Belföld

Nem jártunk olyan rosszul a Malév megszüntetésével

malev(210x140).jpg (malév)
malev(210x140).jpg (malév)

A csehek hiába pumpálták az állami pénzt nemzeti légitársaságukba, ez nem látszik a prágai repülőtér forgalmán. Ferihegynek ugyanakkor sikerült talpra állnia.

Három évvel a Malév összeomlása után az látszik, hogy sikeresebb utat választottak a magyarok – írja a cseh Mladá Fronta Dnes gazdasági újságírója, akinek írását az Index idézi.

Az elemző szerint három évvel ezelőtt a cseh és a magyar kormány ugyanarra a kérdésre kereste a választ: öntsünk-e milliárdokat egy erősen veszteséges állami vállalatba, vagy hagyjuk csődbe menni és bizakodjunk, hogy magánvállalkozások lépnek a helyébe? A két ország különböző utat választott, az eredmény nagyon eltérő lett.

A szerző emlékeztet, hogy 2011-ben a prágai repülőtér forgalma még harmadával több volt a budapestinél. A Malév 2012-es csődje további süllyedést okozott Ferihegyen, de a piacon megjelenő új társaságok hamar lecsaptak a résre. Az idei első negyedév forgalmát figyelembe véve Budapest már gyakorlatilag utolérte Prágát, alig két százalékkal alacsonyabb a forgalom.

Csehország a saját nemzeti légitársaságába ugyanakkor számolatlanul pumpálta a pénzt: attól féltek, hogy a kieső utasforgalom nagy veszteségeket okozna a prágai repülőtérnek. A ČSA értéke mintegy 150 milliárd forinttal csökkent, a repülőtér pedig a három évvel ezelőtti forgalmat hozza.

Az elemző szerint a budapesti utasforgalom növekedése mögött más tényezők is vannak: szerinte a magyar gazdaság hamarabb kezdett növekedni, mint a cseh, a gyenge forint pedig több külföldi látogatót csábított a magyar fővárosba. A magyar megoldásnak ugyanakkor vannak árnyoldalai is: több irányba, elsősorban a Balkán felé megszűntek a légijáratok és Budapest a tranzit utasok egy részét is elveszítette.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik