Belföld

Egyszerűbb városi kerékpározás kevés pénzből

Akár 10 millió forintos ráfordítással már jelentős kerékpárosbarát fejlesztések valósíthatók meg. Az ilyen beruházások olcsóbbá, gyorsabbá és fenntarthatóbbá tehetik a városi közlekedést.

Az önkormányzati választás közeledtével Budapest és a vidéki nagyvárosok kerékpáros infrastruktúrájának fejlesztése ismét napirendre került. Az egyik legnagyobb, kerékpározással foglalkozó civil szervezet, a Magyar Kerékpáros Klub most olyan javaslatokat ajánlott a politikusok figyelmébe, amelyek nem feltétlenül kívánnak újabb útépítéseket, mert a már meglévő úthálózatot tennék a kerékpárosok számára is közlekedhetővé.

Fotó: kerekparosklub.hu

A szakemberek szerint 10 millió forintból építhető ugyan 250 méter új kerékpárút, viszont hatékonyabb, ha ebből a pénzből felfestenek 50 kilométernyi kerékpáros nyomot, megnyitnak kerékpározásra 20-40 kilométer buszsávot, vagy kialakítanak 1500 méter kerékpársávot. Az Osztrák Közlekedési Klub tanulmánya alapján míg egy személyautó számára létesített parkolóhely 3000 euróba kerül, addig egy kerékpár esetében ez mindössze 100 euró. Amellett, hogy a kerékpáros infrastruktúra fejlesztése lényegesen olcsóbb, egy városnak azért is érdemes ebbe befektetni, mert ha többen közlekednek biciklivel, mérséklődik az autós forgalom, csökkennek a torlódások – állítja a szakmai szervezet.

Ezért és a biztonságos közlekedésért többek között azt javasolják, a jelzőlámpás csomópontokban a kocsik felállását jelző vonal elé kerüljön várakozóhely a biciklisták számára, ahova a tilos jelzés alatt felállhatnának. Itt ugyanis jobban láthatóak az autósok számára, könnyebben indulnak el zöld jelzéskor, és egyszerűbb balra kanyarodniuk. Ez például Brüsszelben jó ideje működik.

Fotó: Thinkstock

Egy másik javaslat szerint a buszsávokat meg lehetne nyitni a kerékpárosok számára. Az kell hozzá, hogy a buszsáv legalább 4,25 méter széles legyen. A megoldás előnye, hogy kevés pénzből is kialakítható, csak a felfestést és a kitáblázást kell hozzá megcsinálni. A Kerékpáros Klub újabb bringás parkolóhelyeket is létesítene, illetve az alul- és felüljárók akadálymentesítését javasolja. „Megfelelő kerékpártámaszok létesítésével nem csak a kerékpárok biztonságos tárolása oldódik meg, de az utcakép is rendezettebbé válik, mivel a különböző utcabútorok, fák, oszlopok helyett a támaszokat fogják használni a kerékpárok lezárására” – írják. Lépcsők akadálymentesítésére úgynevezett tolósíneket, vagy rámpákat javasolnak a biciklisták. Ha a rámpa szélesebb, azon babakocsit és kézikocsit is lehet tolni.

A Magyar Kerékpáros Klub a szakmai javaslatokat a főpolgármester-jelöltek mellett több száz polgármesterjelöltnek juttatja el remélve, hogy az ötletek egy része megvalósul a következő ötéves önkormányzati ciklusban.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik