Nem feltétlenül új évfolyam bevezetésére, inkább jelentős tananyagcsökkentésre van szükség, mivel az alapkészségek fejlesztésére, gyakorlásra és tehetséggondozásra nem jut elég idő az általános iskolában – idézte a Nemzeti Pedagógus Kar (NPK) felmérésének megállapítását a Magyar Hírlap.
A cikk szerint a tanárok úgy látják: széles társadalmi, szakmai és ciklusokon átívelő politikai konszenzusra van szükség a köznevelési rendszer olyan átfogó változtatásához, mint a kilenc évfolyamos általános iskola bevezetése, amit nemrég fideszes politikusok vetettek fel újra.
A válaszadók úgy látják: bármilyen döntés előtt először a köznevelés “kimeneti célját” kell meghatározni, majd azt, hogy a kitűzött célhoz képest “hogyan állunk”. Meglátásuk szerint ezután jöhetne a szakemberi gárda és többlet-infrastruktúra meghatározása, amelyekre mindenképpen szükség van a kilenc évfolyamos általános iskola bevezetéséhez.
Az NPK közlése alapján a felmérés eredménye sok száz pedagógus véleményét tükrözi. Sokan jelezték, hogy az alapkészségek erőteljesebb fejlesztésére nem a pluszévfolyam a megoldás. Voltak, akik azzal érveltek, hogy inkább hagyni kellene érni, kifutni az elmúlt évek nagy horderejű változásait, mert sem az iskolák, sem a szülők nem tolerálnák az újabb átfogó reformot. A pluszévfolyam támogatói között akadtak, akik az óvoda és az iskola közötti nulladik évfolyamot hoznának létre. A pedagógusok azt is megfogalmazták, hogy ekkora változás előkészítéséhez rengeteg idő kell, ezért 2016-os kezdéssel megvalósíthatatlan.