Reménytelennek tűnik a szegregáció megszüntetése Gyöngyöspatán, a Nekcsei Demeter Általános Iskolában, hiába mondta ki a bíróság, hogy le kell állítani a roma gyerekek elkülönítését.
„Az egész per egy hazugság volt, miért kellett volna tennem bármit is az ítélet óta?” – válaszolta ingerülten az iskolaigazgató az Abcúg kérdésére, hogy mit tett a szegregáció felszámolása érdekében. Még 2011-ben indult per az intézmény ellen, ami 2014 októberében zárult másodfokon. Az elkülönítés úgy valósult meg, hogy az évfolyamonként két osztályból a roma gyerekek a földszinti „B”, a nem romák az emeleti „A” osztályokba jártak. Az iskola azzal védekezett, hogy az alacsony gyermekszám miatt évfolyamonként már csak egy osztály indul, így a továbbiakban nincs értelme szegregációról beszélni.
Ugyanakkor az iskola azt a módszert alkalmazza, hogy sok cigány tanulót sajátos nevelési igényűvé nyilvánítanak, így elkülönülten, összevont osztályokban oktatják őket. A portál által megszólaltatott gyöngyöspatai anyuka, Tünde két lánya jár az iskolába, ők is a „felzárkóztató” osztályba kényszerültek, holott teljesen átlagos képességűek. Az idei tanévet már a normál osztályokban kezdték meg, de most óriási lemaradással küzdenek.
„Egy-két gyereket kivettek a felzárkóztató csoportból, hogy ne mondhassa senki, hogy elkülönítik a cigány gyerekeket” – ezt mondta egy másik szülő, Anita. Ő azzal kapcsolatban is szkeptikus, hogy az iskolai dolgozók hozzáállása meg tudott-e változni ilyen rövid idő alatt. „Hiába volt az ítélet, ha a tizenkét éves lányomat képes lekurvázni a tanárnője” – mondta az asszony.
A szegregációs per anyagából az is kiderült, hogy nem járhattak például úszásórákra a roma gyerekek. A „rosszak” az udvarra sem mehettek le játszani, az iskolai ünnepségektől pedig azért kellett távol maradni, mert nincs „szép ünneplőruhájuk”. Ezekre persze nehéz rábizonyítani, hogy valóban szegregációt valósítanak meg: könnyű azt mondani, hogy rosszaságért vagy nem megfelelő öltözékért bárkit bent tartanak a teremben, függetlenül attól, hogy roma-e vagy sem, a gyakorlatban viszont szinte mindig a roma diákok kerülnek hátrányos helyzetbe.
Az Abcúg értesülése szerint a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ ősztől az Integrált Pedagógiai Program bevezetésére kötelezte az intézményvezetést. Az iskolában az előző tanévtől kezdve megszüntették az utolsó gyógypedagógiai tantervű osztályt is, a tanárok pedig a hátrányos helyzetű tanulók integrációját segítő képzésben vettek részt. A szülők közül viszont sokan kivették gyereküket az iskolából és inkább a szomszédos Gyöngyöspatára viszik, mert „nem szeretnék, ha túl sok cigány osztálytársuk lenne” – derül ki a riportból.