Belföld

Százmilliókat kampányoltak el a pártok

Liberálisok (Liberálisok)
Liberálisok (Liberálisok)

Megnyomták az utolsó hetek kampányát a főpolgármesteri székre pályázó jelöltek. A legtöbb budapesti plakáthelyről Tarlós István és Bodnár Zoltán arca virít, a többiek szerényebben vannak jelen. Plakátkörkép a véghajrában.  

A komoly ellenzéki

Váratlanul nagy erőkkel hajrázik a finisben a Liberálisok főpolgármester-jelöltje. Bodnár Zoltánt korábban a baloldali pártok visszalépésre kérték Bokros Lajos javára, ám ő ehelyett turbófokozatra kapcsolta kampányát. Miből? Mennyiből? És legfőképpen: miért? 

Fotó: Hír24

Szekula István, a Liberálisok sajtófőnöke a Hír24 érdeklődésére elmondta: 

  • 5 db óriásmolinóval,
  • 101 db óriásplakáttal,
  • 250 db villanyoszlop-hirdetéssel és
  • 16 db citylight plakáttal

folytatják Bodnár Zoltán főpolgármesteri kampányát. A költségeket firtató kérdésünkre azt közölte: a kampányukat a Liberálisokat megillető állami támogatásból, valamint egy 30 millió forintos hitelből finanszírozzák, amelyet egy belföldi pénzintézettől vettek fel. Ezt az elkövetkező években a nekik járó állami támogatásból tervezik törleszteni. Szekula közlése szerint az említett hitellel együtt körülbelül 35 millió forintból hozták ki az önkormányzati kampányukat.

Megkérdeztük azt is, mi indokolja a kispárthoz mérten szokatlan méretű offenzívát. A sajtófőnök úgy látja: a Liberálisoknak most van lehetőségük megmutatni saját politikájukat, az általuk képviselt értékeket a választóknak. Mint mondta, előreláthatólag három és fél évig nem lesz ilyen horderejű választás Magyarországon, 2018-ra pedig egy önállóan is parlamentbe jutni tudó, szövetségben pedig kormányt váltani képes pártot kell építeniük.

Fotó: Hír24

Fékezett habzású Bokros

Szerénynek mondható a többé-kevésbé összbaloldali jelölt Bokros Lajos köztéri jelenléte. Érdeklődésünkre a Demokratikus Koalíció pártigazgatója elmondta: még Falus Ferenc jelöltsége idején egyezett meg az MSZP, az Együtt-PM és a DK arról, hogy azonos arányban osztoznak Falus kampányának költségein. Pártonként 10 millió forintos összegről van szó. A közös döntés értelmében a Demokratikus Koalícióra hárult az óriásplakátok és citylightok elkészítése. Sebian-Petrovszki László elmondta: a pénzszűke miatt szándékosan csak az utolsó két hétre terveztek egy fékezett habzású az óriásplakát-kampányt. A szeptemberi jelöltcsere után a DK úgy határozott, marad az eredeti terv és ugyanolyan forrásokkal támogatják Bokros Lajos kampányát, mint amennyit Falus kapott volna tőlük.

Fotók: Berecz Valter

A pártigazgató közölte: az előre elkülönített büdzséből nagyságrendileg 200 óriásplakátot és 50 citylightot vettek Bokrosnak, emellett rendezvényköltségekbe is beszállnak. Hangsúlyozta: gyakorlatilag darabonként kellett összevásárolniuk a reklámhelyeket, miután a Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó Publimont közölte velük: nincsenek már kiadható felületeik. Sebian-Petrovszki László szerint beszédes, hogy miközben a Liberálisok jóval kevesebb állami támogatással rendelkeznek, sokszor annyi plakáthelyük van kint a városban, mint a többpárti jelölt Bokros Lajosnak.

A Tarlós-titok

 

Érdeklődtünk Tarlós István kampányának költségvetéséről és annak forrásairól is, ám a Fidesz sajtóirodájától az alábbi választ kaptuk.  

A Fidesz válasza

Megkeresésével kapcsolatban az alábbiakról tájékoztatjuk:

A pártok nem közfeladatot ellátó szervek, ezért a tevékenységükre vonatkozó adatok nem számítanak az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény (a továbbiakban: Infotv.) 3. § 5. és 6. pontjában meghatározott közérdekű adatnak, sem pedig közérdekből nyilvános adatnak. Ezt támasztja alá az adatvédelmi biztos 206/K/2008-12. számú ajánlása is.

A törvény szerint az önkormányzati választáson induló jelöltek és jelölőszervezetek nem részesülnek állami kampánytámogatásban, és nincs meghatározva a kampányra fordítható összeg. A Fidesz minden vonatkozó jogszabályt betart és pénzügyi kimutatását a törvényben előírt határidőig közzé fogja tenni.

Üdvözlettel

Fidesz Sajtóiroda

Az LMP sajtóosztálya arról tájékoztatott minket: 90 peronplakáttal, 23 citylight reklámmal és közel 1000 lámpaoszlop-hirdetéssel folytatják Csárdi Antal főpolgármester-jelölti kampányát. Közlésük szerint mindez ötmillió forintba került, amit állami támogatásból és hitelfelvételből finanszíroztak.   

Molinók milliókért

Egy a köztéri hirdetési piacot jól ismerő, neve elhallgatását kérő marketing-szakember a Hír24-nek elmondta: a jelöltek budapesti kampánya több százmilliós nagyságrendű összegre tehető, különösen annak fényében, hogy a reklámhelyeket birtokló cégek kampányidőszakban két-háromszoros áron adják bérbe felületeiket. Egy óriásplakát, amelynek havi átlagos bérleti díja 30 ezer forint, ilyenkor 60-90 ezerért bérelhető. A legnagyobb tétel az óriásmolinó (jellemzően házfalakra húzott, félig átlátszó háló). Ennek költsége négyzetméterenként 5000 forintra tehető, vagyis egy 10 x 10 méteres molinó félmillió forintba kerül, és ennél jóval nagyobbakkal is találkozhatunk Budapest utcáin.

Jó befektetés?

A Magyar Progresszív Intézet vezetője szerint reálpolitikai érdekek is húzódhatnak Bodnár Zoltán kispárthoz mérten szokatlanul nagy volumenű köztéri kampánya mögött. Magyar Kornélia úgy látja: függetlenül attól, hogy a Liberálisok jelöltje nem esélyes rá, hogy megszerezze a főpolgármesteri pozíciót, mégis szimbolikus jelentősége lehet az eredményének. Ha Bodnár a várakozásoknál jobban szerepel, az egy hosszú távú építkezés alapja lehet. Noha jó esetben is évek múlva érhet csak be a gyümölcs, mégis jó politikai befektetésnek tűnhet, mivel jelenleg súlyosan személyiséghiányos a baloldal. Az elemző szerint a közölt kampányköltések valóságtartalmának nem lehet utánajárni, hiszen az elszámolásnál a pártok évtizedek óta a listaár és a kedvezményes csomagok közötti különbségekre hivatkoznak.

(Cikkünk megjelenéséig a Jobbik sajtóosztályától nem kaptunk tájékoztatást a főpolgármesteri kampányuk költségéről és annak forrásairól. Amint megküldik, közzétesszük.)

Ajánlott videó

Olvasói sztorik