Belföld

Gigamólókat kap Fenyves, iszaptól rettegnek a fürdőzők

vitorlás (Array)
vitorlás (Array)

A polgármester elképesztően lelkes, szerinte nem lesz baj a környezettel és az iszappal, de sok helyi szerint megváltozhat Balatonfenyves képe az új kikötővel és a félkilométeres mólókkal.

Óriási beruházás tartja lázban jó ideje a balatonfenyvesieket: SunMarine néven nagy vitorláskikötő épül a Balatonban, amihez gőzerővel építik a hullámtörőket. A Magyar Nemzet szerint azonban a 2300 fős (nyaranta 20 ezer fősre duzzadó) község lakóit azonban megosztja az építkezés.

“Ha valóban lesz hajóforgalom, az környezetszennyezéssel jár” – mondta a Nemzetnek egy helyi férfi, aki szerint ez ráadásul pont a fürdőzők, azaz a strand mellett épül majd fel. Petíciót is indítottak a beruházás ellenzői. Szerintük a hullámtörő gátak miatt a víz is eliszaposodhat, mert megváltoznak az áramlatok, ráadásul a hajóforgalom miatt folyton kotorni kell majd. Főleg, hogy a fenyvesi partoknál aszályos időkben homokszigetek is megjelennek, annyira sekély a víz.

“Az iszaposodással kapcsolatban áramlástani szakvélemény készült a Budapesti Műszaki Egyetem szaktekintélyeinek jegyzésével” – mondta a helyiek által agilisnek tartott Lombár Gábor polgármester. Hozzátette, a szaktekintélyek tíz év alatt hat centis iszaplerakódást jósolnak, sőt a mólók felgyorsítják majd az áramlatokat. Szerinte a kotrásra az építtető garanciát vállalt, így a strand nem fog eliszaposodni.

 

A másik ellenérv, hogy a szomszédos Fonyódon és Balatonmáriafürdőn is van kikötő, minek akkor Fenyvesre? Lombár szerint ennyi erővel vasútállomás se kéne a településnek, ráadásul szerinte többről van itt szó, minthogy a tehetősek játszóterévé válna a környék. Ennek ellentmondva azt nyilatkozta, a minőségi turizmus a cél, evezős és kerékpáros túraközpontot is kialakítanak.

Lombár beismerte, hogy lehet a hajóforgalomnak némi környezetszennyező hatása, de szerinte a fürdőzők is rengeteg napolajat juttatnak a vízbe. A kikötő meg amúgyis egy csomó fejlesztést vonzhat és az ingatlanárak is emelkedhetnek. A kikötőt amúgy a frappáns nevű Előny Kft. építi, ami anno 400-400 millió forintos pályázatokat adott be a kikötőre és a kapcsolódó szállodára, de a projektet hátráltatta a gazdasági válság. A hotelben persze lenne fitness-wellness, mostmár inkább 600 millióra taksálják annak felépítését. A kikötő ára is inkább az egymilliárdhoz közelít.

A kikötőben amúgy 320 kiemelt és 30 csökkentett színvonalú kikötőhely lesz, víz- és áramcsatlakozással, tévé- és internethozzáféréssel. A 2,2 méteres vízmélységet a legalacsonyabb vízállásnál is garantálni fogják. A keleti móló 460 méter, a nyugati 570 méter hosszú lesz (mivel messze a mélyvíz a déli parton), de itt a nádas védelmében (és a betorkolló övcsatorna miatt) híd vezet majd a partról a hosszabb mólóra. A személyhajó-forgalmat a keleti oldalon bonyolítják majd. Az építtető cég abban bízik, hogy a beruházással megnyújthatják a szezont Fenyvesen.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik