Egyre több a szegény családban élő gyermek Magyarországon, miközben egyre kisebb az esély a szegénységből való kitörésre – foglalta össze a 444 a Magyar Tudományos Akadémia kutatását. A magyar állam ugyanis egyre kevesebbet költ közoktatásra, a környező országokénál is alacsonyabb a ráfordítás.
Eközben az oktatási rendszer egyre jobban szegregál: a hátrányos helyzetű diákokat sokszor elkülönítve oktatják. Ők sokszor gyengén teljesítenek tanulmányaikban és már a középiskolát sem fejezik be. Akinek pedig csak a nyolc általánosa van meg, esetleg szakmunkás végzettsége, nehezen talál munkát és ha talál is, kevesebbet keres, mint az, aki leérettségizett. Emiatt aztán az ő gyerekeik is szegénységbe születnek.
Mindezt az MTA kutatói pontos adatokkal is alátámasztották. A helyzetet súlyosbítja, hogy a szakiskolákban tanuló 16 évesek több mint tíz százaléka funkcionális analfabéta. Ők nagyon nehezen találnak stabil munkát és gyerekeikre is hasonló sors vár majd.