a Klubrádió eltűnt vidékről, az egyetlen országos kereskedelmi adó pedig a Class FM maradt. Sok helyi rádió is búcsúzni kényszerült közönségétől, közben a frekvenciákat sok helyütt vallási adók és a korábban még kormányzati szócsőnek számító Lánchíd Rádió foglalta el.

A Mérték elemzésében megállapítja: felmerül a gyanú a 2011 vége és 2012 ősze közt elbírált pályázatok kapcsán, hogy a Médiatanács nem azonos szigorral kérte számon a pályázóktól a formai követelmények teljesülését. 2012 tavaszán és nyarán szembetűnően megnőtt a formai hibák miatt visszautasított pályázatok száma. Mindegyik ilyen eset hátterében az a „Klub-szabályként” elhíresült mondvacsinált kifogás állt, amivel a Klubrádiót próbálták félresöpörni – a pályázókon azt kérték számon, hogy a lapok üres hátsó oldalát nem számozták meg és nem látták el cégszerű aláírással.

Az így elutasított pályázók többsége a Klubrádió vagy a Rádió 1 partnere volt. Az eredményessé nyilvánított pályázatoknál viszont megfigyelhető, hogy olyan eljárásokról van szó, ahol az adott frekvenciáért csak egy pályázó jelentkezett, tehát nem kellett attól tartani, hogy bíróságon megtámadják az eredményt. Ezeken a pályázókon aztán nem is kérték számon ugyanazzal a szigorral a formai követelményeket, átmehettek azok a pályázatok is, melyeknél nem volt a hátsó oldal aláírva és számozva.

A Mérték szerint két eset lehetséges: a Médiatanács tudta, hogy a Klubrádió pályázata jogszerű volt, de jogellenesen vegzálta őket, vagy szándékosan nyilvánítottak nyertessé olyan pályázatokat, amelyek jogsértőek. Azokat a frekvenciákat egyébként, ahol nem járt eredménnyel a pályáztatás, a Médiatanács részben újra megpályáztatta, de már új feltételekkel, melyek az akkor erősen preferált Katolikus Rádiónak és a Lánchíd Rádiónak kedveztek.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik