Belföld

Ezek miatt mondott nemet Brüsszel az M4-esre

M4 építkezés (Array)
M4 építkezés (Array)

Rossz alapból kértük a támogatást, feleslegesen jelöltünk ki új útvonalakat és a környezetvédelemre is nagy ívben tettünk az EU-s intézmény szerint.

Miközben nagy területeket kellett tönkretenni az M4-es autópálya miatt, egyszer csak kicsúszott a projekt alól a talaj, és most úgy áll a helyzet, hogy a sztráda félkész műtárgyakkal áll a semmi közepén. Jávor Benedek PM-es EP-képviselő rákérdezett az illetékes Európai Bizottság Regionális politikai főigazgatóságához, hogy tisztázza a helyzetet, mégis mi romlott el – írja a Hvg.hu Jávor blogja alapján. Íme a főbb pontok:

  • Rossz alapból kértek támogatást rá (helyi közlekedési fejlesztésekre szánt keretből akartak pénzt nyerni, de transzeurópai indokokat hoztak fel, miért kell az autópálya),
  • a sztrádaépítés értelmetlenné tette a párhuzamos vasúti fejlesztést,
  • az új nyomvonal Natura 2000 területeket is érint, holott a szolnoki déli elkerülő nyomvonalát is fejleszthették volna,
  • a becsült forgalmi adatok alapján kérdéses volt a beruházás megtérülése,
  • túl magas lett az ár, mert a kormány túl rövid időt hagyott a közbeszerzésre.

Erről tavaly tavasszal tájékoztatták a kormányt, ami ősszel visszavonta a támogatási igényt, majd 20 százalékkal, 160 milliárdra emelte a költségkeretet, a műszaki tartalmat pedig lecsökkentette. Majd elterjesztették, hogy Brüsszel kartellgyanú miatt akadályozta meg az M4-es építését. Jávor mindezt így értékelte:

“Légből kapott vádak és magyarázkodások helyettesítették a tájékoztatást, és ahelyett, hogy beismerték volna, hogy egy szánalmasan rosszul előkészített, a belső értékelések szerint is bukásra ítélt projekt súlyosan amatőr kivitelezése fulladt kudarcba, megpróbálták rákenni a fejreállást mindenkire, aki valaha felbukkant a beruházás környékén.”

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik