Belföld
vitorlás (Array)

Gigamólókat kap Fenyves, iszaptól rettegnek a fürdőzők

Molnár Zoltán
Molnár Zoltán

újságíró. 2015. 07. 30. 08:00

A polgármester elképesztően lelkes, szerinte nem lesz baj a környezettel és az iszappal, de sok helyi szerint megváltozhat Balatonfenyves képe az új kikötővel és a félkilométeres mólókkal.

Óriási beruházás tartja lázban jó ideje a balatonfenyvesieket: SunMarine néven nagy vitorláskikötő épül a Balatonban, amihez gőzerővel építik a hullámtörőket. A Magyar Nemzet szerint azonban a 2300 fős (nyaranta 20 ezer fősre duzzadó) község lakóit azonban megosztja az építkezés.

“Ha valóban lesz hajóforgalom, az környezetszennyezéssel jár” – mondta a Nemzetnek egy helyi férfi, aki szerint ez ráadásul pont a fürdőzők, azaz a strand mellett épül majd fel. Petíciót is indítottak a beruházás ellenzői. Szerintük a hullámtörő gátak miatt a víz is eliszaposodhat, mert megváltoznak az áramlatok, ráadásul a hajóforgalom miatt folyton kotorni kell majd. Főleg, hogy a fenyvesi partoknál aszályos időkben homokszigetek is megjelennek, annyira sekély a víz.

“Az iszaposodással kapcsolatban áramlástani szakvélemény készült a Budapesti Műszaki Egyetem szaktekintélyeinek jegyzésével” – mondta a helyiek által agilisnek tartott Lombár Gábor polgármester. Hozzátette, a szaktekintélyek tíz év alatt hat centis iszaplerakódást jósolnak, sőt a mólók felgyorsítják majd az áramlatokat. Szerinte a kotrásra az építtető garanciát vállalt, így a strand nem fog eliszaposodni.

 

A másik ellenérv, hogy a szomszédos Fonyódon és Balatonmáriafürdőn is van kikötő, minek akkor Fenyvesre? Lombár szerint ennyi erővel vasútállomás se kéne a településnek, ráadásul szerinte többről van itt szó, minthogy a tehetősek játszóterévé válna a környék. Ennek ellentmondva azt nyilatkozta, a minőségi turizmus a cél, evezős és kerékpáros túraközpontot is kialakítanak.

Lombár beismerte, hogy lehet a hajóforgalomnak némi környezetszennyező hatása, de szerinte a fürdőzők is rengeteg napolajat juttatnak a vízbe. A kikötő meg amúgyis egy csomó fejlesztést vonzhat és az ingatlanárak is emelkedhetnek. A kikötőt amúgy a frappáns nevű Előny Kft. építi, ami anno 400-400 millió forintos pályázatokat adott be a kikötőre és a kapcsolódó szállodára, de a projektet hátráltatta a gazdasági válság. A hotelben persze lenne fitness-wellness, mostmár inkább 600 millióra taksálják annak felépítését. A kikötő ára is inkább az egymilliárdhoz közelít.

A kikötőben amúgy 320 kiemelt és 30 csökkentett színvonalú kikötőhely lesz, víz- és áramcsatlakozással, tévé- és internethozzáféréssel. A 2,2 méteres vízmélységet a legalacsonyabb vízállásnál is garantálni fogják. A keleti móló 460 méter, a nyugati 570 méter hosszú lesz (mivel messze a mélyvíz a déli parton), de itt a nádas védelmében (és a betorkolló övcsatorna miatt) híd vezet majd a partról a hosszabb mólóra. A személyhajó-forgalmat a keleti oldalon bonyolítják majd. Az építtető cég abban bízik, hogy a beruházással megnyújthatják a szezont Fenyvesen.

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Hajléktalanok mutatták meg féltett vagyonukat

Kommentek

Budapest, 2017. április 17.
Kulka János színművész egy jelenetben Ujj Mészáros Károly rendező X. című skandináv típusú krimije forgatásán Budapesten 2017. április 13-án. A Magyar Nemzeti Filmalap 489 millió forinttal támogatja a thrillert, amely várhatóan 2018 első felében kerül majd a mozikba.
MTI Fotó: Kallos Bea
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.