Belföld

Újév új útdíj

m0(960x640).jpg (m0)
m0(960x640).jpg (m0)

Fizetős lett nemcsak az M0-s, hanem minden gyorsforgalmi út is!

Az újév első napjától a megszokott időalapú matricák mellett (10 napos, havi, éves) az új, megyeiek is megvehetőek; az autósok egyéni kalkulációik alapján mérhetik fel, hogy maradnak a számukra bevált szolgáltatásoknál, vagy élnek az új lehetőséggel. A korábbiak mellett a megyei matrica 2015. január elsejétől 1500 értékesítési ponton válik elérhetővé, ezek listája 2014. december 31-től megtalálható a nemzetiutdij.hu weboldalon. Február elsejétől minden korábbi értékesítési ponton meg lehet majd vásárolni az új matricákat.

Még nem büntetnek, ha…

Átmeneti rendelkezésként azok az autósok, akik az újonnan díjkötelessé váló szakaszokat jövő januárban matrica nélkül használják, mentesülhetnek a pótdíj megfizetése alól, ha legkésőbb február végéig az adott szakaszra érvényes megyei vagy országos éves matricát váltanak.  

A megyei matricával egy megye gyorsforgalmi útjai évi 5 ezer forintért használhatók, így a munkahelyükre ingázók, az akár több megyényi távolságból például a fővárosba autózók kiadásai a töredékükre csökkennek. A személygépkocsikra jelenleg is elérhető matricatípusok díja januártól nem emelkedik. Korábban közölték, hogy a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt.-nél az útdíjszedési rendszerek 2015. január elsejétől esedékes változásaihoz szükséges informatikai fejlesztés a tervezett ütemben halad, de néhány napja még nem lehetett tudni, mikortól lehet az új matricát megvásárolni.

Fideszes település is lázadt

Törökbálint a napokban elutasította, hogy az autópályadíjat az M1-es és az M7-es autópálya bevezető szakaszára és az M0-s autóútra is kiterjesszék. Elek Sándor (Fidesz-KDNP) polgármester elküldte az MTI-nek a képviselő-testület ülésének jegyzőkönyvét, amely szerint az agglomerációs települések, így Törökbálint belső úthálózata így is túlterhelt, az ott élők jelentős környezeti és közlekedési terhelést kényetlenek elszenvedni, “ennek fokozódása ellehetetlenítené a város normális életét”. A képviselő-testület nem támogatta, hogy fizetősek legyenek a Budapestre befutó autópályák körgyűrűn belüli részei, valamint az M0-s autóút egyes szakaszai, és azt kérte, hogy minden hasonló, agglomerációt érintő döntés előtt egyeztessenek az érintett települések polgármestereivel.

LMP: Alkotmányellenes lehet az új útdíj

A párt képviselőket gyűjt maga mellé, hogy előzetes normakontrollt kérjen Alkotmánybíróságtól, mert úgy véli,  a rendelet sérti a jogbiztonságot a rendkívül rövid felkészülési idő miatt.  Szél Bernadett társelnök és Keresztes László Lóránt, az LMP közlekedéspolitikai szakszóvivője tudatta, hogy az elkerülő utak fizetőssé tétele nem csupán egy újabb sarc, amellyel a kormány pénzt hajt be az emberektől, hanem rossz intézkedés is, amely miatt romlanak a közlekedés feltételei. A kapkodva bevezetett intézkedés ugyanis nem csupán a Budapest környéki agglomerációban élőket sújtja majd, de az összes vidéki elkerülő utat is fizetőssé teszi, így rosszabb lesz többek között a Tatbánya, Tata, Győr, Mosonmagyaróvár, Hatvan, Nyíregyháza, Debrecen, Kecskemét, Székesfehérvár és Kaposvár környékén élőknek is – írták.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik